Ikeakampanj 2017
Close
Protestaktion utanför Ikeavaruhuset i Kungens kurva i april förra året.
Close
Granskning

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

– Det är bra att myndigheterna granskar reglerna. Vi vill ha tydlighet. I dag är det oklart vad som gäller för exempelvis utstationerade arbetstagare, säger Ikeas hållbarhetschef Elisabeth Munk.

Reglerna behöver bli tydligare. Men hur ser Ikea på att chaufförer kör Ikeagods i princip heltid i Sverige, med någon avstickare till Norge, med låg slovakisk lön?

– Det är självklart jätteviktigt att chaufförerna har schysta villkor och det är bra att reglerna testas. Miniminivåerna måste bli tydliga, så att alla kan tillämpa reglerna likadant. Vi ställer upp på EU:s fria rörlighet av arbetskraft, men det råder inte full tydlighet.

Återigen. Hur ser du som hållbarhetschef moraliskt på det faktum att människor jobbar här, för Ikea, på löner som ligger under hälften av en svensk lön?

– Det ska vara schysta villkor utifrån anställningen.

Vilken minimilön ska gälla?

– Man ska ha miniminivån i det land där man är anställd.

För Brings chaufförer ska det alltså vara slovakisk lön?

– Ja. Och vi gör särskilda kontroller där vi pratar med förarna. Utifrån de samtalen har vi inte sett något missnöje med anställningsvillkoren.

Bring ägs av norska posten som i sin tur ägs av norska staten. Transportarbetaren har kontaktat regeringen i Norge för att få svar på varför norska staten – som huvudägare – understödjer storskalig lönedumpning i Sverige och Norge.

Magnus Thue, statssekreterare på Närings- och fiskeridepartementet, svarar skriftligt:

”Den norska staten förväntar sig att bolag med statlig ägarandel respekterar och bidrar till ett anständigt arbetsliv, där grundläggande ’arbetsstandarder’ och rättigheter tillvaratas och där arbetstagarna ges en lön de kan leva av.

Sådana förväntningar tar vi upp direkt med bolagen. Posten Norge ska drivas efter affärsmässiga principer och det är styrelse och ledningen i bolaget som har ansvaret för löpande affärsmässiga värderingar och beslut.”

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.