Kommunal sa nej till LO:s samordning

Elva av LO:s 14 fackförbund ställde sig bakom förslaget till samordning i avtalsrörelsen. Transport var ett av dem. De tre förbund som sa nej var Kommunal, If Metall och GS-facket Det uppger källor för Transportarbetaren.

– I nuläget vill jag inte kommentera uppgifterna. Men det stämmer att vi ställde oss bakom förslaget, fast vi inte var odelat positiva, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

På onsdagsmorgonen stod det klart att LO-ledningen misslyckats med att ena fackförbunden inför lönerörelsen som omfattar totalt 3,3 miljoner löntagare.

Enligt vad Transportarbetaren erfar fick LO:s styrelse ta ställning till ett förslag till samordning som innehöll en specifik satsning på Kommunals 150 000 undersköterskor. Det är ett ultimativt krav som Kommunal tidigt ställde – om förbundet skulle acceptera en samordning.

Men. Förslaget innehöll dessutom en låglönesatsning som skulle träffa alla låglönegrupper – oavsett kön eller yrkesområde.

Den konstruktionen var den samma som i avtalsrörelsen 2013. Alla som tjänade under 25 000 kronor skulle då få ett fast lönepåslag i kronor. Alla därutöver fick nöja sig med lönepåslag i procent.

Konsekvensen av en sådan modell blir att ju lägre lön medlemmen har, desto större blir löneökningen i procent. Det bidrar till att utjämna löneskillnaderna – något som LO lagt fast som ett långsiktigt mål.

IF Metall ställde sig bakom prioriteringen av Kommunals undersköterskor, men sa nej till låglönesatsningen. GS-facket, en sammanslagning av grafikerna och skogs- och trä, sa också nej till samordningsförslaget.

Flera källor är i dag mycket kritiska mot att även Kommunal avfärdade samordningen, med hänvisning till den breda låglönesatsningen. Enligt uppgift ansåg Kommunals företrädare att brytpunkten, 25 000 kronor, var för hög.

I praktiken innebär det att Kommunal inte backar upp andra låglönegrupper med många kvinnor, menar kritikerna.

Transports ordförande Lars Lindgren beklagar att samordningen havererat. Men han ser också nya möjligheter för förbundet:

– Vi har fått en helt ny situation. Transport är ett starkt förbund och det här öppnar för lösningar som kan gynna våra medlemmar. Tidigare har vi varit bakbundna av ”märket”.

– Delar av industrin har det kärvt just nu, andra branscher går betydligt bättre. Nu kan vi se mer till våra olika branscher och vilka förutsättningar som finns där. Samtidigt vill vi ha fortsatta reallöneförbättringar. Då kan man inte agera på ett ansvarslöst sätt som pressar upp inflationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.