Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.) Foto: Avdelning 28
Close
Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.)
Close
Månadens avdelning

”Vi har så sjukt roligt tillsammans”

Umeå. Biltestning under vinterhalvåret och lönetvister. Det är två viktiga uppgifter för Transports avdelning 28 i norr.

Avdelning 28 håller till i ljusa lokaler i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.

– Vi trivs bra här ute. Och det lätt att stanna med lastbil utanför. Vi vill ju vara på en plats, dit det är lätt att komma, säger Annika Sjöstam.

Hon har jobbat på avdelningen i 31 år och sköter tillsammans med kollegan Wiveca Sundling, som började redan 1988, bland annat medlemsforumet, förbundsmejlen och handlägger inkomstförsäkringen.

– Jag tycker om att prata med folk, att vara serviceinriktad. Jobbet i sin helhet är intressant. Och vi har så sjukt roligt tillsammans här, säger Annika Sjöstam.

Jobbat ihop länge

Många på avdelningen har jobbat ihop länge och det märks att de har roligt ihop. De driver ohämmat med varandra och skrattar ofta.

– Vi bra sammanhållning här på jobbet och jag tror att våra medlemmar tycker att de blir bra företrädda, säger Mikael Danielsson Sjöstam, kassör och lokal ombudsman.

Han tycker att det bästa med jobbet är när det går att hjälpa medlemmar. Det kan handla om en lönetvist eller att hjälpa någon som har blivit uppsagd av personliga skäl att få tillbaka jobbet. Eller att medlemmar får sammanhängande semester i stället för att arbetsgivaren delar upp ledigheten.

– Det är värt jättemycket när man lyckas hyfsat med en förhandling och medlemmarna säger tack för hjälpen, säger han.

Kan vara tungt

Men arbetet kan också vara tungt.

– Ibland känner man sig maktlös när man inte kan hjälpa till, till exempel om en chaufför har kört bort körkortet, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Lönetvister, främst i åkeribranschen, är en vanlig uppgift för avdelningen, berättar Mikael von Ahn, som också är lokal ombudsman.

– Arbetsgivarna tror att de gör rätt, därför att ingen har ifrågasatt dem. Men när någon till slut påtalar att de gör fel betalar de ofta ut pengarna, säger han.

Biltestning

Att internationella företag söker sig till trakten för att testa nya bilmodeller betyder jobb för uppemot 600 bilförare, tekniker och andra yrkesgrupper. Det kan även innebära mer jobb för avdelningens personal, som granskning av anställningsbevis, förhandlingar, schema- och löneöverenskommelser.

– Det är en jättespännande bransch som är en ganska stor del av vår verksamhet – åtminstone under vinterhalvåret, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Avdelningen har drygt 2 000 medlemmar. Men medlemstalet har minskat något de senaste tolv månaderna. En anledning tros vara att vissa medlemmar har gått över till annan verksamhet under pandemin.

– Jag tror inte att det är så många som bara har gått ur facket, säger Mikael von Ahn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.