Containrar i Helsingborgs hamn
Close
Sedan april i år har Helsingborgs hamn status som civilt skyddsobjekt, vilket ger större möjlighet för bevakning. Exempelvis är nu överflygning med drönare förbjuden.
Close
Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Det här är första halvdagen vi får ihop sedan före sommaren. Hela eftermiddagen är det möten, med skyddet bland annat, säger André Björklund, huvudskyddsombud för Transport i Helsingborgs hamn.

Sektionens hus strax utanför hamnen, en av de första dagarna i oktober: André Björklund sitter med Peter Swärdh, ordförande, i Transports lokal. En vit, äldre villa som delas med det andra facket som organiserar i hamnar. I andra änden av huset har Hamnarbetarförbundet avdelning 6 sin ingång. Det fungerar. ”Vi hedrar det avtal vi skrivit, det handlar också om arbetsmiljö” med Andrés ord.

– Vi ser vikten av att hitta en samsyn, att bygga broar. Att till exempel kunna ha ett möte dit alla stuveriarbetare är inbjudna, säger Peter.

Peter Swärdh är ordförande för Sektion 7 Helsingborg i Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Foto: Lilly Hallberg

Fackligt arbete

Också han framhåller vikten av att ha tid tillsammans för det fackliga arbetet i sektionen. Inte alltid helt lätt med tanke på arbetstiderna. Denna dag har Peter arbetstid 12–18, André 6–12. Det blir en hel del ideellt arbete på fritiden, men de menar ändå att det blivit bättre. Mer uppstyrt.

Några hundra meter nedanför huset ligger containerhamnen, störst i landet näst Göteborg. Men hamnen står inför stora förändringar och containerhanteringen ska flytta söderut, längre bort från stadskärnan. I början av 2030-talet ska en helt ny hamn stå färdig är tanken. Samtidigt ska arbetet fungera som vanligt i dagens hamn, och där ska också en del ombyggnader göras – bland annat miljöanpassningar – trots att livslängden blir begränsad. Det har varit en hel del diskussioner mellan hamnbolag och tull om funktionerna.

– Man hör ju mycket vad som ska hända, mycket är hörsägen och berör oss inte direkt. Och det sköna för vår del att det ligger helt utanför det fackliga, säger Peter Swärdh.

Helsingborgs hamn är Nordens största hamn när det gäller import av frukt och grönt, bland annat direkt fraktad från Sydamerika. Från länder som också producerar kokain.

Kokainsmuggling

Hamnen har därför kommit att beskrivas som en port till Europa när det gäller införsel av kokain.

I juli i år dömdes tre män mot sitt nekande för att planerat omfattande narkotikasmuggling via krypterade chattar. Alla tre nekade till anklagelserna. En av dem var en hamnarbetare som ska ha fungerat som insider. Hovrätten fastställde hans dom på två års fängelse, men han har sökt prövningstillstånd hos Högsta domstolen där ärendet ligger nu. Två andra män ser i dagsläget ut att tvingas lämna hamnen trots att de inte anklagats för något brottsligt i kokainhärvan.

Varken Transports Peter Swärdh eller André Björklund ser sig som de rätta att komma med något slags officiellt uttalande om det som hänt, om domarna och det faktum att kollegor misstänks ha utnyttjat arbetsplatser för grov kriminalitet under flera år.

– Är det är någon som skulle uttala sig alls skulle det kännas mer rätt om det var någon centralt. Vi lägger hellre vår fackliga tid på annat, som medlemsorganisering och arbetsmiljö. Att fronta i den här frågan är ingen större nöje, säger André.

Man i yngre medelåldern, med skägg, t-shirt och keps
André Björklund är Transports huvudskyddsombud i Helsingborgs hamn och ledamot i hamnsektionens styrelse. Foto: Lilly Hallberg

Upphaussat om härvan

Samtidigt, även om de är återhållsamma: Det som hänt, och den uppmärksamhet som det fått, är självklart tråkig.

– Det har varit ett enormt pådrag och upphaussat i medierna, inte minst lokalt. Och det är ju inte direkt något positivt, det blir tröttsamt ibland. Folk frågar, vad händer i hamnen? säger André.

Många av deras kollegor upplever också mediabevakningen, och påståenden om vad som skett, som trist.

– En jag jobbade med har barn som fått frågor i skolan. Så långt har det gått, säger Peter Swärdh.

– Fast jag har egentligen inget behov av att dela några personliga åsikter, och vi har fokus på arbetsmiljön.

Det har varit en hel del samverkansproblem med hamnledningen, som sektionen nämner. Det handlar bland annat om hindrande av skyddsombud.

– Vi har olika syn på vad samverkan, konstaterar André.

”Problem med samverkan”

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Och han håller med:

– Ur vår synvinkel är det mer problem med samverkan i Helsingborgs hamn än i andra hamnar, och vi har haft både centrala och lokala förhandlingar. Det gäller synen på riskbedömningar bland annat, säger han.

