EU-domstolen: Veckovila i hytten är förbjudet

Chaufförer. EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.

EU-reglerna om veckovila för chaufförer har tolkats olika i olika länder, av olika myndigheter, av olika transportföretag – och chaufförer.

I dagens EU-förordning står det varken att det är tillåtet eller förbjudet att ha den normala (minst 45 timmar långa) veckovilan i hytten. Däremot framgår det tydligt att det är tillåtet att ha sin dygnsvila eller den reducerade (kortare) veckovilan där.

Men just den skrivningen om den korta vilan har gjort att flera länder har förbjudit att den långa vilan spenderas i hytten.

Frågan har hamnat i EU-domstolen efter att regeringen i Belgien begärde ett klargörande. Där hade transportföretaget Vaditrans vänt sig mot den nationella lagen som tydligt förbjöd chaufförer att ta den långa veckovilan i hytten.

I februari levererade EU:s generaladvokat sin tolkning av befintliga EU-lagar: Lång veckovila ska ske någon annanstans än i hytten.

Federationen ETF, som samlar de europeiska transportfacken, har också sedan länge lobbat för att reglerna ska läsas som ett förbud mot att ta den långa vilan i bilen.

Generaladvokatens besked har i dag klubbats i EU-domstolen, skriver tidningen Proffs. Arbetsgivarna kan därmed tvingas erbjuda logi för förare som kör långdistanstransporter när de ska ta 45-timmars-vila.

I Sverige har två ukrainska chaufförer nyligen dömts till böter för att de tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt tolkade lagen på samma sätt som EU-domstolen nu har gjort.

Då ansåg Transportstyrelsens expert ändå att det juridiska läget är oklart i Sverige. Myndigheten ville invänta EU:s pågående förhandlingar om lagarna inom transportsektorn, unionens gigantiska vägpaket, där frågan om veckovila ingår.

Ett tydligt förbud mot långvilan i hytten finns med i det förslaget, helt i linje med EU-domstolens aktuella dom.

I den processen har dock EU-kommissionen även föreslagit att dagens bestämmelser om att chaufförer ska ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete ändras. I stället ska förarna under en fyra-veckors-period kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-raster. Kompensationen för den minskade vilan måste sedan läggas till den följande ordinarie vilan.

Transport hävdar att förbudet mot veckovila i hytten då blir ett slag i luften eftersom chaufförerna fortfarande kan ta sin dygnsvila där. I praktiken kommer de att bo i sina fordon tre veckor i sträck, varnar Transport, som vill behålla dagens kör- och vilotider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.