Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Vid sidan av vägen

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jag svänger av motorvägen, strax söder om Gävle och parkerar utanför det muromgärdade hotell-, restaurang- och kulturkomplexet. Skandalbygge, kinesiskt luftslott och spektakulärt skrytbygge, säger tidningsrubrikerna.

Dragon gate. Av tidningen Byggnadsarbetaren korad till årets sämsta arbetsplats 2006.

Porten är låst. Det duggar lätt från grå himmel och en annan besökare höjer mobilkameran mot det udda Kinalandskapet.

– Lite speciellt, säger mannen och knäpper ytterligare en bild.

Den vidsträckta platsen med kafé, belamrad prylbutik och bensinmack känns som en flera nummer för stor kostym, ödesmättad och lite skrämmande.

Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon.
Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon. Foto: Justina Öster

Två lejonstatyer grinar med öppna gap, symboliserar Yin och Yang i ett försök att skapa balans och harmoni. Vid porten sitter ett anslag med inbjudan till fest, event, träningsläger och konferens. Avlyssning? Kameror? Vaga fördomar löper genom mitt huvud.

Fast Mr Lis storslagna projekt övertogs 2018 av fastighetsbolaget Sisyfosgruppen. I lager och gömmor fann de en jätteuppsättning tandborstar och en 200 man stark armé terrakottakrigare. Bland annat. Företaget har sedan dess arrangerat en elektromusikfestival och öppnat campingen och träningstemplet.

På templets hemsida bjuds klubbar in att hyra träningslokaler och övernatta med självhushåll. Dragon gates egen webbplats signalerar dock att värd saknas (host not found).

Vd Olle Larsson berättar dock i intervjuer att företaget renoverat hotellrummen och att e-post-förslagen strömmat in om vad de kan göra av det övergivna Kinapalatset.

I tidningen Fastighetsvärlden välkomnar Larsson i april 2019 entreprenörer att komma och ”göra sin grej”.

Det var äntligen dags att ”smygöppna” hotellet, som överraskade med en trasig varmvattenberedare och regn efter ihållande sol. Olle Larsson sa:

– Det vilar någon liten kinesisk förbannelse över platsen.

”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet.
”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet. Foto. Justina Öster

Anläggningen har varit på väg att öppnas ett antal gånger. Kommunpolitiker, arbetsmiljöinspektörer och fackliga ombud har i 17 års tid hoppats, tryckt på och svettats. Allt sedan Mr Li började flyga in kinesiska arbetare och kinesiskt byggmaterial och röja mark bland fur och gran.

Miljardären rapporteras ha byggt upp sin förmögenhet på tillverkning av myggmedel i hemlandet. Han hann plöja ner så där 200 miljoner kronor i sin tänkta mötesplats för svenska och kinesiska affärsmän, innan han gav upp.

Men vi tar det från början.

2004 köpte Mr Li fastigheten, som då bytt namn från Hotell Älvkarlen till Checkpoint Dalälven. Hotellet byggdes ursprungligen av det kommunala bolaget Östanå, i syfte att locka besökare till Älvkarleby. Men verksamheten gick i konkurs och anläggningen blev i stället flyktingförläggning tills Mr Li dök upp.

Ett torg tog form och en 15 meter hög buddistisk staty monterades ihop på plats. Den föreställer Guanyin, barmhärtighetens gudinna som sägs observera ”ljudet av världen”, enligt Gefle Dagblad som intervjuat miljardären.

Året är 2007, ett sextiotal influgna arbetare jobbar på bygget och får sin mat ”tillagad av en kinesisk kock”.

En inbjudan från svenska hovet hägrar. Mr Li:s hustru ska flygas till slottet i Stockholm för den kungliga middagen, men sedan direkt hem igen. Juni är en hektisk tid i myggmedelsbranschen. Familjen uppges basa över fyra fabriker i Kina, där medlet tillverkas av totalt 5 000 anställda.

Mr Li skrattar och säger att många nog ser honom som ”en galen kines”. Själv ser han det som sitt öde att bygga Dragon gate. Han är övertygad om att anläggningen kommer att bli ”en stor framgång” för regionen, Sverige, ”för relationerna till Kina och inte minst för honom själv”, skriver Gefle Dagblad.

Visionen utökades efter hand från handels- till kulturcentrum med restaurang, hotell, museum och ett buddistiskt tempel för att lära ut kampsporten Kung fu.

Hur var det då med utnämningen till årets sämsta arbetsplats?

Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé.
Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé. Foto: Justina Öster

Byggnadsarbetaren skrev att Dragon gates ägare sannolikt slagit rekord i brott mot svenska arbetsmiljöregler. Och 2006 drämde Arbetsmiljöverket till med ett vite på 1,2 miljoner kronor. De kinesiska arbetarna jobbade bland annat på hög höjd utan skydd och använde en farlig hiss. Under sina 30 år som arbetsmiljöinspektör hade Lars Nordström ”aldrig varit med om maken”, sa han till Upsala Nya Tidning.

Byggnads knackade på och hotade med blockad. Gästarbetarna tjänade 17 kronor i timmen.

Skandalbygget, för att citera Byggnadsarbetaren, rullade på. Obesiktigade grävmaskiner uppdagades, liksom elfel, bristande brandsäkerhet, saknade tillstånd och misstankar om miljöbrott för sopor som eldats upp.

Älvkarlebys politiker for till Kina för att skynda på invigningen och bygglov löpte ut. 2016 dök ett otydligt besked upp om att verksamheten skulle läggas ner. Detta dementerades och kommunen gav klartecken till att öppna Älvkarlebys Mini-Kina. Men. När draken äntligen skulle lyfta kastade Mr Li in handduken. Dragon gate bjöds ut till försäljning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Israil arbetar timmar på Preem-stationen i Skövde. Foto: Justina Öster

Kristina hotades av knivbeväpnad rånare

Bensin. "Ger du mig inte pengarna så hugger jag dig!" En man maskerad i rånarluva drog fram en kniv och hotade Kristina Israil som jobbade ensam på en Preem-station i Skövde.

Skyddsombud vill stoppa ensamjobb efter pistolskott

Arbetsmiljö. Ett pistolskott, ett väpnat rånförsök och en slopad nattlucka. Transports regionala skyddsombud har gått till Arbetsmiljöverket och krävt att ensamarbete stoppas på tre bensinstationer.

Det roligaste med jobbet är direktkontakten med kunderna, tycker Eric Johansson, som själv i många år varit stamkund på macken i byn.

”Det är en annan resa jag gör nu”

Mötet. Han bytte vd-rollen mot att sälja korv och bensin på macken. Eric Johansson stortrivs med sitt nya jobb.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.