Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Utsläppen av växthusgaser från våra inrikes transporter står för nästan en tredjedel av landets totala utsläpp. Merparten kommer från vägtrafiken, där personbilar och tunga fordon dominerar. Räknas även utrikes sjöfart och flyg in är andelen 40 procent.

Samtidigt har FN, EU och Sverige satt upp tuffa mål för att minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Klimatmålen innebär att transportsektorn 2030 ska ha minskat sina utsläpp med 70 procent, jämfört med 2010. Hittills har de minskat med 34 procent, enligt Naturvårdsverket. Men vägtrafiken ökar och 2045 ska vi inte ha några nettoutsläpp alls av växthusgaser till atmosfären.

Hur ska vi nå dit?

Jan Pettersson är chef över Trafikverkets program för att elektrifiera det statliga vägnätet.

– Det innebär att vi följer forskning och även driver viss utveckling när det gäller vägtransporter, testar tekniker och bevakar vad som händer inom området nationellt och internationellt, säger han.

På regeringens uppdrag har Trafikverket tagit initiativ till och delvis bekostat fyra tester av olika elvägar (se under denna artikel). Tekniken innebär att fordonsbatterierna inte behöver bli lika stora och tunga eftersom fordon laddar under körning. Det avlastar också trängseln vid laddstolparna där utbyggnaden pågår, enligt EU-beslut. Energimyndigheten utlyste nyligen 850 miljoner kronor i statligt stöd till företag som vill installera laddstationer för tunga transporter.

Sandviken först

Världens första elväg byggdes i Sandviken, utanför Gävle, 2016 och väckte stor internationell uppmärksamhet. Tidigare hade systemet med lastbilar som kopplar upp sig till luftburna elledningar bara prövats på avskilda testbanor. Tänk spårväg och en lastbil i vagnens ställe.

De andra testerna gjordes utanför Arlanda, Visby och i stadsmiljö i Lund. Där kom strömförsörjningen i stället nerifrån vägen till lastbil och buss via olika varianter av elskenor och mottagare under fordonen.

På Gotland prövades så kallad induktionsteknik (se Teknikfakta här intill) som innebär att lastbil och buss, genom mottagare som monterats under fordonen, får ström via kopparspolar som grävts ner under asfalten. Påminner om när man värmer en kastrull på induktionshäll.

– Samtliga fyra försök visar att tekniken fungerar i verklig, trafikerad miljö. Huvudsyftet var att försäkra oss om det. Vi ville också testa hur tekniken påverkar väganläggningar. Vad händer om vi lägger något i asfalten eller ställer något, som stolpar, vid sidan av vägen? Drift, underhåll och kostnader är också viktiga aspekter‚ säger Jan Pettersson.

Alla projekt är nu avslutade, återstår bara en del återställande av vägarna. Men Trafikverket följer elvägstekniken som testas på många håll i världen, som i Norge, Tyskland, Frankrike, Italien och USA.

– Det finns en mängd olika utredningar som visar att elvägstekniken kommer att bli minst lika effektiv som stationär laddning vid laddstolpar, säger Jan Pettersson.

Pengarna räckte inte

Testerna skulle ha lett fram till byggandet av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Kringtjänster som betal- och accessystem skulle också prövas. Men i augusti förra året stoppade Trafikverket upphandlingen. Inflation och kostnadsökningar ledde till att pengarna inte räckte till. När bygget av elvägen nu startar vågar Jan Pettersson inte säga, men han hoppas att upphandlingen kommer i gång nästa år.

Vilken teknik från de fyra testerna har ni valt?

Jan Pettersson passar på frågan:

– Vi ställer ett antal krav som tekniken måste uppfylla. Sen får vi se vilken teknik i anbuden som lever upp till kraven.

Vilken är den bästa lösningen för att driva tung trafik och klara klimatmålen?

– Grundbulten för en fossilfri trafik är statiska laddstationer och batteridrivna fordon. Elvägar och batteribyten vid särskilda stationer är ett viktigt komplement.

Sverige tog täten i utvecklingen men har nu sackat efter?

– Vi var helt enkelt tvungna att pausa upphandlingen av pilotvägen, säger Jan Pettersson.

Kan elektrifiera delar

Lina Nordin är forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och också engagerad i elvägar.

– 100 procent av vägen behöver inte vara elväg för att du ska kunna ladda upp tillräckligt. Tekniken kan fungera för kollektivtrafik och sopbilar i en stad som kör samma sträckor. Taxibilar kan ladda medan de står i kö och under längre körningar. Studier visar att elektrifiering av större transportstråk genom städer kan räcka för att ladda upp regionala bussar till nästa stad.

Fordonstillverkarna och fordonsköparna är de som driver marknaden och kan komma att påverka vilken riktning elektrifieringen tar, menar Lina Nordin.

– Vi behöver en kombination av olika lösningar. Som att du kan ladda batteriet hemma eller på åkeriet, byta batteri, ladda på laddningsstation eller längs vägen medan du kör på en elväg. Vid längre körningar skulle elväg kunna vara ett flexibelt komplement. Solcellsbilar som laddar sig själva i solen kan också bli ett alternativ i framtiden.

Med nuvarande omställningstakt blir det svårt att klara miljömålen, anser Lina Nordin och lyfter den ”räckvidds- och laddningsångest” elfordonsförare fortfarande brottas med. Jan Pettersson på Trafikverket säger:

– Ska vi klara miljömålen får vi nog skynda på.

Fyra tester av elvägar

4 elvägar
Foto: Siemens/Evias/Electreon/Evolution Road

 

1. Sandviken, utanför Gävle 2016–2020

Första elvägen i världen, två kilometer, testades på E16 mellan Sandviken och Kungsgården. Två hybridlastbilar från Scania försågs med strömavtagare som lyftes upp från biltaket mot luftburna elledningar. Siemens har utvecklat tekniken, som påminner om spårvagnsteknik. Väl beprövad teknik med hög energieffekt, men den fungerar inte för personbilar. Skyddsräcken behöver sättas upp framför stolparna utmed vägen.

 

2. Rosersberg, utanför Arlanda 2018–2021

Två kilometer lång elväg mellan Arlanda och Rosersbergs industriområde. En elskena frästes ner i vägbanan och en specialbyggd ellastbil sänkte ner en rörlig arm som tog emot strömmen. Den slogs bara på i området under lastbilen och övriga fordon påverkades inte. Fungerar för både lastbilar och personbilar som drivs och laddas under körning. Svensk uppfinning som utvecklats av bolaget Elways, numera Evias.

 

3. Utanför Visby, Gotland start 2020–2023

Teststräcka på 1,6 kilometer med trådlös laddning till och från flygplatsen. Tekniken baseras på magnetisk induktionsteknik (se faktaruta) och kopparspolar, ingjutna i gummi, grävdes ner under vägbanan. Spolarna överför energi till mottagare, som monterats under en lastbil och en buss. Systemet asfalterades över och syntes inte. Det innebär mindre behov av underhåll men ger lägre energieffekt än direktladdning. Projektet leddes av företaget Electreon.

 

4. Lund 2020 – maj 2024

I centrala Lund testades en kilometerlång elväg där laddskenan limmades fast ovanpå asfalten. Strömmen från skenan överförs till buss och lastbil via en avtagare som fälls ner under fordonet. Den strömsatta delen täcks alltid av fordonet medan elen är avslagen både framför och bakom – av säkerhetsskäl. Fordonsbatterierna laddas både vid stillastående och under körning. Företaget Elonroad och Lunds tekniska högskola har tagit fram tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.