Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson
Close
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare.
Close
Arbetsmiljö

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Flygtankarna som jobbar för Stockholm Fuelling Services vid Arlanda har ett gym på övervåningen. Där finns möjlighet att träna och bada bastu. Om arbetet tillåter det och det är lugnt så går det att träna på arbetstid.

– En tjej som jobbade tidigare här var pådrivande om att vi skulle få nya och fina grejer. Vi kan smita upp och träna om arbetet tillåter, berättar Erik Hjertberg, flygtankare på Arlanda och Transports klubbordförande där.

Cirkeldiagram friskvård
Grafik: Christina Ahlund

Flygtankarna på Arlanda tillhör dock en liten minoritet av de medlemmar som svarat på tidningens enkät. Den skickades ut i Transportarbetarens nyhetsbrev. Av de 2 111 som svarade var det bara 5,5 procent som fick träna på betald arbetstid. Betydligt fler, 58,3 procent, har däremot möjlighet att få ett friskvårdsbidrag.

Inget friskvårdsbidrag

En som varken får friskvårdsbidrag är arrestantvakten Katrin. Hon tillhör de 34 procent som inte får något friskvårdsbidrag från arbetsgivaren.

Tidigare fanns möjlighet att i mån av tid träna på gymmet som finns i huset. Men på grund av säkerhetsläget är det inte längre tillåtet.

– I den bästa av världar skulle vi få nyttja gymmet på arbetsplatsen. Men det går inte. Vi jobbar 12-timmars arbetspass så det finns lite tid att röra sig med om man ska ta sig till ett annat gym, säger Katrin.

Katrin skulle gärna träna på arbetstid, särskilt eftersom jobbet kräver att hon och kollegorna håller sig i god form.

– Vi kan hamna i våldsamma konfrontationer med personer som är påverkade av olika substanser. Jag har haft ganska tur att vi varit många på plats då det har krävts.

Jobbet är ofta stillasittande och Katrin behöver träna för att hålla ryggen bra.

– Om jag sitter för länge och inte har haft möjlighet att träna kraschar jag. Friskvårdsbidraget skulle man gärna vilja ha, och jag förstår inte riktigt varför vi inte får det, säger hon.

Då Katrin inte får friskvårdsbidrag tillhör hon en minoritet av de 435 bevakningsanställda som svarat på vår enkät. 73 procent får det, 19 procent får det inte och 7 procent vet inte om de får det.

Träna på arbetstid

Av de som svarat är det strax över 4 procent av de bevakningsanställda som får träna på betald arbetstid och det förvånar Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Jag trodde att fler inom bevakning skulle få träna på arbetstid. Jag vet att det finns flera företag som har det inlagt i schemat. Men jag önskar så klart att fler medlemmar får möjlighet att träna under arbetstid eller i direkt anslutning. Däremot vänder jag mig mot projekt som går ut på att hela arbetsgruppen ska ut och springa tillsammans eller hårdträna på andra sätt, jag har sett exempel då det har lett till regelrätt mobbning. Träningen ska vara frivillig och utgå från den enskildes önskemål, säger Martin Miljeteig.

En klar majoritet av de som svarat på enkäten får friskvårdsbidrag, det anser Martin Miljeteig är något positiv.

– Jag tycker att friskvårdstimme och friskvårdsbidrag kan vara en del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet och det är en bra personalpolitik att tillhandahålla det.

Personalvård

Nathalie Hedenström på OKQ8 i Fagersta. Foto: Privat
Nathalie Hedenström på OKQ8 i Fagersta. Foto: Privat

Nathalie Hedenström jobbar på OKQ8 i Fagersta och inte heller hon får något friskvårdsbidrag eller möjlighet att träna på arbetstid.

– Vi har ett jobb som är påfrestande för kroppen och personligen mår jag mycket bättre i ryggen och hjärnan om jag kommer i väg och tränar några gånger i veckan.

– Om det finns friskvårdsbidrag visar man att man är mån om sin personal. Vill man ha bra personal som kommer tillbaka till jobbet pigga är det bra att vi kan träna och stärka kroppen. Det är också bra för att undvika arbetsskador för oss som ibland måste göra tunga lyft.

Tycker du att facket ska göra mer?

– Ja, det tycker jag faktiskt. Jag vet inte om de ska ha det som krav men de borde jobba för att fler ska få ett friskvårdsbidrag.

Frågan går tillbaka till Martin Miljeteig på Transport. Han tycker att det är bra om den enskilde först går till arbetsgivaren och frågar, annars finns ett annat alternativ:

– Man kan också gå till sitt lokala förhandlingsombud eller sin lokala avdelning och be dem att påkalla förhandling. Då kan vi använda oss av goda argument och försöka övertyga arbetsgivaren om att friskvårdsbidrag kan vara en del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger han.

Friskare personal bästa investeringen i längden

Skandias hälsoekonom Jenny Wiender. Foto: Skandia
Skandias hälsoekonom Jenny Wiender. Foto: Skandia

Hälsa. I en rapport från Skandia toppar transportarbetare listan med Sveriges sjukaste jobb. – Att ha fokus på friskvård är ett signalvärde om att här tar vi hand om vår personal, säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

Jenny Wiener har gått igenom sjukskrivningsstatistiken från Försäkringskassan och skrivit rapporten Sveriges sjukaste yrke. I den går det att läsa att kvinnor är sjukskrivna dubbelt så mycket som män.

