vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster
Close
Speciella regler eller föreskrifter som sätter stopp för farlig backning med sopbil finns inte. Faran avgörs från fall til fall. (Arkivbild.)
Close
Farlig arbetsmiljö

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Det slår Richard Wester på Arbetsmiljöverket fast. Han är sakområdes- och regelhandläggare  med inriktning på transportbranschen.

Richard Wester handläggare Arbetsmiljöverket Foto privat
Richard Wester, handläggare på Arbetsmiljöverket. Foto: Privat

Transports regionala och lokala skyddsombud brukar framhålla att backning inte är ett körsätt när det gäller sopbilar. I exempelvis Göteborgs stads tekniska handbok med regler för avfallshantering står det också att om en godkänd väg saknas ”till avfallsutrymmet så måste en sådan anläggas. Sopbilar får inte köra på cykel- och gångvägar.”

Där sägs vidare att backning ska undvikas på grund av olycksrisken och ”får endast förekomma vid vändning med max en billängd. På gårdar i bostadsområden och i närheten av skolor, förskolor och områden där äldre och personer med funktionsnedsättningar ofta vistas får inte backvändning förekomma.”

Ingen regel som stoppar backning

Ändå vittnar miljöarbetare på olika håll i landet om att backning fortfarande är ett körsätt och flera dödsfall har inträffat när renhållare inte sett och backat på fotgängare.

Att införa en generell regel eller föreskrift i arbetsmiljölagen som innebär stopp för backande sopbilar låter sig inte göras. Detta eftersom förhållandena skiljer sig åt från en situation till en annan, menar Richard Wester.

– Backa måste man göra vid något tillfälle, säger han och hänvisar åter till arbetsgivarens arbetsmiljöansvar.

– Du måste titta på den enskilda arbetsplatsen, vilka risker finns det, vilka rutiner har vi och hur kan vi förebygga och undanröja riskerna?

Tänk dig att ett skyddsombud begär att arbetsgivaren ska stoppa backning vid en farlig hämtplats där människor riskerar att skadas eller dödas. Arbetsgivaren väljer dock att inte vidta några åtgärder och skyddsombudet vänder sig därför till Arbetsmiljöverket för att få stöd. Gör en så kallad 6:6 a-begäran. Hur agerar myndigheten då?

– Det går inte att svara på generellt. Vi får titta på det från gång till gång, säger Richard Wester.

Men om skyddsombudet utfärdar ett skyddsstopp och omedelbart stoppar hämtningen på en farlig plats – med hänvisning till att arbetet äventyrar människors liv och hälsa? Vad gör Arbetsmiljöverket då?

Inte heller då finns något generellt svar, enligt Richard Wester. För att motivera ett skyddsstopp måste det ha uppstått en situation som inte funnits tidigare.

– Det ska vara en ny risk, inte någon som funnits ett tag. En väg kan exempelvis ha fungerat väl under sommaren men blivit riktigt dålig på vintern, säger han.

Undersök arbetsmiljön innan

Rickard Wester råder miljöbolag som inte vill bli stämda för kontraktsbrott eller tvingas betala viten – om de inte utför en hämtning som visar sig vara farlig: Undersök riskerna innan du skriver på ett kontrakt.

– Läs först ordentligt, brukar vi säga. Det blir mycket svårare att göra något sedan när du väl skrivit på. Men, tillägger Richard Wester, ofta går det ändå att hitta någon typ av lösning.

Finns det inte heller några regler för sophämtning vid skolor, förskolor, äldreboenden eller gruppbostäder för personer med intellektuell funktionsnedsättning?

Här hänvisar Richard Wester till att den som råder över en skola eller gruppbostad har ansvar, behöver prata med kommunen eller miljöföretaget och komma överens om särskilda rutiner.

– Hämtningen kan exempelvis göras klockan 12 när barn, äldre och funktionshindrade är inomhus och äter lunch.

Det finns skyddsombud som kämpar hårt för att få bort farliga backningar och hämtställen, men misslyckas för att arbetsgivaren inte vill riskera viten.

– Ja, det kan vara jättesegt men mitt råd till miljöbolagen är återigen: Läs kontraktet innan du skriver på och se till att du vet var du ska hämta. Problemet är att många arbetsgivare gör precis tvärtom, upptäcker riskerna efteråt, säger Richard Wester.

Han lyfter ett annat exempel från färdtjänsten, där en chaufför kan behöva köra in på en bakgård till en dagcentral och sedan tvingas backa ut för att det saknas parkering utanför. Även där behöver arbetsgivaren kolla upp arbetsmiljön innan företaget tar uppdraget.

Företag kan vara ekonomiskt pressade och ha svårt att tacka nej till uppdrag?

– Ibland kanske det är bättre att låta bli ett uppdrag, som att exempelvis stanna på en hårt trafikerad väg och gå och dra soptunnor kring den.

Koppla in skyddsombudet från början

Från transportföretag får Richard Wester ofta höra att ledningen ”inte vill bråka”.

– Ibland kanske det är en undanflykt: Vi kan inte göra någonting för då får vi inte köra. Men koppla in skyddsombudet redan från början i stället och undersök arbetsmiljön.

Om miljöbolagen förlorar uppdrag kan de tvingas säga upp anställda?

