Foodorabud. Foto: John Antonsson
Close
Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare tydligare, tryggare och bättre villkor.
Close
Plattformsdirektivet antaget

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Ett historiskt avtal. Det upprepades ett otal antal gånger när EU efter mer än två års förhandlande enades om ett plattformsdirektiv. Till sist sa 25 av EU:s 27 medlemsländer ”ja” till det föreslagna direktivet när unionens arbetsmarknadsministrar var samlade i Bryssel. Frankrike och Tyskland röstade fortsatt emot respektive lade ned sin röst.

Förhoppningen är att direktivet ska ge Europas 28 miljoner plattformsarbetare – eller gigarbetare som de också kallas, och som arbetar som taxiförare, matbud med mera via digitala plattformar som Uber och Wolt – tydligare, tryggare och bättre villkor. Redan nästa år beräknar kommissionen att det finns 43 miljoner gigarbetare i EU.

Stridsfråga

Striden har stått om tolkningen av arbetstagarbegreppet. Vem ska anses egenföretagare och vem anställd med rätt till sjuklön, semester, pensionsavsättningar med mera?

EU-kommissionen menar att cirka 5,5 miljoner av dagens 28 miljoner gigarbetare är felklassificerade och har rätt till en anställning och de sociala trygghetssystemen.

Vad betyder då direktivet för svenska förhållanden?

När EU:s arbetsmarknadsministrar samlades i Bryssel välkomnade Sveriges Johan Pehrson i sitt korta anförande att direktivet tar hänsyn till svenska kollektivavtal.

Enligt ett tidigare direktivförslag skulle plattformsarbetaren garanteras anställning om två av fem kriterier uppfylldes; bevisbördan att påvisa motsatsen låg hos uppdragsgivaren.

Nu har kriterierna tagits bort och i stället ska medlemsländerna själva bestämma vilka krav som ska gälla för anställning. Rätten till anställning är inte längre lika självklar utan beroende av respektive medlemsstats välvilja. En urvattning av direktivet anser vissa, bland dem Europafacket.

Från svenskt fackligt håll finns en oro för att arbetstagarbegreppet nu kan komma att omtolkas. Men mycket pekar på att tolkningen av arbetstagarbegreppet kommer att lämnas orört.

Både svenska socialdemokrater och fack har varit emot direktivet. Precis som med minimilönedirektivet anser man att frågan är nationell, ska skötas av arbetsmarknadens parter och regleras med kollektivavtal. Problemet är att facken knappt lyckats sluta några kollektivavtal.

”Bra balans”

Paulina Brandberg (L)
Biträdande arbetsmarknadsminister
Paulina Brandberg. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Via mejl svarar biträdande Arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L) att hon tror plattformsdirektivet är bra för svensk arbetsmarknad:

Gigekonomins flexibilitet har många fördelar men fördelarna ska inte komma på bekostnad av arbetstagarnas rättigheter. Regeringen anser att efter flera förhandlingar har nu texten en bra balans mellan att skydda arbetstagare och ge klarhet för plattformsföretagen.

Vilken roll kollektivavtal kan komma att spela när plattformsdirektivet ska tillämpas i Sverige är oklart:

I direktivet finns en bestämmelse om möjlighet att avvika från vissa bestämmelser genom kollektivavtal. Denna bestämmelse kommer vara en del som nu kommer att utvärderas närmare inom ramen för ett svenskt genomförande.

Vilken funktion arbetsmarknadens parter kommer få vid tillämpningen av plattformsdirektivet är inte heller klart.

Arbetsmarknadens parter har varit ett viktigt expertstöd under förhandlingarna. Nu väntar först översättning av direktivet, det formella antagandet och sedan ett genomförande, skriver Paulina Brandberg.

”Obskyra plattformsbolag”

Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund
Transports utredare Sirin Celik. Foto: Christina Ahlund

Sirin Celik, utredare på Transport, bevakar plattformsfrågan. Bland annat har hon deltagit i EU-projektet Don’t GIG Up, Never!, som avslutades i somras.

– Då insåg jag hur många obskyra plattformsbolag det finns, hur många affärslösningar riskkapitalister finansierar.

Kommer Transport utifrån projektet ta sig an gigarbete på ett nytt sätt?

– Det tror jag inte. Vi har en stabil hållning, att företagen ska ta arbetsgivaransvar och teckna kollektivavtal.

Nu har EU-länderna kommit överens om ett plattformsdirektiv. Blir gigarbetarnas villkor bättre tror du?

– Vi får se vad som händer.

Men Sirin har förhoppningar.

– Det som är intressant och som jag tror kan innebära förbättringar för arbetstagarna är det som handlar om algoritmisk arbetsledning.

Hon berättar närmare:

– Det handlar om arbetsgivarens övervakning och rätt att ta del av persondata. Algoritmer blir allt vanligare på arbetsmarknaden, och här saknas reglering.

Nu kommer algoritmisk arbetsledning för plattformsarbetare att regleras. Vilket Sirin Celik hoppas kan komma att omfatta hela arbetsmarknaden.

– Något som skulle vara väldigt bra för oss att få ta del av, vid till exempel våra förhandlingar om arbetsmiljö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.