I toppen av sjukaste jobben för män och kvinnor finns gruppen återvinningsarbetare, tidningsdistributörer och övriga servicearbetare samt gruppen transport- och maskinförare.

Psykisk ohälsa

– Men om vi sedan bryter ut psykisk ohälsa så ligger transport på plats elva. Om man ska dra en slutsats är det att grupperna är betydligt friskare psykiskt än tjänstemän med högre utbildning. Vi ser till och med en liten minskning i sjukskrivning för psykisk ohälsa i gruppen transport. Utmaningarna verkar främst ligga inom den fysiska hälsan, säger Jenny Wiener.

Skandia erbjuder sjukförsäkringar med förebyggande stöd och rehab och jobbar mycket mot företag som anställer tjänstemän.

– Skandia menar att det behövs ett kunskapslyft om psykisk ohälsa. Ökat fokus på ergonomi och hur friskvårdsaktivitet kan stärka kroppen kan främja en bättre hälsa inom transportyrkena, säger Wiener.

Se varningstecken

Hon anser att det är är viktigt att ha friskfaktorer på plats och ett chefskap där man ser de anställda, vid sidan av god ergonomi. Det är också centralt att se varningstecknen i tid och ta itu med problemen istället för att köra på, vilket kan befästa problematiken och leda till kroniska besvär.

Hur vanligt är det att de företag du jobbar med har friskvårdsbidrag?

– Nästan alla av de vi jobbar med har det. Det ses som en hygienfaktor och medarbetare förväntar sig att det finns, det är en av flera viktiga förmåner som också underlättar rekrytering. Arbetstagare inom transportbranschen behöver hålla både fysiskt och psykiskt hela yrkeslivet. Att ha ett friskvårdsbidrag är en av flera signaler att här tar vi hand om vår personal.

Samhällsförlust

Skandia har räknat på den samhällsekonomiska kostnaden för sjukskrivningar från dag 15, eftersom det är vad som syns i Försäkringskassans statistik. Samhällsförlusten för kvinnors sjukskrivningar för återvinningsarbetare, tidningsdistributörer och övriga servicearbetare landar på 43 500 kronor per år – för män är siffran 22 400 kronor.

– För arbetsgivaren kostar också de första 14 dagarna, de ska betala sjuklön och kanske ta in en ersättare som ska läras upp. Blir en person långtidssjukskriven tillkommer också kostnader för rehab. Att satsa på förebyggande hälsoarbete är en lönsam affär för individ, företag och samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mia:
    1 november, 2024

    Tycker den kunde varit högre. Vi har 1700 per år.
    Lite det som gör att jag drar mig för det

  2. Omer Abrahamsson:
    1 november, 2024

    Jag var sjuk flera gånger och jag kunde inte stanna hemma P.g.a min chef och brist på chaufförer och ni pratar om Friskvårdsbidrag?

    Verkligheten är något annat. Rättigheterna är först .

  3. Carl:
    31 oktober, 2024

    Finns det möjlighet att träna på arbetet tycker jag absolut det ska göras plats för träningstid, dock ej om arbetaren måste ta sig till en annan lokal utanför arbetsplatsen, då inskränker det på arbetsuppgiften och man kan inte vara på plats om det skulle behövas. Samtidigt känner jag många som tränar både innan och efter jobbet. Friskvårdsbidrag ska alla ha! Det är bara snålt och dumt av arbetsgivare att inte ge sina anställda detta.

    Tror tyvärr att många hellre har stor omsättning på personalen och accepterar detta och tror man tjänar på det. Alla vill ha en arbetsgivare som bryr sig...

  4. Ninni Lindholm:
    31 oktober, 2024

    Helt rätt att man ska ha friskvård. Även inom Samhall har man inget .Vi inom Samhall är inte av betydelse för företaget utan det är bara pengar och resultat som gäller. Det finns otroligt många som mår både psykiskt och fysiskt dåligt pga att Samhall inte har friskvård. Dom drar även ner på lönenivåer och tillägg. Egen erfarenhet.

  5. Jenny:
    31 oktober, 2024

    Vi har 1000 spänn och de räcker då inte långt. Tycker det är pinsamt lågt , speciellt när vi har ett yrke där man kan behöva agera med kroppen (bevakning)

    Ett gymkort där jag jobbar är minst 3000 spänn.
    Massage/kiropraktor 500 spänn.
    Andra kollegor under annat avtal har 3500 kr..

  6. FB:
    31 oktober, 2024

    Jag tycker att många inte mår bra varken fysiskt eller psykisk. Tyvärr

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Illustration sopbil: Ingrid Fröhlich. Martin Miljeteig. Foto: Martin Hörner Kloo. Temab-logga. Foto: Lilly Hallberg

Från storsäck till psykosocial stress

Arbetsplatsolyckor. Under senare år har flera svåra fallolyckor skett då miljöarbetare stått utanpå sopbilen i rullning. Yrket har blivit mindre tungt men ökad tidspress kan också innebära ökade risker.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.