Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgare och däcksarbetare ute på vägarna har riskabla jobb. För sex, sju år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. Alla företag i fem län fick krav på sig att kalla in skyddsfordon, TMA-bilar, vid allt arbete på särskilt utsatta vägar.

Tanken var att de generella kraven skulle utvidgas, så att reglerna blev lika i hela landet.

Men verket fick kalla fötter och gjorde en helomvändning. Transport spjärnade emot. Förbundet drev flera ärenden till domstol, men förlorade i två instanser.

Generellt krav på TMA är orimligt och oproportioneligt, ansåg både domstolarna och Arbetsmiljöverkets jurister. I stället ska bärgningsföretagen göra vanliga riskbedömningar, enligt Arbetsmiljölagen.

När domstolsutslaget kom i höstas var en fråga given: Vad skulle hända med alla de hundratals vitesbeslut som verket skickat ut i fem län, bland annat Stockholm?

Efter veckor av tystnad från verksledningen kom beslutet. Inriktningen blir att häva samtliga generella TMA-beslut. Arbetet med att återkalla dem ska starta i januari.

Transports ombudsman Martin Miljeteig är bestört:

– I dag på morgonen bestämde vi oss för att driva frågan ända upp i Högsta förvaltningsdomstolen. Det är ofattbart att Arbetsmiljöverket inte värderar människoliv högre.

Snacket om att det inte proportioneligt med generella regler tycker Miljeteig är svårsmält. Han reagerar också mot att olika aktörer gör helt olika bedömningar när de handlar om säkerheten.

När Trafikverket skickar ut folk för att laga exempelvis vajerräcken åtföljs de alltid av minst en TMA-bil, ofta två. Han säger:

– Tidigare har arbetsmarknadens parter tillsammans uppvaktat Arbetsmiljöverket i just den här frågan, och då begärt föreskrifter. Alltså tydliga regler, lika för alla över hela landet. Verkets inspektörer har dessutom drivit flera ärenden mot företag som motsatt sig TMA-skydd.

– Nu väljer man ändå en linje där dålig arbetsmiljö blir ett konkurrensmedel. Visst, vi ser att en del seriösa företag försöker göra riskbedömningar inför bärgningsuppdragen. Men i många fall kommer bedömningarna att bli rena skrivbordsprodukter.

Hur ska Transport hantera den uppkomna situationen?

– Vi jobbar med att ta fram en ny facklig strategi. I Högsta förvaltningsdomstolen krävs prövningstillstånd, om rätten ska ta upp ärendet. Tyvärr tror jag inte att vi får ett sådant, men vi måste ändå försöka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Benny Jonsson:
    23 juni, 2019

    Jobba Elias på vägen så fattar du TMA bilarnas nödvändighet för att skydda dom som jobbar vid eller på vägen.
    När nu beslutet är taget kan fallet bli att Polisen kallas ut och stänger vägen medans bärgning pågår eller vid vägbygge/reparation stängs vägavsnittet och DU mfl tvingas köra på mindre vägar = trafikomläggning.
    För ni bilister kan inte släppa gasen och visa respekt för dom som har sin arbetsplats på vägen och att deras familjer vill ha hem sina fäder OSKADDA.

  2. Elias:
    10 februari, 2019

    Tma-beslut var helt o hållet fel fattat. Det bara kostar massa pengar och mer problem för företagaren som vill överleva. Då kommer arbetsmiljöverket med en sånt dum ide, så klart det var rätt beslut att häva tma-krav.

  3. Patrik:
    28 januari, 2019

    Inför tjänstemannaansvar/Ämbetsmannaansvar så kanske det inte är så roligt att stifta puckade lagar och regler.

  4. Sören andersson:
    28 januari, 2019

    Arbetsmiljöverket bör byta namn till regelverket. Gör inget bara skriver nya regler som dom skyddar sej bakom.

  5. Magnus Fredlund:
    26 januari, 2019

    Återkommande problem i samhället, fel beslutsfattare som sitter på fel stolar. Dålig kunskap orsakar oftast till dåliga beslut.

    Jag personligen har stor erfarenhet att jobba ute på vägarna både för kommun och Trafikverket. Och jag kan säga utan överdrift ,att även om man har två TMA på arbetsplatsen så visa 60 procent av bilisterna ingen hänsyn när det gäller hastighet och vettigt uppförande vid provisoriska arbetsområden.

