Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.
Close
Gå aldrig bakom en backande sopbil eller tungt fordon! Det har kostat människor livet. (Arkivbild.)
Close
Farlig arbetsmiljö

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Lotsförare Mattias Gustafsson, Gävle. Foto: Privat.
Lotsförare Mattias Gustafsson, Gävle. Foto: Privat

Så resonerar lotsbilschauffören Mattias Gustafsson som bor och kör i Gävle – och han får medhåll från många i åkeri- och miljöbranschen.

– Anslagstavlan vore jättebra. De har haft väldigt mycket bra information genom åren, säger han.

Mattias Gustafsson reagerar som flera andra yrkesförare på Transportarbetarens tidigare artikel om ännu en person, senast en äldre kvinna, som avled efter att ha blivit påkörd av en backande sopbil utanför Helsingborg.

– Något som allmänheten inte riktigt förstår är att vi inte alltid kan se dem. De tror att vi ser dem för att de ser oss, men så är det inte.

Pipandet ska vara i gång vid all backning, men ljudet går att stänga av, påpekar Mattias Gustafsson. Hur vanligt det är vet han inte.

– Men det finns de som stänger av pipandet, säger han.

”Förstår inte att vi inte ser”

Varför tror du att vissa inte tar notis om ljudet?

– Jag har suttit vid ratten i över 20 år och tycker det är logiskt att reagera när man ser en lastbil som tutar, men en del människor förstår inte att det är en varning. De har aldrig blivit upplärda om det. Jag har själv fått ta med min egen mamma i lastbilen för att visa henne. Har du aldrig suttit i en lastbilshytt förstår du inte hur lite föraren ser, att det finns vissa ytor där vi inte ser någonting.

Personer som ska ta körkort för personbil borde få komma upp på studiebesök i en lastbilshytt för att se med egna ögon, föreslår Mattias Gustafsson som själv vid några tillfällen varit nära att backa på fotgängare. Är han osäker på vart en gående tagit vägen stannar han lastbilen.

– När jag vänt på huvudet åt höger så har de ibland gått in från vänster. Vi har det tutande ljudet och backkamera av en orsak, för att vi har backat på folk. Det borde människor uppmärksammas på, åtminstone ett par gånger om året. Ungefär som att man ska bära reflexer. Det är jävligt tragiskt när någon blir påbackad och till och med dör, men tyvärr händer det, säger Mattias Gustafsson.

”Backning är inte ett körsätt”

Magnus Lundberg, sopgubbe i Stockholm. Foto: Privat
Magnus Lundberg är sopgubbe och bor i Stockholm. Foto: Privat

Magnus Lundberg har jobbat som sopgubbe och varit skyddsombud i Stockholm i många år och söker nu nytt jobb. Efter flera dödsfall tycker han det är dags att förbjuda backning med sopbil.

– Arbetsmiljöverket säger ju också att backning inte är ett körsätt. Finns det ingen vändplats ska du använda en T-korsning för att vända sopbilen. Alternativt kan sopkärlen samlas ihop på en uppsamlingsplats.

Ibland när den metoden införs blir villaägare arga och protesterar mot att de får gå längre sträckor med sitt avfall?

– En del är lata och orkar inte gå, men det är hemskt när människor dör på arbetet. Inte nog med att någon blir överkörd, chauffören kan ju bli förstörd för hela livet också. Jag körde på Söder tidigare. Det spelade ingen roll om vi både tutade och blinkade, folk sprang ändå bakom bilen för att hinna förbi, och det blir inte bättre, säger Magnus Lundberg.

Tvingas fortfarande backa

Manuel Gomez avdelningsordförande Halmstad Foto privat
Manuel Gomez är miljöarbetare, skyddsombud och Transports ordförande i Halmstadsavdelningen. Foto: Privat

Manuel Gomez är ordförande i Transports Halmstadsavdelning 25, men arbetar ännu en dag i veckan som skyddsombud för miljöarbetarna på kommunens avfallsbolag. Han och kollegorna har fortfarande många hämtställen kvar där de tvingas backa. En gammal huvudvärk kallar han det, suckar och berättar att arbetsgivaren försöker lösa problemen.

– Men Halmstad är en väldigt gammal stad med mycket gammal bebyggelse, där vissa områden är värre än andra. Så kommunen och kunderna som mer än ofta sätter sig på tvären gör arbetet svårt, säger han.

För flera år sedan lyckades i alla fall facket ihop med företaget och kommunen dra i gång ett projekt i syfte att försöka få bort de sämsta hämtställena, berättar Manuel Gomez.

– Jag och min chef jobbar fortfarande på med det, men risken att något ska hända finns kvar.

”Dubbelbemanning ingen garanti”

Dubbelbemanning och att en av miljöarbetarna går bakom sopbilen vid backning föreslås som en lösning, men Manuel Gomez ser det inte som en garanti för att förhindra olyckor.

– Ofta har den andra personen inte direkt kontakt med chauffören, som ändå måste hålla koll på hela omgivningen.

