Close
Biomassa, alltså restprodukter, från skogsindustrin kommer att spela en stor roll i klimatomställningen. Så långt var debattpanelen överens.
Close

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Kampen om biomassan är ett återkommande tema i Almedalens olika debattält. De flesta bedömarna är också överens om att skogen kommer att bli en av de viktigaste tillgångarna i omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Fast hinder finns. Svante Axelsson, regeringens nationella samordnare för ett fossilfritt Sverige, pekar på att motståndet mot biodrivmedel fortfarande är starkt i övriga EU. Många länder på kontinenten har ont om skog och åkermark för odling av energiskog. Där litar man mera till el och vindkraft.

Fast Axelsson tror ändå att Sverige kan fortsätta på den inslagna vägen – tillsammans med Finland, som också har mycket skog.

– Vi ska bli den första fossilfria välfärdsnationen! mullrade han på ett välbesökt seminarium på onsdagseftermiddagen.

Panelen som bestod av politiker, utredare och folk från skogsindustrin var överens om att skogen är en viktig spelare i klimatomställningen. Växande skog binder den koldioxid som nu bidrar till jordens uppvärmning (enligt en relativt enig forskarkår).

– Bygga hus i trä är ett snabbspår i klimatpolitiken, förkunnade miljöpartisten Emma Hult.

– Kruxet, kontrade Maria Wetterstrand, före detta språkrör i Miljöpartiet, är att flyget och en massa andra aktörer bygger sina framtidsplaner på att det finns stor tillgång på biomassa till ett konkurrenskraftigt pris.

– Vi måste försöka göra en beräkning av hur långt det kan räcka. Biomassan, globalt sett, kommer inte att räcka till allt. Inte om man vill värna den biologiska mångfalden i naturen också, vilket jag anser att vi måste.

Flera debattörer påpekade att biomassa måste komma från fler håll, exempelvis alger från havet och från grödor som odlas på ledig åkermark.

Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef i skogsbolaget Stora Enso, betonade att transporterna är en viktig fråga för skogsindustrin. Till skillnad från andra näringar står själva transporten för en stor del av kostnaden, runt 35–40 procent.

Han kritiserade regeringen för saktfärdighet när det gäller att tillåta längre och tyngre fordon.

– Nu har vi fått 74 ton. Men hur många 74-tonsbilar finns det? Är det fyra i hela landet? Samtidigt öppnar finnarna för 94 ton. Det skapar problem, stora problem. Vi konkurrerar på samma marknad.

Majoriteten av panelen ansåg att ”marknaden” blir den spelare som avgör var skogens biomassa till slut hamnar. Och då måste det ingå att klara ut äganderätten, hävdade flera röster. I dag är det dispyt om vilken ersättning skogsägare ska få när marken skyddas från avverkning.

Svante Axelsson sa:

– Det räcker inte med att äga skog, man måste vara klok skogsägare också. Det är för många som inte ägnar sig åt aktivt skogsbruk.

– Jag är inte orolig för att det blir dragkamp om biomassan, jag oroar mig mer för investeringarna. Att vi inte får fram tillräckligt med satsningar på att få fram bästa möjliga tekniska lösningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Jag gick in på Preem och frågade hur det gick med bioinblandningen i bensinen som Preem var ensamma om. Brist på råvara gör att vi inte har någon skogsinblandning. Snödjup och torka är faktorer som påverkar mängden skogsbränsle menligt. Att ta stubbar och rötter ur skogen kommer att leda till en miljöförstöring utan like. Svampar och bakterier som lever på skogsrötter kommer att slås ut och deras nytta kommer att gå förlorad. Vad tror ni händer med skogsjorden om det inte finns rötter att binda den-just det ökade humusmängder i vattendragen.

  2. jan:
    8 juli, 2018

    Skogsägarnas äganderätt är i fara på grund av EU:s artskyddsförordning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.