    Nej, sätt ut det där J- vla skrivbordet de sitter vid på E4 ,så kan de få en verklig upplevelse hur det är

  6. Benny Jonsson:
    25 januari, 2019

    Pga den stress som finns i hela samhället och mest i trafiken borde nu alla bärgare åtföljas av en polisbil där vägen avstängs helt vid bärgning. Detta borde alla bärgningsföretag kräva för att bärgning skall påbörjas.

    Har kört tradare i 16år och sett många idioter ibland privatbilismen.

  7. Tord:
    28 december, 2018

    TMA skydd är ett fantastiskt instrument för att skydda personal vid vägarbete,bärgning etc etc men efter att ha sett Tv 5 programmet vägens hjältar undra jag hur mycket skydd det är när man ställer TMA bilen 5-6 meter bakom dom som ska skyddas! På en motorväg med tillåten hastighetpå 110 ska TMT-at stå på 75 m avstånd =halva hastigheten + 20 m,med kortare avstånd blir ju tyvärr en dödsfälla för personal som utför sitt arbete!

  8. Mikael:
    29 november, 2018

    Helt jäkla sjukt. Nån högt uppsatt nisse inom arbetsmiljöverket kanske ska åka med på dessa arbeten för att se vilka hjältar vi har som vågar utsätta sig för fara för att hjälpa folk med bla punktering.
    Detta öppnar ju även upp för att vi kanske kommer få utländska åkare inom denna sektor oxå då alla kraven försvinner.
    Idioti

  9. Claes Björk:
    28 november, 2018

    Som sagt värdera människoliv är ett måste nära och kära vill ha hem sina bröder och systrar efter jobbet något annat finns inte.Ett krav för att utföra jobbet annars ingen bärgning.

  10. Ronny:
    28 november, 2018

    Tycker att dom ”intelligenta” personerna i Arbetsmiljöverket borde ut och jobba med bärgare och andra som jobbar efter vägarna! Efter dom bytt underkläderna så hade nog besluten blivit ett annat!! För jä.. ligt att inte säkerheten är värd mer i vissa yrken. Skamligt, men visar på hur otroligt ointelligenta personer alltid hamnar på fel plats.

  11. Kjell Strömstedt:
    27 november, 2018

    Man kan ju undra varifrån påtryckningarna mot AMV kommer ifrån?

  12. Jörgen Gustafsson:
    27 november, 2018

    Att ta bort TMA-bilarna är vansinne. Bärgare och servicefolk som jobbar på vägarna har ett av de farligaste jobb som finns. SKYDDA VÄGENS HJÄLTAR !!!!!

  13. Jerker Holmblad:
    27 november, 2018

    Det är AV i ett nötskal. Inga egna krav!!

  14. Evert Melander:
    27 november, 2018

    Detta beslut strider helt emot vad som är Arbetsmiljöverkets uppdrag. De skall verka för en god och säker arbetsmiljö, på alla arbetsplatser.
    Ett antal TMA-fordon har blivit "rammade", av personbilar, lastbilar och andra tunga fordon.
    Det krävs ingen raketforskning, för att räkna ut vad som kunde hänt med de personer som arbetade i skydd av dessa TMA-fordon, om inte de "tagit smällen".
    Gör om, gör rätt, Arbetsmiljöverket!

  15. Stefan Blomkvist:
    27 november, 2018

    Det är skrämmande hur Verket tänker i denna fråga. Ett människoliv är värt noll och intet.

  16. Inga-Lill Hägg Arvidsson:
    27 november, 2018

    Det är självklart att TMA bilar ska användas vid alla jobb på våra vägar, för de som bärgar fordon vid en olycka eller när något fått stopp sätter sina liv på spel utan skydd. Vi har ju redan sett det vid flera tillfällen hur även räddningstjänstens personal fått sätta livet till. Så för att skydda ett människoliv krävs det så lite som en TMA-bil ska det naturligtvis användas.

  17. HG Wendt:
    27 november, 2018

    Hur många kommer att dö innan något radikalt händer? Högsta instans ? Jag hade många RSO kollegeger som var sk 6:6a o Stopp fixerade till vilken nytta då ? Alla anställda har rätten o ibland skyldigheten att avbryta arbetet om man inte kan utföra det tryggt o säkert! För att överleva o Facklig Kamp Kamrater 👍🏿

Lästips:

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.