Avfallsbolaget har ställt krav på att få vara med vid planeringen innan kommunen beviljar bygglov till nya bostadshus för att instruera om hur soprummen ska utformas, liksom vägen dit och så vidare, förklarar Manuel Gomez.

– Men den gamla bebyggelsen går inte att ändra på fast det är mycket som skulle behöva förändras.

Arbetsmiljöproblemen är ständigt uppe på dagordningen bland kollegorna, vid samverkansmöten med ledningen och skyddsronder som görs, enligt Manuel Gomez.

– Miljöarbetare har ett tufft och tungt arbete och många felvända kärl, som de hela tiden måste vända på, är ett annat problem som ger värk i både handleder och axlar. Nu, efter tio års påtryckningar, ska kommunen skicka ut sms till hyresvärdarna och påminna om att placera kärlen rätt, säger Manuel Gomez.

”En del okynnesbackning”

Peder Jonsson är miljöarbetare och huvudskyddsombud på Borås energi och miljö. Foto: Privat

Peder Jonsson är huvudskyddsombud på det kommunala bolaget Borås energi och miljö och har arbetat i branschen sedan 1990. Han upplever att arbetsmiljön tidigare förbättrades, men att olyckor med dödsfall nu tyvärr börjat komma tillbaka.

I kommunens riktlinjer för avfallshanteringen finns mycket att läsa om exempelvis bredden på bilvägar, utformningen av vändplatser, lutning och avstånd till sopbehållare liksom förbud att köra på gång- och cykelvägar, påpekar han.

– Mycket av backningen kan man få bort, men med nya i branschen har jag sett att det börjar bli en del okynnesbackning som inte behövs. Det gäller att få alla med sig på att undvika backning.

Peder Jonssons upplever att Arbetsmiljöverket var tuffare förr, men nu har blivit försiktigare med att ställa krav på arbetsgivarna.

– Dödsolyckor ska inte behöva hända. Introduktion och utbildning är jätteviktigt! När jag började hade vi en och en halv dags utbildning och fick bland annat lära oss hur man lägger in avvikelserapporter. I dag kanske arbetsgivaren drar allt på någon timme. Det är inte seriöst. Nyanställda behöver få lära sig skyddsombudens funktion och hur man jobbar rätt, från början.

– Du har dina åtta timmar och gör så gott du kan, brukar jag säga. Stressar du får du betala längre fram på ett eller annat sätt. Var någonstans står det att du ska stressa? Hoppar du ur lastbilen kommer du att få belastningsbesvär i knäna. Och dra aldrig två 600-liters kärl på en gång, då tar kroppen stryk. Tänk på att du ska hålla ett helt arbetsliv!

Viktigt skriva avvikelserapporter

Tar företagsledningen problemen med backning på allvar?

– Jag tar upp det och ledningen förstår problemet, men de säger att det måste komma in ärenden (avvikelserapporter) från chaufförerna som de kan agera på. Därför är det så viktigt att förarna förstår sitt chaufförsansvar och gör avvikelserapporter när något är fel, som till exempel långa backningar. Det kan förebygga och förhindra olyckor.

– På APT-möten (arbetsplatsträffar med chefer och medarbetare) uppmanar jag kollegorna att först och främst gå till närmaste chef. Händer inget då ska man vända sig till skyddsombudet. Men hur det än är så har arbetsgivaren alltid det yttersta arbetsmiljöansvaret, betonar Peder Jonsson.

”Följ upp upphandlingar”

Bert Johansson, regionalt skyddsombud i Malmöavdelning 12. Foto: Justina Öster
Bert Johansson är regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning. Foto: Justina Öster

Bert Johansson är regionalt skyddsombud på Transports avdelning 12 i Malmö och har i många år jobbat med att få bort farliga backningar med sopbil. Nu har han utvidgat frågan till att gälla backning med alla tunga fordon.

– Vi ska inte backa på små trånga vägar med cykelbanor där vi har barnfamiljer, eller stanna på taskiga ställen med mycket trafik och folk som rör sig kors och tvärs. Att vi inte kommit längre i den här frågan och fått slut på onödiga dödsolyckor gör mig både ledsen, irriterad och förbannad, säger han.

Bert Johansson har själv jobbat som miljöarbetare och pekar också på faran med att stanna och hämta sopor på vägar med fartgränser på 60, 70 och 80 kilometer i timmen, ibland med skymd sikt.

– Där har det också inträffat olyckor. En del arbetsgivare känner till problemen men låter sina anställda hämta sopor ändå för att slippa betala viten till kommunen. Här behövs skärpning. Ni måste stå upp för era anställda så att de varken skadar sig själva eller andra. Betala viten, om det behövs!

Vänt sig till politikerna

Bert Johansson och kollegan, regionala skyddsombudet Anders Palmqvist, har drivit flera ärenden till Arbetsmiljöverket, men upplevt att de inte fått stöd. Därför har de vänt sig till kommunpolitikerna som ansvarar för avfallshanteringen. Det ledde till att de båda i september höll en kurs om arbetsmiljö, olycksrisk och dödsfall för flera tjänstemän som arbetar med upphandling av sophämtning på det kommunala bolaget VA Syd.

