Close
"Vi måste säkerställa att schysta villkor gäller oavsett var arbetstagare kommer ifrån", säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Close
Kongress 2017

”Utan transportarbetare stannar Sverige”

Talare. Inget enskilt förslag som löser allt, men fler förslag för att göra transportbranschen schystare. Det var budskapet från infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon talade till Transportkongressen.

 

– Det är ingen överdrift att påstå att utan transporter stannar Sverige. Det är ett arbete som utförs varje dag för att allt ska fungera. Så det är inget smicker när jag säger att utan transportarbetare stannar Sverige, sa Anna Johansson i inledningen av sitt tal till kongressen.

Anna Johansson har ansvar för många av de politikområden som påverkar transportarbetarnas vardag mest. Ministern tog upp att regeringen infört flera regler för att göra konkurrensen på vägarna mera rättvis.

– Branschen har präglats av allt annat än schysta villkor. Vi har nästan dagligen fått rapporter om chaufförer som lever under orimliga förhållanden, säger Anna Johansson till kongressens deltagare.

Transportarbetaren har tidigare berättat att EU-kommissionen kom med sitt mobilitetspaket, där behandlas frågor om bland annat cabotagetrafik. Från Transports håll uttrycktes viss oro över förslaget.

– Det finns delar som är bra, jag tycker att det är positivt att kommissionen uppfattar att det finns problem, säger Anna Johansson.

– Vi har ett samarbete med Frankrike, Tyskland och några till länder som vill gå länge än kommissionens förslag.

När en minister åker till EU företräder hen den åsikt riksdagen gett i uppdrag. I riksdagen har Alliansen och Sverigedemokraterna majoritet. Därför ville Anna Johansson inte gå in på detaljer om vad hon och regeringen vill ändra i förslaget.

Schystare villkor i transportbranschen, det var något Anna Johansson tryckte på flera gånger under sitt tal. Men enligt henne finns inte någon enskild åtgärd som löser problemen. Snarare handlar det om att hela tiden hitta nästa och nästa steg mot en bättre bransch.

– Marknaden är bra på mycket, men en marknad som inte får gränser kommer att leda till rovdrift på miljö och människor. Transportbranschen behöver precis som alla andra branscher regler som gör att det finns schysta villkor, säger Anna Johansson.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.