Inga fler transportare 2015

Transport ligger och stampar när det gäller medlemsantalet. Vid årsskiftet var transportarna 61 065. Fackets förbundssekreterare Markus Pettersson blickar framåt och tror på ett bättre 2016.

– Det är bekymrande att medlemsantalet inte har gått upp i år, säger han. Vi har gjort stora insatser när det gäller att rekrytera, men vi har också satsat på organisering – att bygga starka fackliga strukturer på det lokala planet. Och det kommer på sikt att generera fler medlemmar.

Jämfört med förra årsskiftet har i stället medlemstalet minskat på den yttersta marginalen. Minus 18 personer, enligt förbundets administrativa system.

– Det nya verktyget för medlemshantering har medfört administrativa utmaningar som kan spela in när det gäller antalet, säger Markus Pettersson. Samtidigt som de nya jobben i flera av våra branscher – som åkeri och taxi – finns på företag utan kollektivavtal, där villkoren är otrygga och vi har svårt att rekrytera.

Han ser dock med tillförsikt fram emot 2016:

– Nu har vi tillväxt och en positiv ekonomisk utveckling i samhället, och samtidigt är det politiska åtgärder på väg i transportbranscherna som på sikt kan ge mer stabilitet.

Markus Pettersson tror också att vårens avtalsrörelse kan vara positiv när det gäller att rekrytera medlemmar till facket.

– Och där har vi vår egen fackliga organisation i hela landet som kan samla upp det intresset. Men det är uppenbart att vi ännu inte har varit tillräckligt fokuserade på organiseringsjobbet.

Från slutet av 1990-talet och en bit in på 2000-talet blödde fackförbunden. Medlemstappet tog fart när alliansregeringen chockhöjde a-kasseavgiften 2007 och under tio år försvann en halv miljon ur LO-förbunden.

Förra året är det första sedan 1995 som LO ökar, enligt preliminära siffror som Ekot i Sveriges Radio har fått. Antalet medlemmar har gått upp med 1 500 personer. Sammanlagt hade de 14 LO-förbunden 1 467 000 medlemmar den sista november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.