EU-domstolen: Veckovila i hytten är förbjudet

Chaufförer. EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.

EU-reglerna om veckovila för chaufförer har tolkats olika i olika länder, av olika myndigheter, av olika transportföretag – och chaufförer.

I dagens EU-förordning står det varken att det är tillåtet eller förbjudet att ha den normala (minst 45 timmar långa) veckovilan i hytten. Däremot framgår det tydligt att det är tillåtet att ha sin dygnsvila eller den reducerade (kortare) veckovilan där.

Men just den skrivningen om den korta vilan har gjort att flera länder har förbjudit att den långa vilan spenderas i hytten.

Frågan har hamnat i EU-domstolen efter att regeringen i Belgien begärde ett klargörande. Där hade transportföretaget Vaditrans vänt sig mot den nationella lagen som tydligt förbjöd chaufförer att ta den långa veckovilan i hytten.

I februari levererade EU:s generaladvokat sin tolkning av befintliga EU-lagar: Lång veckovila ska ske någon annanstans än i hytten.

Federationen ETF, som samlar de europeiska transportfacken, har också sedan länge lobbat för att reglerna ska läsas som ett förbud mot att ta den långa vilan i bilen.

Generaladvokatens besked har i dag klubbats i EU-domstolen, skriver tidningen Proffs. Arbetsgivarna kan därmed tvingas erbjuda logi för förare som kör långdistanstransporter när de ska ta 45-timmars-vila.

I Sverige har två ukrainska chaufförer nyligen dömts till böter för att de tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt tolkade lagen på samma sätt som EU-domstolen nu har gjort.

Då ansåg Transportstyrelsens expert ändå att det juridiska läget är oklart i Sverige. Myndigheten ville invänta EU:s pågående förhandlingar om lagarna inom transportsektorn, unionens gigantiska vägpaket, där frågan om veckovila ingår.

Ett tydligt förbud mot långvilan i hytten finns med i det förslaget, helt i linje med EU-domstolens aktuella dom.

I den processen har dock EU-kommissionen även föreslagit att dagens bestämmelser om att chaufförer ska ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete ändras. I stället ska förarna under en fyra-veckors-period kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-raster. Kompensationen för den minskade vilan måste sedan läggas till den följande ordinarie vilan.

Transport hävdar att förbudet mot veckovila i hytten då blir ett slag i luften eftersom chaufförerna fortfarande kan ta sin dygnsvila där. I praktiken kommer de att bo i sina fordon tre veckor i sträck, varnar Transport, som vill behålla dagens kör- och vilotider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kör- och vilotiderna återgår nästa vecka

Chaufförer. Dags att vila som vanligt igen. De tillfälliga lättnaderna i kör- och vilotidsreglerna upphör när maj går över i juni.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.