– Det finns väl inte sopbilsåkerier så att man kan gödsla med dem? Och nog kan man väl ställa krav på kommunen att här måste sopbilen kunna vända? Eller att man i stället ordnar en uppsamlingsplats för kärlen? Säger man nej till ett uppdrag så kan man ju i alla fall vara säker på att man inte försatt sina arbetstagare i en livsfarlig situation. Och kanske har man räddat livet på tredje man, säger Richard Wester.

Ständigt pågående arbete

Jon Djerf är rådgivare till kommunerna på Avfall Sverige. Foto: Avfall Sverige
Jon Djerf är rådgivare till kommunerna på organisationen Avfall Sverige. Foto: Avfall Sverige

Jon Djerf är rådgivare på kommunernas branschorganisation Avfall Sverige. Han säger att kommunerna jobbat länge med att få bort backning med sopbilar.

– Backning är inget körsätt. Man ska inte utsätta personalen för risker, men det finns fortfarande platser där det är svårt att hitta alternativ till att backa. Det är en arbetsmiljöfråga och ett ständigt pågående arbete hos kommuner och entreprenörer som hämtar avfall.

Liksom andra talar Jon Djerf om ett alternativ – att låta fastighetsägare gå med sitt avfall till en upphämtningsplats.

– Ibland går det inte, men kommunerna jobbar aktivt med att få bort backningen. Vi i branschen vill inte ha den. Förr kunde sopbilar gena över en cykelväg, men så gör vi inte längre. Fastighetsägare har också ett ansvar att klippa bort växtlighet som ger dålig sikt.

Svårt nå allmänheten med information

Jonn Djerf tillägger:

– Om en chaufför upptäcker att det är för stor risk så ska han eller hon inte backa. Kameror runt bilen är ett hjälpmedel och även automatiserat stopp om något rör sig i en radie runt sopbilen. Man kan också jobba med dubbelbemanning så att någon står bakom bilen vid backning.

Jon Djerf reagerar precis som yrkesförare över att ”folk springer framför och bakom” tunga fordon, utan respekt.

– När miljöarbetare tömmer containrar går människor till och med under dem. Det är mycket märkligt att man törs! Så var det inte tidigare, men det tycks vara ett allmänt fenomen att man inte bryr sig så mycket om omgivningen. Kommunikation är en jättesvår sak och det är uppenbart svårt att nå allmänheten med information om detta.

Regionala skyddsombud vittnar om att miljöbolag inte törs stoppa farliga hämtningar av rädsla för viten?

– Sådant finns säkert. Har man vunnit en upphandling vill man inte att ett ställe ska påverka, så att hämtningen tar längre tid. Det är en sådan tidspress. Allmänheten kan också vara van vid att få avfallet hämtat vid tomtgränsen när en ny entreprenör säger: Vi kan inte köra ner här, vägen är inte farbar. Då blir det en konfrontation och stort missnöje: Varför hämtar ni inte nu? Det har ju funkat i 30 år innan!

”Någon är alltid missnöjd”

Samma sak brukar inträffa om kommunerna inför ett bilfritt område, förklarar Jon Djerf:

– Då blir det ramaskri på vissa håll. Det är alltid någon som är missnöjd, ett ständigt dilemma. Då gäller det att göra klart att här finns en risk och en fara att backa, som inte ska förringas.

Avfall Sverige tar fram informationsmaterial och har gjort en Handbok för avfallsutrymmen för att stödja kommunerna, berättar Jon Djerf.

– Det finns inget magiskt trollspö som kan ta bort alla farliga hämtställen, men framåt kommer det att bli bättre. Alla är medvetna om problemet.

– För tio år sedan tog vi fram en manual och rekommendation för att minimera riskerna i branschen ihop med Arbetsmiljöverket och dåvarande Vägverket. Den är gammal så kanske kan det vara något att ta tag igen, ihop med Trafikverket och Arbetsmiljöverket.

Det är när svåra olyckor sker som problemen hamnar i blixtbelysning och ansvariga får ”eld i baken”, menar Jon Djerf. Han lyfter fram dödsolyckan på miljöföretaget Renova i Göteborg där en erfaren miljöarbetare omkom när han skulle göra ren en underjordsbehållare. Efter det har nya rutiner tagits fram av företaget. Om än för sent.

Mycket kontakt med arkitekter

Avfall Sveriges Handbok för avfallsutrymmen används flitigt i branschen, hävdar Jon Djerf. I den anges bland annat hur breda dörrarna ska vara, att det inte ska finnas trösklar, mått för soputrymmen, att det ska finnas vändplatser, radien för dem och bredd på vägar med mera.

– Jag har mycket kontakt med arkitekter och när ett företag söker bygglov måste de följa rekommendationerna, Men där tas inte backning upp specifikt.

– Arbetsmiljöverket har inget förbud mot att backa, om det inte finns en uppenbar risk. Vad det nu är? Går hämtningen inte att lösa utan att backa får man försöka hitta vägar runt för att minimera riskerna, säger Jon Djerf.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.

Kultur
Vattenparksrondellen nära köpcentrumet Kupolen – kanske Borlänges vackraste? Eller har du någon favorit i en annan stad? Rondellen är cirkeln i mitten där pilen ståtar, hela korsningen heter cirkulationsplats. Foto: Justina Öster

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?