Här slår lastbilschaufförer runt i värmländska Grums

Vet du hur det känns att sitta i en lastbil som välter? Det vet elva kursdeltagare som åkte till Värmland för att lära sig mer om vältrisker med lastbil. Kursen är sprillans ny och ska få både chaufförer och andra inom transportbranschen att minska antalet vältolyckor ute på vägarna.

Bälte, check. Inga lösa föremål, check. Lastbilschauffören Kai Sund och undertecknad reporter har gett klartecken genom framrutan. Två tummar upp. Vi är redo.

Hytten tippar snabbt 90 grader till höger. Jag hamnar längst ner och håller tummarna för att Kais bälte verkligen håller. Några frigolitbitar far omkring i hytten. En ska föreställa en termos, en annan en verktygslåda. De väger ju egentligen ingenting, men hade de varit på riktigt …

Så svänger vi 180 grader till vänster och nu blir det min tur att testa bältet där jag hänger någon meter över Kai. Han pressas mot dörren och gör sitt bästa för att försvara sig mot de anfallande frigolitbitarna.

– Hur kändes det då? frågar jag honom när vi rätats upp till vågrätt läge igen.

– Obehagligt. Du kan ju tänka dig att ha fart också när du går omkull!

Vi befinner oss på Värmlands trafikcenter i Grums för att lära oss om vältrisker och säkrare körning med hög tyngdpunkt. Det är Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) som kör kursen för första gången. Kursen riktar sig till alla möjliga som har ett finger i transportbranschen. I skolbänken denna dag hittar vi trafikledare, lärare, chaufförer, förmän, konsulter, YKB-instruktörer och en utredare från Transportstyrelsen. Plus en handfull experter som är här för att dela med sig av sin kunskap.

Vi diskuterar bland annat vältrisker att se upp med bakom ratten. Någon nämner stress på grund av tajt ruttplanering, en annan nämner trötthet, pillande med telefon och dator.

Vi pratar om trötthet hos föraren, punktering på däcken, dålig sikt, feldoserade vägar, för hög hastighet och medtrafikanter. Och förstås lastsäkring vilket är huvudämnet för dagen. Ju högre tyngdpunkt på lasten, desto större risker. Men hur mycket större?

Kursledarna Petter Lobrinker och Stefan Reimers plockar fram stora leksaksbilar, specialbyggda för det här ändamålet, så vi ska få se vad som faktiskt händer. Vi lastar på timmer och sen lyfter vi sakta på underlaget. Hur många grader kan bilen luta innan den tippar? Vi lastar fel, vi lastar rätt, vi testar hög respektive låg tyngdpunkt och vi provar vad som händer med säkrad last och jämför vältrisken när lasten är osäkrad. Slutsats: ju högre topplast, desto snabbare välter vi. Dåligt säkrad last, ja då går det ännu fortare.

Det här vet ju alla redan, men dagens elever konstaterar att det är bra att se det så tydligt. Samma sak att få sitta i välthytten och känna när säkerhetsbältet försöker klyva oss på mitten och grejer far omkring.

– Man kan prata hur mycket som helst i klassrummet men det är först när man känner i kroppen som man förstår vad som verkligen händer, säger Petter Lobrinker.

Experimenten blir också en påminnelse om hur viktigt det är att köra med hastighetsmarginal. Många förare ligger alltför nära vältgränsen utan att veta om det, säger Reimers.

– Det räcker med att sänka hastigheten med fem kilometer mer än ryggmärgen säger för att klara oförutsedda händelser med marginal. Som att en boll kommer ut i vägen till exempel.

 

Fotnot: Vill du se när hytten välter med Transportarbetarens reporter och lastbilschauffören Kai Sund? Kolla på vår Facebooksida – där finns en film både inifrån och utifrån välthytten i Grums.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.