– De var väldigt positiva, så eventuellt ska vi hålla en utbildning till på Malmöavdelningen. Vi kommer även att få sitta med på vissa av tekniska nämndens möten, säger Bert Johansson.

Han fortsätter:

– Vi trycker hela tiden på vikten av att upphandlade hämtningar av avfall  följs upp av kommunen. Säger: Det här behöver ni ha koll på så ni vet att arbetsmiljöarbetet fungerar. Det är bra att gå in och börja med de knepiga hämtställena, där det är problem.

Utvecklingen går i snigelfart och rädslan för att kommuninvånarna ska opponera sig ifall sophämtarnas arbetsmiljö prioriteras lägger också krokben, anser Bert Johansson.

– Tjänstemän och politiker är rädda för att ta diskussionen med kommuninvånarna och tänker inte på den enskilda miljöarbetaren. Men hur många allvarliga tillbud ska behöva inträffa innan frågan tas på allvar? Vi går bara och väntar på nästa dödsfall vid backning…

– Kommunerna måste se till att avsätta resurser för att kunna granska och kontrollera de entreprenörer de anlitar. Ett skrivet avtal är ju inget värt om det inte följs upp. Backning ska självklart ingå i den riskbedömning som entreprenörer är skyldiga att göra, säger Bert Johansson.

”Glömmer bort sophämtarna”

Mikael Humlin är sopgubbe och ordförande i Transports avdelning i Hälsingland. Foto: Johnny Wiklund
Mikael Humlin är sopgubbe och ordförande i Transports avdelning i Hälsingland. Foto: Johnny Wiklund

Mikael Humlin är ordförande i Transports avdelning 18 i Hälsingland och gammalt skyddsombud. Han jobbar fortfarande som sopgubbe en dag i veckan och har också stretat på i åratal för att få bort farlig backning. Inte bara för sopbilar utan för all tung trafik där Transport har medlemmar.

– När bostadsbolagen bygger nytt lägger de ofta soprummen långt från körbar väg, där gamla går och barn springer. Man bygger så att det ska passa för de boende, men glömmer bort sophämtarna. Fast egentligen tänker man inte på de boende heller eftersom de kan bli påkörda. Byggföretagen skulle behöva snacka lite med kommunen innan de bygger, säger han.

Mikael Humlin sitter som ersättare i Hudiksvalls tekniska nämnd, som fattar beslut om avfallshantering. Han är också inne på det politiska spåret för att skapa förändring.

– Politikerna i nämnden har väldigt dålig koll på att vi kommer med våra tunga treaxlade bilar och tvingas backa långa sträckor. Frågan borde också lyftas på ett högre plan av Sveriges kommuner och regioner, SKR.

Det är medlems- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges kommuner och regioner. En koll med SKR:s presstjänst visar att farlig backning med tunga fordon inte är uppe på dagordningen.

Politiker ska titta på hämtställen

Nu har politikerna i Hudiksvalls tekniska nämnd i alla fall enats om att dela in sig i flera grupper för att kolla upp olika frågor. Mikael Humlin är självskriven i avfallsgruppen som planerar att åka ut och titta på hämtställen och soprum i kommunen.

– Vi har pratat om det och nu hoppas jag verkligen att det blir verkstad. Nere i hamnen där de byggt nya bostäder är det helt uppåt väggarna!

Som ersättare för Socialdemokraterna i tekniska nämnden får Mikael Humlin yttra sig, men inte vara med och fatta beslut. Kanske kan det bli förändring när Hudiksvall den 1 januari 2027 tar över avfallshanteringen i egen regi, funderar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sofie:
    25 oktober, 2025

    Det är inte konstigt folk tappat respekten för blinkande lampor på tunga fordon när sopgubbarna kör med dem på exakt hela tiden! De till och med kör med dem på på inre ringen i Malmö 🤦‍♀️

  2. Per:
    15 oktober, 2025

    Bedrövligt, men inte förvånade. Jag har själv kört större bilar som enbart kräver B-behörighet. Många går som yra höns. Visst jag som förare är ansvarig, men det är inte jag som skadas.
    Bredare information.
    När det gäller att köra där det inte är tillåtet finns det möjlighet att säga nej som förare. Samma gäller där det inte är tillåtet att stanna, tex pga skymd sikt.
    Men den som hänvisar till detta riskerar att bli ansedd
    som gnällig, jobbig.
    Antibilistiska åtgärder drabbar även nyttotrafiken.

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Kultur
Vattenparksrondellen nära köpcentrumet Kupolen – kanske Borlänges vackraste? Eller har du någon favorit i en annan stad? Rondellen är cirkeln i mitten där pilen ståtar, hela korsningen heter cirkulationsplats. Foto: Justina Öster

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?