Annons:
Close
"Vi måste säkerställa att schysta villkor gäller oavsett var arbetstagare kommer ifrån", säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Close
Kongress 2017

”Utan transportarbetare stannar Sverige”

Talare. Inget enskilt förslag som löser allt, men fler förslag för att göra transportbranschen schystare. Det var budskapet från infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon talade till Transportkongressen.

 

– Det är ingen överdrift att påstå att utan transporter stannar Sverige. Det är ett arbete som utförs varje dag för att allt ska fungera. Så det är inget smicker när jag säger att utan transportarbetare stannar Sverige, sa Anna Johansson i inledningen av sitt tal till kongressen.

Anna Johansson har ansvar för många av de politikområden som påverkar transportarbetarnas vardag mest. Ministern tog upp att regeringen infört flera regler för att göra konkurrensen på vägarna mera rättvis.

– Branschen har präglats av allt annat än schysta villkor. Vi har nästan dagligen fått rapporter om chaufförer som lever under orimliga förhållanden, säger Anna Johansson till kongressens deltagare.

Transportarbetaren har tidigare berättat att EU-kommissionen kom med sitt mobilitetspaket, där behandlas frågor om bland annat cabotagetrafik. Från Transports håll uttrycktes viss oro över förslaget.

– Det finns delar som är bra, jag tycker att det är positivt att kommissionen uppfattar att det finns problem, säger Anna Johansson.

– Vi har ett samarbete med Frankrike, Tyskland och några till länder som vill gå länge än kommissionens förslag.

När en minister åker till EU företräder hen den åsikt riksdagen gett i uppdrag. I riksdagen har Alliansen och Sverigedemokraterna majoritet. Därför ville Anna Johansson inte gå in på detaljer om vad hon och regeringen vill ändra i förslaget.

Schystare villkor i transportbranschen, det var något Anna Johansson tryckte på flera gånger under sitt tal. Men enligt henne finns inte någon enskild åtgärd som löser problemen. Snarare handlar det om att hela tiden hitta nästa och nästa steg mot en bättre bransch.

– Marknaden är bra på mycket, men en marknad som inte får gränser kommer att leda till rovdrift på miljö och människor. Transportbranschen behöver precis som alla andra branscher regler som gör att det finns schysta villkor, säger Anna Johansson.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.