Kaos på Gate gourmet

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Den globala cateringjätten har sitt huvudkontor I Zürich. Och det var dit Gate gourmets vd (general manager) i Stockholm Kimmo Piro hänvisade när Transportarbetaren i förra veckan ringde upp honom för att ställa frågor.

Kommunikationsspecialist (Communications Specialist) Isabelle Schöpflin börjar med att be om ursäkt för att svaret dröjt. Sedan bemöter hon medarbetarnas och fackets kritik i Sverige. (Här i översättning):

”Flygindustrin och av kringföretagen, inklusive Gate gourmet i Sverige, har drabbats allvarligt av covid-19. Som ett resultat av en betydande minskning i flygvolymerna är vi tvungna att agera utifrån denna situation för att försäkra oss om vår verksamhets fortlevnad på lång sikt.

Därför har vi slutfört informations- och samrådsprocessen tillsammans med representanter från alla yrkesgrupper och kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en flerupgifts-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Det Isabelle Schöpflin benämner fleruppgifts- eller multiuppgiftsplaceringar (multitask position) kallar arbetsgivaren i Sverige för kombinationstjänster. Tanken är att lastare och chaufförer också ska utföra arbetsuppgifter som i dag faller under Hotell- och restaurangfackets avtal. Som att diska, breda smörgåsar och packa flygplansvagnar med mat och dryck. Transport är kritisk till detta och befarar att det kan leda till mer stress och fler arbetsplatsolyckor.

Transportarbetaren har i flera artiklar på webbtidningen skrivit om Gate gourmets och Transports lokala och centrala förhandlingar, som slutat i total oenighet.

Företaget anser att man uppfyllt sin informationsskyldighet om den planerade omorganisationen och bytet från Transports kollektivavtal till Hotell och restaurangfackets, med lägre lönekostnader. Facket kontrar med att planerna är alldeles för otydliga, att företaget inte lyssnat på ett alternativt förslag och att konsekvenserna för bland annat arbetsmiljön är bristfälligt utredda.

De som i dag arbetar på Transports avtal skulle förlora mellan 3 000 och 9 000 kronor, berättar klubbstyrelsen med cateringchaufförer och lastare på Arlanda. Transports flygavdelning räknar samtidigt till att sammanlagt minst 100 tjänster skulle försvinna vid Gate gourmets arbetsplatser på tre orter – om bolaget driver igenom sina planer. Det vill säga Arlanda (Stockholm), Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö airport).

En del av företagets anställda går i dag på Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal och uppgifter på sociala medier som bekräftats av anställda, säger att företaget redan sagt upp en anställd i 60-årsåldern som arbetat på Gate gourmet i över 40 år, på grund av arbetsbrist. Personen jobbade på Transports avtal och ska, enligt uppgifterna, ha ersatts av en anställd som nu arbetar på HRF:s avtal.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.