Close
Tommy Wreeth gratuleras till ordförandejobbet av Lars Eriksson, ombudsman i Örebro.
Close
Kongress 2017

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

– Tack!! Tack så jättemycket för det förtroende ni ger mig, sa en rörd Tommy Wreeth direkt efter att valresultatet blev klart.

Valet stod mellan Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Kort efter valresultatet klev Pettersson upp i talarstolen och gratulerade sin medtävlare. Sedan sa han:

– Jag vill tacka alla er som pläderade för mig som ordförande. Jag blev faktiskt tårögd av allt fint som sades. Det är också så att min resa i förbundet tar slut nu. Och jag vill tacka er alla, oavsett hur ni röstade. Ni har bidragit till att förgylla mitt liv.

I sitt korta anförande lovade Tommy Wreeth att ”leverera”. Till alla medlemmar:

– Det gäller gamla och inte minst unga. Det var ju smickrande tidigare att höra att jag är en blomma som ännu inte hunnit blomma ut helt. Den framtid vi stakar ut nu är allas framtid. Hela förbundets.

Valet blev en rysare. Valberedningens ordförande Dag Leander inledde med att det blev en tuff uppgift att vaska fram förslag till kongressen. När det gäller förbundsstyrelsen kunde valberedningen enas om ett förslag. Men inte för ledningen, det verkställande utskottet (vu).

– Tyvärr kom vi inte ända fram, trots mycket arbete. Därför föreslår vi sluten omröstning med röstsedlar direkt, sa Dag Leander.

Så blev det. Ombuden ropades upp, avdelning för avdelning, och fick lägga sina röstsedlar i en valurna.

Själva valet föregicks av bortåt 20 kampanjtal där ombud efter ombud gick upp och propagerade för antingen Markus Pettersson eller Tommy Wreeth. Många röster som höjdes för Pettersson riktade in sig på det fackliga organiseringsarbete som löpt på under de gånga fem, sex åren. En verksamhet som Markus Pettersson ansvarat för.

Tommy Wreeths tillskyndare pekade på hans erfarenhet som förhandlare och långa erfarenhet från fackligt arbete på två olika lokalavdelningar, och senare som central ombudsman på förbundskontoret.

Direkt efter valet strömmade ombud upp på scenen för att gratulera Tommy Wreeth och tackade Markus Pettersson. Transportarbetaren passade på att be om deras hälsningar till läsarna.

Tommy Wreeth, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Jag är så otroligt stolt och rörd, det är svårt att hitta orden. Jag hoppas att kunna staka ut en stark och vettig framtid för Transport – tillsammans. Nu ska jag lyssna av kongressen för att sedan kunna driva de viktigaste frågorna.

Markus Pettersson, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Tack för allt. Tack för allt ni bidragit med i samhället, på arbetsplatserna och i förbundet.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).