Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.
Close
Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.
Close

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

1. Hur trygg är sjukförsäkringen i Sverige?

– Den är inte tillräckligt trygg och behöver bli betydligt tryggare. Flera som är så sjuka att de inte kan jobba får varken sjukpenning eller sjukersättning (det som förr kallades förtidspension).

– Inkomstskyddet måste förstärkas. LO har sagt att minst 80 procent av alla löntagare ska ha 80 procent då de är så sjuka att de inte kan jobba. Nu har regeringen sagt att de ska höja taket, det är bra, men det är en bit kvar. Det är inte en tillfällighet att det är LO som säger att taket måste höjas. Det har man sagt sedan 1950-talet.

2. Regeringen har aviserat vissa förändringar av sjukförsäkringen. Vad tycker du om dem?

– Det kommer många bra steg i rätt riktning. Inte minst handlar det om att det inte längre ska krävas att de sjuka ska prövas mot fiktiva jobb, utan Försäkringskassan måste ange vilken typ av arbete de tänker på. De som uppnått en viss ålder kommer bara att få sin arbetsförmåga prövad mot den egna anställningen och inte hela arbetsmarknaden.

– Men från LO:s sida anser vi att försäkringen behöver utgå ännu mer från var i livet man befinner sig, vilken utbildning man har, vilken ålder. Vi har olika omställningsförmåga.

3. Varför anser du att det är viktigt att använda ”rätt” begrepp och tala om sjukförsäkring och inte bidrag?

– Det är en försäkring och inte ett bidrag. Du betalar en avgift genom din lön. Du som löntagare avstår en del av löneutrymmet och får ett allmänt försäkringsskydd. Lika mycket pengar som går in i systemet ska komma ut. Det som gör det till en socialförsäkring är att alla betalar samma premie oavsett vilken riskgrupp de tillhör, som en viss procentandel av lönen i sjukförsäkringsavgift. I ett privat system hade arbetarna som behöver mest skydd och tar högst risker på jobbet fått betala den högsta premien. Socialförsäkringssystemet har större inverkan på jämlikheten i Sverige än beskattningen.

4. Eftersom Socialdemokraterna inte lyckats återställa Alliansregeringarnas besparingar i sjukförsäkringen. Borde LO ha varit hårdare i sin kritik?

– Det är möjligt. Men samma dag som regeringen presenterade det så kallade 9,0-målet var dåvarande vice ordförande Tobias Baudin ute och sa att arbetare skulle kastas ut från försäkringssystemet. När vi såg systemets konsekvenser ytterligare sa avtalssekreterare Torbjörn Johansson att det var en spark i magen på Sveriges arbetare. LO har varit hårda i kritiken för att vi har sett att Alliansen genomförde ett systemskifte som inte ändrats tillbaka.

5. Tror du att Sverigedemokraternas framgång till viss del går att koppla till det folkliga missnöjet mot sjukförsäkringen?

– Statsvetare har pekat på att missnöjet med sjukförsäkringen var en bidragande orsak till att Alliansen tappade sin majoritet och styrde med passivt stöd av SD mellan 2010 och 2014. SD exploaterade systemkritiken medvetet och sa att bristerna i sjukförsäkringen var ett tecken på systemkollaps. Men när riksdagen röstade om stupstocken i sjukförsäkringen ställde de sig ändå på Alliansens sida och röstade mot att ta bort den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen.

 6. LO är kritiskt till regeringens idé om att det ska gå att avtala bort karensavdraget, varför?

– Sverige är det enda nordiska landet som har karensavdrag. Det är en klasslagstiftning som straffar arbetare. Om det blir en avtalsfråga kommer det att bli så att de som har högst risker för att bli sjuka på jobbet och behöver avskaffandet allra mest, får betala det högsta priset.

7. Du har skrivit och debatterat sjukförsäkringen under många år. Vilka berättelser får du höra?

– De tuffaste samtalen jag har gäller jämställdhetsaspekten. En kvinna ringde och berättade att hon levde med en destruktiv man som söp och slog henne. Men hon hade blivit av med sin sjukpenning och var ekonomiskt beroende av honom. Sjukförsäkringen är en fråga som bubblar under ytan och betyder mycket i många arbetarhushåll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Mynthögar. Foto: Shutterstock

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.