Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster
Close
Rasta Tönnebro i Hälsingland.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Kristian Nilsson, lastbilschaufför
Kristian Nilsson. Foto: Justina Öster

Kristian Nilsson har kört lastbil sedan 1988. Ett år körde han på utlandet, lite överallt i Europa. Snacket går om chaufförer som blir portade på vissa ställen i coronatid, säger han.

– Men hos de mindre grossister som vi kör till är det inga problem att få låna toa. Det är värre för dem som ska till stora terminaler som Jula eller El-Giganten.

Håller du dig när du är stressad?

– Näe, det kan jag inte säga. Nöden har ingen lag. Blir jag piss- eller skitnödig går jag ut i skogen i värsta fall. Fast det är brist på rastplatser och har blivit svårare och svårare att hitta en nattparkering i Mellan- och Sydsverige.

Jämför man med Tyskland är det fruktansvärt dåligt, anser Kristian Nilsson.

– Vid 17 brukar det vara fullt. Kommer man vid 20, 21 så är det kört. Det är lättare norrut.

I Norrland är körningarna också mindre stressiga. Kristian Nilsson trivs bäst där, men kör över hela Sverige. Till mat- och pizzagrossister, bland annat. Nu har han potatis i lasten och ska vidare till Arboga.

– Jag satsar på Rusta till kvällen, där finns toalett och dusch. Som chaufförer har vi våra ställen vi försöker komma till.

 

Fjärrbilsföraren Johan Svensson från Jönköping är ofta stressad och håller sig när han kör.

– Det beror så klart på körningen och om man har mycket att göra eller inte. Men många fjärrbilschaufförer stressar och kör bara på. Vi behöver fler rastplatser. Och större! Det känns som om man inte får köra lastbil i Sverige, att de gör allt för att vi inte ska existera.

– Sen kommer de utländska chaufförerna hit också, ockuperar platserna och grisar ner. Se här omkring på allt skräp och bröte. De gör sitt längs vägkanten.

Svenska chaufförer då, uträttar de aldrig sina behov vid vägkanten om det blir bråttom?

– Nej, de går ut i skogen och gömmer sig, som normalt folk. De utländska förarna har inte samma miljötänk.

Brukar du hålla dig så att du får ont i magen?

– Inte nu längre. Jag har fått jätteproblem med magen och urinblåsan men… okej det händer.

Johan Svensson anser att tidspressen förvandlar en del förare till stressade ”zombies, mer eller mindre”.

– De har sönder grejer och sover inte redigt på natten.

Ändå älskar han att ligga ute på vägen, men funderar på att trappa ner för att gifta sig och kunna skaffa barn. Sambon kör också lastbil så hon vet exakt vad det handlar om. Det är en livsstil, att bo i bilen, säger Johan Svensson.

 

Per Karlsson. Foto: Justina Öster
Per Karlsson. Foto: Justina Öster

Per Karlsson har sin hemadress i Hallsberg. Han kör livsmedel och allt möjligt norröver och har själv inte upplevt så mycket toaproblem.

– Fast när jag skulle köra in på ett fabriksområde på ett ställe frågade de i vakten om jag behövde gå på dass innan. Det fanns en för chaufförer, inne på området var det stängt.

Stressad? Nej, det är Per Karlsson inte när han kör.

– Jag hinner allt gå på toaletten när jag behöver. Det blir sällan i skogen, men med fullstort ekipage kan man ju inte stanna överallt.

Rastplatserna borde skyltas upp bättre, tycker han. I god tid före avfarterna.

Som liten hängde Per Karlsson med sin pappa i hytten. Nu är han 63 och tänker fortsätta köra några år till. Toaletterna har blivit färre på rastplatserna, beskriver han.

– En del är stängda stup i ett och på vissa ställen har de tagits bort.

 

Niklas Evertsson hör hemma i Docksta i Kramfors kommun. Han stressar inte så mycket och tycker att han kan planera sina toalettbestyr ganska bra.

– Det är väl inte så bra att hålla sig. Däremot är det svårt att hitta någonstans att stå för natten. Här behövs skärpning, fler och bättre rastplatser! Ska man få plats måste man vara ute i god tid, börja leta kring 18. Vid 19 är det fullt.

– I Örebro har de gjort en jävligt bra rastplats. Den är stor och fin. Hittar man inget får man leta på bakgator, fast det är lite osäkert. Man vet inte om man kan få p-böter och så blir man ju utan både toa och dusch, säger Niklas Evertsson.

Gatlyktorna kastar ett blekt sken över Tönnebros välfyllda rastplats och himlen djupnar i blått. //Lastbilsföraren och

 

Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster
Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster

Umebon Daniel, som inte vill säga sitt efternamn, kommer gående med hunden Brasse i koppel.

– Egentligen blir vi ju utfrysta nu när folk är rädda att bli sjuka. Det är mycket att man stannar kvar i lastbilen hos kunderna. Vi är inte välkomna som förr.

Ibland tvingas även Daniel ta till skogen.

– Men för mig har det varit ett problem sen jag började köra att det är skit överallt kring rastställena. Det går inte att släppa ut hunden var som helst heller. Han kan ju dra in det i hytten.

– En del grisar ner på toa också, anmärker Daniel och går vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Utstationeringsavtalet tecknades den 6 december och gäller från och med årsskiftet. Foto: Samskip

Facket tecknar avtal med lettiska Samskip

Åkeri. Transport har tecknat ett så kallat utstationeringsavtal med lettiska Samskip. Avtalet kommer efter år av förhandlingar

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Månadens studiekommitté
Från vänster: ordningsvakt Philip Kretz Lindén, värdetransportör Sofie Nordén, studieorganisatör Patrik Persson, åkerichaufför Peter Roos, tidningsbud Patrik Petersson och tidningsbud Maths Nilsson. Foto: Justina Öster

Mer kunskap ger mer makt

Malmö. – Utan kunskap får vi tysta arbetsplatser. Vet du som anställd inte vad du har för rättigheter och skyldigheter blir du lätt passiv och rädd att åtgärda något. Patrik Persson på Malmöavdelningen slår ett slag för facklig utbildning.

Kultur
”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Månadens medlem
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Månadens verksamhet
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.