Det rör sig om 4–5 förhandlingar och lika många möten. Och lite bättre har det blivit, men någon riktig samsyn har det inte gått att nå fram till än, enligt avdelningens RSO.

Sedan i våras har Helsingborgs containerterminal och energihamn status som civila skyddsobjekt. Avsikten är att höja säkerheten. Som skyddsobjekt har hamnen bättre lagligt stöd mot bland annat sabotage, rån och terrorism. Tillträdesförbudet omfattar även obemannade farkoster, som förbud för drönare att flyga över hamnområdet.

All personal i hamnen ska också säkerhetsklassas, ett pågående arbete.

Gul skylt med varning för elektriskt stängsellarm.
Varning för elektriskt stängsellarm. Foto: Lilly Hallberg

Inte märkt av

Men i det dagliga arbetet har hamnens nya status inte inneburit någon avgörande förändring.

– Jag vet inte om alla fysiska åtgärder är på plats än. I nuläget märks det inte så mycket, förutom säkerhetsklassningen då, säger Peter Swärdh.

Han har varit fast anställd i 25 år, innan dess var han timanställd.

– Det finns inte en tanke på att göra något annat. Vi äldre brinner för det vi gör, oavsett hur jobbigt det kan vara ibland.

Liksom sin pappa, som också jobbade i hamnen, har Peter krankompetens.

– Jag hade inga sådana kontakter, jag kom in på ren kompetens, säger André lite ironiskt.

Han har jobbat i hamnen sedan 2011, de första åren som extring. Men det är inte längre än att han stod med på varsellistan förra året, ett varsel som hamnbolaget senare drog tillbaka.

– Alla som jobbar här är nog lite speciella. Men förr var hamnen mer en livsstil. Det lever kvar, men håller på att förändras, säger Peter, som fyllt 50.

Helgjobb

I dag är det oftare en fråga om att sätta upp sig för helgjobb, tidigare inte en fråga om att vilja jobba övertid utan en självklarhet att ”här jobbar du över”.

– Ibland känner jag att jag skulle vara hemma i stället, som sista sommarhelgen – man borde vara ute i trädgården med barnen. Min sambo jobbar måndag–fredag och för henne spelar det ju roll om hon får vara själv med en tvååring på helgen, så det har hänt att jag tar ett djupt andetag innan jag hör av mig och säger att jag ska jobba, säger André, som fyllt 40 i oktober.

André Björklund sitter i avtalsrådet för nytt hamn- och stuveriavtal. Det nuvarande kollektivavtalet löper ut sista april 2025.

– Avtalsrörelsen finns ju med i tankarna, även om det inte riktigt hunnit ta fart. Det är mycket som är viktigt. Inflationen gör att pengar givetvis är viktigt, men det gäller ju alla avtal och inte bara hamn, säger Peter Swärdh.

Tre hamnarbetare kan tvingas bort

Helsingborgs hamn
Den dömde mannen har arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år. Foto: Lilly Hallberg

Inför rätta. Som en följd av omfattande kokainsmuggling via hamnen ser det i dagsläget ut som att tre anställda stuveriarbetare får gå. Två av dem har varken varit åtalade eller misstänkta för något brott.

I juli fastställda hovrätten domen mot den hamnarbetare som åtalats misstänkt ha agerat insider och via krypterade chattar ha planerat kokainsmuggling i stor skala.

Mannen, som arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år, är dömd till två års fängelse. Han har hela tiden nekat till brott och har sökt prövningstillstånd i Högsta domstolen (HD). Det tar normalt ett par månader innan HD fattar beslut om det blir prövning av en lägre rätts dom. Men redan innan hovrättens dom skrev mannen på ett avtal med hamnbolaget om uppsägning och har lön året ut, men han är arbetsbefriad.

I våras stängdes fyra andra män av från arbete i hamnen med omedelbar verkan trots att inga formella brottsmisstankar hade förts fram mot dem. Däremot förekommer deras namn i interna utredningar som hamnbolaget låtit göra.

Det rörde sig om kollegor till den nu dömde hamnarbetaren, anställda som arbetat tillsammans under lång tid och även umgåtts privat. Två av männen är i dag tillbaka i arbete i hamnen.

En tredje av de tidigare avstängda har skrivit på en överenskommelse med hamnen och lämnar anställningen. Men den fjärde mannen som förekom i en internutredning har inte skrivit på något avtal. I stället har hans fack, Hamn­arbetarförbundet, dragit ärendet till Arbets­domstolen och stämt både Helsingborgs hamn och branschorganisationen. Enligt fackets juridiska ombud rör det sig om en mångårig medarbetare i hamnen som sagts upp på lösa grunder, för att hamnbolaget vill ”visa handlingskraft genom att svinga vitt och brett”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.