Close
Tommy Wreeth gratuleras till ordförandejobbet av Lars Eriksson, ombudsman i Örebro.
Close
Kongress 2017

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

– Tack!! Tack så jättemycket för det förtroende ni ger mig, sa en rörd Tommy Wreeth direkt efter att valresultatet blev klart.

Valet stod mellan Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Kort efter valresultatet klev Pettersson upp i talarstolen och gratulerade sin medtävlare. Sedan sa han:

– Jag vill tacka alla er som pläderade för mig som ordförande. Jag blev faktiskt tårögd av allt fint som sades. Det är också så att min resa i förbundet tar slut nu. Och jag vill tacka er alla, oavsett hur ni röstade. Ni har bidragit till att förgylla mitt liv.

I sitt korta anförande lovade Tommy Wreeth att ”leverera”. Till alla medlemmar:

– Det gäller gamla och inte minst unga. Det var ju smickrande tidigare att höra att jag är en blomma som ännu inte hunnit blomma ut helt. Den framtid vi stakar ut nu är allas framtid. Hela förbundets.

Valet blev en rysare. Valberedningens ordförande Dag Leander inledde med att det blev en tuff uppgift att vaska fram förslag till kongressen. När det gäller förbundsstyrelsen kunde valberedningen enas om ett förslag. Men inte för ledningen, det verkställande utskottet (vu).

– Tyvärr kom vi inte ända fram, trots mycket arbete. Därför föreslår vi sluten omröstning med röstsedlar direkt, sa Dag Leander.

Så blev det. Ombuden ropades upp, avdelning för avdelning, och fick lägga sina röstsedlar i en valurna.

Själva valet föregicks av bortåt 20 kampanjtal där ombud efter ombud gick upp och propagerade för antingen Markus Pettersson eller Tommy Wreeth. Många röster som höjdes för Pettersson riktade in sig på det fackliga organiseringsarbete som löpt på under de gånga fem, sex åren. En verksamhet som Markus Pettersson ansvarat för.

Tommy Wreeths tillskyndare pekade på hans erfarenhet som förhandlare och långa erfarenhet från fackligt arbete på två olika lokalavdelningar, och senare som central ombudsman på förbundskontoret.

Direkt efter valet strömmade ombud upp på scenen för att gratulera Tommy Wreeth och tackade Markus Pettersson. Transportarbetaren passade på att be om deras hälsningar till läsarna.

Tommy Wreeth, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Jag är så otroligt stolt och rörd, det är svårt att hitta orden. Jag hoppas att kunna staka ut en stark och vettig framtid för Transport – tillsammans. Nu ska jag lyssna av kongressen för att sedan kunna driva de viktigaste frågorna.

Markus Pettersson, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Tack för allt. Tack för allt ni bidragit med i samhället, på arbetsplatserna och i förbundet.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?