Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund
Minimilöner

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Den 6 december röstade Sverige ja till den kompromiss om minimilöner som arbetsmarknadsministrarna i EU:s ministerråd har förhandlat fram. Kompromissen är inte lika skadlig för den svenska modellen som EU-kommissionens ursprungliga förslag till direktiv. Det anser LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Det stora problemet med kommissionens förslag var att det skulle ge individuella rättigheter till alla arbetstagare, säger han.

Torbjörn Johansson. Foto: Fredrik Sandin Carlson
Torbjörn Johansson. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Genom kompromissen blir det tydligt att en enskild individ i Sverige inte kan väcka talan i domstol för att få ut sin minimilön.

– Om staten serverar dig rättigheter som lagstadgade minimilöner behöver du inte facket, säger Torbjörn Johansson.

Han litar på den svenska regeringens omdöme, att det var rätt att röstade ja till kompromissen.

– Och som facklig förhandlare tycker jag normalt sett att man ska förhandla färdigt, innan man ger upp.

Inte svängt

Torbjörn Johansson är samtidigt tydlig med att LO inte har svängt när det gäller synen på minimilöner.

– Vi vill inte ha lagstadgade minimilöner i Sverige. Det är jätteskadligt för den svenska modellen. Vi har gjort ett kongressuttalande. Om det blir ett direktiv, som inte undantar Sverige, ska vi vägra att införa lagen. Då kan vi åberopa fördraget som säger att EU inte ska lägga sig i medlemsländernas lönebildning. Och löftet vi fick när vi gick med i EU att vi skulle få behålla vår lönesättningsmodell. Vi vill inte ha den här skiten i Sverige, säger han.

Länder med hög organisationsgrad och självständiga parter på arbetsmarknaden ska, enligt EU, inte behöva införa en lag om minimilöner. Men det är inte självklart att ett sådant löfte går att lita på, anser Torbjörn Johansson.

– Även om vi tycker att lagtexten är bra kan någon firma säga att Sverige bryter mot minimilöndirektivet och ärendet hamnar i EU-domstolen. Då blir det en prövning av den svenska modellen och den kan falla. Det var vad som hände med Laval.

Han anser alltså att den svenska modellen är hotad om det lagstiftas om minimilöner i EU.

– Meningen med att vara med i facket minskar. Och det blir mindre meningsfullt för arbetsgivarna att förhandla med facket. Facket förlorar inflytande och det blir sämre kollektivavtal, säger han.

Undermineras

Transports samhällspolitiska chef, Magnus Falk, anser också att den största risken med lagstadgade minimilöner i Sverige är att den svenska avtalsmodellen, där fack och arbetsgivare sätter lönerna i kollektivavtal, undermineras. Och han är rädd att de svenska lönenivåerna skulle sjunka.

Magnus Falk. Foto: Martin Hörner Kloo
Magnus Falk. Foto: Martin Hörner Kloo

– Lusten för arbetsgivare att teckna kollektivavtal minskar när de måste betala mer än den lagstadgade minimilönen. Det finns också en risk för att lönen ändras mycket vid ett regeringsskifte. Lagstiftaren kan bara gå in och bestämma det. Det är helt barockt, verkligen läskigt.

Om det blir en lagstiftning om minimilöner ser Transport allmängiltigförklaring av kollektivavtal som en möjlig lösning – en modell som finns i både Finland och Norge.

I Finland innebär det att lägstalönen i kollektivavtalen också blir lagstadgad minimilön under avtalsperioden. De som är kritiska till modellen menar att poängen med att vara med i facket går förlorad när minimilönen är densamma för alla, oavsett om de är fackligt anslutna eller inte.

– Men lönerna är fortfarande framförhandlade mellan parterna, säger Magnus Falk.

Enligt Transport har knappt någon i Sverige en lön under vad minimilönen skulle bli i Sverige.

Leva på lönen

Men syftet med minimilön, som välkomnas av bland annat Europafacket, är att alla ska kunna leva på sin lön. Har Sverige inte ett ansvar att stödja arbetstagare i andra länder som har väldigt låga löner?

– Det är klart att vi har. Men det finns ingen anledning att slå sönder en fungerande lönesättningsmodell för att ge dem som har det sämre väldigt lite. De kommer fortfarande ha en riktigt usel lön som det inte går att leva på, säger Magnus Falk.

Europaparlamentet och ministerrådet ska nu förhandla fram ett slutgiltigt lagförslag.

– Alla som har förhandlat vet att man oftast hamnar någonstans mittemellan utgångspositionerna. Sannolikheten för att kompromissen håller i förhandlingen mellan rådet och parlamentet är extremt liten. Det är därför troligt att Sverige röstar nej till förslaget i slutänden, säger Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.