Suez, Malmö
Close
Tillbaka i Malmö. Suez vann upphandlingen förra året och sköter nu sophämtningen i staden.
Close
Granskning: När chefen trakasserar

”Inga utbredda problem i Malmö”

Arbetsmiljö. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Chefen, som anställda säger har kränkt dem under lång tid, har valt att sluta. Han har fått en ny tjänst inom åkerinäringen och är bara kvar i renhållningsbolaget september ut.

Transportarbetaren: Har det att du slutar något att göra med vår granskning av arbetsmiljön och din roll?

– Nej! När det gäller arbetsmiljön får du tala med min chef, svarar Malmöchefen, som är på semester.

Hans överordnade är Mats Lundsgård, chef för Suez region syd sedan 2002.

– Jag uppfattar inte att det varit eller är några stora problem med någon arbetsledare. Men jag vet ju att det är några individer, som varit där jättelänge, som säger att det är psykosociala arbetsmiljöproblem.

Det var också klagomål när det gällde Malmöchefens föregångare, enligt regionschefen.

– Men att tala om utbredda konflikter eller arbetsmiljöproblem är fel, så är det inte.

”Allt nöjdare anställda”

Både Mats Lundsgård och Suez vd, Mårten Widlund, framhåller att medarbetarundersökningar visar att anställda i Malmö är minst lika nöjda som Suezanställda på andra håll och att de blir allt nöjdare.

På initiativ av facket gjordes 2016 också en kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön, utförd av företaget Företagshälsan. Mårten Widlund skriver att det som kom fram i den här undersökningen, ”tillika i dialogen med facket efter avslutad kartläggning” var att Suez agerar korrekt och att de åtgärder som gjorts, till exempel med skyddsutrustning, var tillräckliga.

Men enligt fackligt förtroendevalda har personal på Företagshälsan sagt att enkätsvar försvann, svar som var kritiska mot Malmöchefen. Det är något vd:n inte känner till. Han säger sig hela tiden ha utgått från att skyddsombudet fått se svaren.

Transportarbetaren: Går det generellt att säga att de personer/facket som larmat om brister i arbetsmiljön har ”en annan bild” än företaget?

Suez vd, mejlsvarar via företagets kommunikationschef: ”Detta kan vi inte riktigt uttala oss om då vi inte har pratat med dessa personer.”

Mårten Widlund har dock i brev svarat en anställd, som säger sig ha blivit kränkt, just att Malmöchefen ”ger en annan bild av det du beskriver”.

Punktmarkering inte okej

Vd:n medger också att han fått ett anonymt brev som bland annat tog upp punktmarkering av vissa, oönskade chaufförer. Här svarar Mårten Widlund att punktmarkering ”är absolut inget som Suez accepterar”.

Även regionschefen Mats Lundsgård har fått brev med klagomål.

– Det är ett par, tre som har skrivit. Jag har fått brev, också några anonyma.

Suez ledning betonar också att företaget inte kan ge detaljerade svar som riskerar att hänga ut enskilda medarbetare.

– Vi jobbar stenhårt för en bra arbetsmiljö men det är ofrånkomligt att det av och till uppstår missnöje, säger Mats Lundsgård.

Turbulens kan till exempel uppstå när folk tvingas sluta eller när många nyanställs, som i våras, enligt regionschefen.

– Alla, nya och gamla, har ställt upp jättemycket i år. Vi har verkligen berömt dem för deras insatser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.