Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close
Basses Bilvård överraskade positivt vid fackets granskning. De två anställda är med i fack och a-kassa.
Close

Biltvättar under lupp i Karlskoga

I Karlskoga samarbetar Transport och IF Metall för att få fram kollektivavtal på alla bilvårdsföretag. Transportarbetaren var med och fick en inblick i en bransch där seriösa bolag konkurrerar med firmor där bidragsanställda eller rena svartjobbare tvättar bilar för 99 kronor.

Meterlånga istappar hänger ovanför porten till biltvätten. Några mörkhyade män smyger undan när facket oanmält kliver in genom dörren.

Ägaren kommer fram. Mikael Wahlberg och Lars-Olov Andersson sträcker fram nävarna och hälsar. Wahlberg förklarar att han är avtalstecknare på Transport, Andersson är ombudsman på IF Metall.

– Vi är ute för att informera om facket. Om fördelen med kollektivavtal och hur viktigt det är med försäkringar, säger Mikael Wahlberg

Att två fack kommer samtidigt tillhör inte vardagen, men skälet är att det inte är självklart vilket förbund som ska teckna avtal i bilvårdsföretag. Om bolaget sysslar med tvätt, rekonditionering och däckbyten är det Transports revir. Finns det verkstad har IF Metall avtalsrätten.

Företaget vi hälsar på har både tvätthall och lyft och är ett gränsfall. Ägaren svarar vänligt på fackets frågor. Han uppger att han inte har några anställda.

I bakfickan har Mikael Wahlberg handlingar från arbetsförmedlingen som visar att företaget begärt att få minst en lönebidragare och flera praktikanter.

Facket har i samtliga fall avstyrkt, eftersom det saknas kollektivavtal. Fast det är snarare regel än undantag att arbetsförmedlingen kör över facket och beviljar ansökningarna.

Firman vi är hos erbjuder biltvätt för 99 kronor. Går verksamheten runt med så lågt pris, undrar IF Metalls ombudsman?

– Nej, svarar ägaren. Den billigaste tvätten tar tio minuter och då blir det bara avspolning med vatten. Avfettning och borttagning av asfalt kostar 200 kronor extra. Men egentligen skulle vi behöva ta 500 kronor för in- och utvändig rengöring. Men det går ju inte när marknaden ser ut som den gör.

Facket tackar för besöket och kliver ut.

– Det blir ju problem när företaget hävdar att man inte har anställda. Då kräver vi normalt inte avtal, säger Lars-Olov Andersson.

Vi betar av ytterligare ett par firmor och på flera bokar Mikael Wahlberg tid för att återkomma och diskutera ett kollektivavtal. Sedan parkerar vi hos Karlskoga Bilvård, som nyligen flyttat till nya fräscha lokaler. Företaget har avtal med facket och ägaren Fredrik Malmberg är inte glad över konkurrenssituationen i staden.

– Kunderna frågar oss varför vi inte tar 99 kronor för en handtvätt, som andra. Jo, för att vi har anställd personal och betalar skatt och moms. Vi har krupit ner till 250 kronor för en tvätt, det är egentligen alldeles för lite.

– Folk är lustiga. Ingen skulle betala 29 kronor kilot för oxfilé och tro att det är oxfilé de får. Men för biltvätt är det okej. Vi går runt tack vare kontrakten med storföretagen här i Karlskoga. De efterfrågar fortfarande kvalitet.

Fredrik Malmberg anser att svartarbete, miljöbrott och fuskjobb är vanligt i branschen. Han har själv varit hos en konkurrent där arbetarna sov på madrasser på betonggolvet.

Transports avtalstecknare Mikael Wahlberg håller med. Han har tidigare granskat bilvårdsföretag i Örebro. Många av dem har fått lönebidragare och praktikanter via arbetsförmedlingen.

– Det är sjukt att människor ska tvätta bilar gratis i tre månader för att sedan bli utsparkade och ersatta av andra gratisjobbare. Gränspolisen har varit ute och tittat på verksamheten. Enligt polisen är det vanligt att papperslösa arbetar svart.

– Kommunens miljöskyddsinspektörer har också intresserat sig för företagen. Vid mina besök har jag sett stora brister när det handlar om både arbetsmiljö och miljö, exempelvis oljeavskiljare och hantering av kemikalier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.