Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.
Close
Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.
Close

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

1. Hur trygg är sjukförsäkringen i Sverige?

– Den är inte tillräckligt trygg och behöver bli betydligt tryggare. Flera som är så sjuka att de inte kan jobba får varken sjukpenning eller sjukersättning (det som förr kallades förtidspension).

– Inkomstskyddet måste förstärkas. LO har sagt att minst 80 procent av alla löntagare ska ha 80 procent då de är så sjuka att de inte kan jobba. Nu har regeringen sagt att de ska höja taket, det är bra, men det är en bit kvar. Det är inte en tillfällighet att det är LO som säger att taket måste höjas. Det har man sagt sedan 1950-talet.

2. Regeringen har aviserat vissa förändringar av sjukförsäkringen. Vad tycker du om dem?

– Det kommer många bra steg i rätt riktning. Inte minst handlar det om att det inte längre ska krävas att de sjuka ska prövas mot fiktiva jobb, utan Försäkringskassan måste ange vilken typ av arbete de tänker på. De som uppnått en viss ålder kommer bara att få sin arbetsförmåga prövad mot den egna anställningen och inte hela arbetsmarknaden.

– Men från LO:s sida anser vi att försäkringen behöver utgå ännu mer från var i livet man befinner sig, vilken utbildning man har, vilken ålder. Vi har olika omställningsförmåga.

3. Varför anser du att det är viktigt att använda ”rätt” begrepp och tala om sjukförsäkring och inte bidrag?

– Det är en försäkring och inte ett bidrag. Du betalar en avgift genom din lön. Du som löntagare avstår en del av löneutrymmet och får ett allmänt försäkringsskydd. Lika mycket pengar som går in i systemet ska komma ut. Det som gör det till en socialförsäkring är att alla betalar samma premie oavsett vilken riskgrupp de tillhör, som en viss procentandel av lönen i sjukförsäkringsavgift. I ett privat system hade arbetarna som behöver mest skydd och tar högst risker på jobbet fått betala den högsta premien. Socialförsäkringssystemet har större inverkan på jämlikheten i Sverige än beskattningen.

4. Eftersom Socialdemokraterna inte lyckats återställa Alliansregeringarnas besparingar i sjukförsäkringen. Borde LO ha varit hårdare i sin kritik?

– Det är möjligt. Men samma dag som regeringen presenterade det så kallade 9,0-målet var dåvarande vice ordförande Tobias Baudin ute och sa att arbetare skulle kastas ut från försäkringssystemet. När vi såg systemets konsekvenser ytterligare sa avtalssekreterare Torbjörn Johansson att det var en spark i magen på Sveriges arbetare. LO har varit hårda i kritiken för att vi har sett att Alliansen genomförde ett systemskifte som inte ändrats tillbaka.

5. Tror du att Sverigedemokraternas framgång till viss del går att koppla till det folkliga missnöjet mot sjukförsäkringen?

– Statsvetare har pekat på att missnöjet med sjukförsäkringen var en bidragande orsak till att Alliansen tappade sin majoritet och styrde med passivt stöd av SD mellan 2010 och 2014. SD exploaterade systemkritiken medvetet och sa att bristerna i sjukförsäkringen var ett tecken på systemkollaps. Men när riksdagen röstade om stupstocken i sjukförsäkringen ställde de sig ändå på Alliansens sida och röstade mot att ta bort den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen.

 6. LO är kritiskt till regeringens idé om att det ska gå att avtala bort karensavdraget, varför?

– Sverige är det enda nordiska landet som har karensavdrag. Det är en klasslagstiftning som straffar arbetare. Om det blir en avtalsfråga kommer det att bli så att de som har högst risker för att bli sjuka på jobbet och behöver avskaffandet allra mest, får betala det högsta priset.

7. Du har skrivit och debatterat sjukförsäkringen under många år. Vilka berättelser får du höra?

– De tuffaste samtalen jag har gäller jämställdhetsaspekten. En kvinna ringde och berättade att hon levde med en destruktiv man som söp och slog henne. Men hon hade blivit av med sin sjukpenning och var ekonomiskt beroende av honom. Sjukförsäkringen är en fråga som bubblar under ytan och betyder mycket i många arbetarhushåll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.