”Andra klassens medborgare”

– Det här är det värsta jag sett. Man tror inte det är Sverige 2013! Lokalombudsman Mikael Ladman och regionala skyddsombudet Kristina Wahlgren från Transports avdelning i Dalarna blickar häpna ut över en återvinningsanläggning. Arbetarna går undan, vill inte stöta sig med chefen.

Det är inte de bägge männen, som jobbar med bidrag från staten till arbetsgivaren, som slagit larm om arbetsmiljön på återvinningsanläggningen. Den ligger i en gammal förfallen industrilokal. Lokalombudsman Mikael Ladman fick upp ögonen för den, när en lastbilschaufför skulle omplaceras dit och sortera sopor och avfall. Föraren slog bakut när han upptäckte att allt skulle sorteras för hand, utan hjälpmedel.

I tegelväggarna gapar stora hål ut över osorterade drivor med wellpapp, parabolantenner, trädgårdsavfall, sten och glas. Toastolar samsas med tvättfat, kylar och frysar. Möbler ligger intryckta mellan cyklar, tv-apparater och allsköns metallskrot. Batterier och slattar av mer eller mindre giftiga vätskor syns.

Att ställa upp med namn och bild och berätta om sina arbetsförhållanden kommer inte på fråga för killarna som jobbar där. Till Transports ombudsman har de sagt att: ”Det är skit, men vad kan vi förvänta oss, som andra klassens medborgare?”

Det får bli fingerade namn. ”Peter” började på företaget på eget initiativ och säger att han är glad att få komma i gång igen efter en lång sjukskrivning. Han hade andra arbetsuppgifter på bolaget tidigare, som han trivdes bättre med. Som att måla och skotta snö.

Jobbarkompisen ”Joakim” kom direkt till anläggningen efter arbetslöshet och arbete inom kommunen: Han var skoltrött efter gymnasiet och löftet om eventuell fast tjänst på företaget lockade.

– I den här situationen tar man ju alla chanser. Riktigt vad jag vill göra vet jag inte. Jag har idéer men det handlar ju så mycket om tur.

De anställda stöter då och då på sopor med mat och hushållsavfall bland bråten, som levereras i containrar. Sprutor och kanyler dyker upp ibland och bara några veckor efter att Joakim började skar han sig allvarligt på fönsterglas. Fingret syddes med tio, elva stygn. Som tur i oturen var det ingen nervskada.

Lokalombudsman Mikael Ladman och regionala skyddsombudet Kristina Wahlgren beskriver hur avfallshanteringen vuxit till ett allt större arbetsmiljö- och hälsoproblem, medan nyndighetssverige hamnat på efterkälken.

– Hanteringen av sopor har blivit big business. Företagen tänker: ”Vi slänger in ett anbud på hämtningen. Hur avfallet sedan ska hanteras och hur folk mår som ska jobba med det är det ingen som bryr sig om. Ingen bryr sig, bara det ger pengar, summerar Kristina.

Mikael Ladman arbetade i renhållningsbranschen innan han blev lokalombudsman och är så arg att han knappt kan stå still.

– Ska man behandla människor så här? Man får ont i huvudet bara man går in hit. Ska ni stå här i ångorna om kylskåpen börjar läcka freon?

Mikael frågar om lyfthjälpmedel, ansiktsmasker, handskar som skyddar mot stick- och skärsår, handledning och utbildning om sortering och farligt avfall. Svaren blir nekande på det mesta. Duscha ansikte och ögon om exempelvis batterisyra skulle läcka ut, går inte. Både toalett och handfat är ur funktion.

– Vet ni vad farligt avfall är? Er arbetsgivare är lokalpolitiker. Han sitter i kommunala byggnads- och miljönämnden och borde vara väl insatt i vad som gäller. Farligt avfall ska anmälas till kommunen.

En familjemedlem, som lämnat ett containerlass, har varskott företagsledaren om besöket. Han dyker upp bland vattenpölarna på golvet. Först är han ganska arg över den oanmälda fackliga visiten.

Han säger att han haft så fullt upp med annat på företaget att han inte riktigt hunnit med arbetsmiljön. Farligt avfall har han inga djupare kunskaper om och ingen på företaget har haft någon större lust att engagera sig som skyddsombud, fast han frågat. Sprutor och kanyler i lasten är en nyhet för honom och järnvägssliprar med cancerframkallande kreosot hade han ingen aning om att lokalerna hyste. De ska bort och avvikelserapporter ska skrivas när oväntade saker hamnar i containrarna…

Kristina ger chefen en mild föreläsning om arbetsmiljölagen, om riskananalyser och skyddsronder och nu är han helt med på noterna. De bokar in en första träff redan veckan därpå.

Efter det ställer företagaren till och med upp på bild, men de bägge anställda blev oroliga över hans ankomst och har försvunnit sin väg.

 

Fotnot. Kemikalieinspektionens hemsida har adress: www.kemi.se. Information om arbetsmiljölagen finns på www.arbetsmiljoupplysningen.se och Arbetsmiljöverkets webb, www.av.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).