Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.) Foto: Avdelning 28
Close
Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.)
Close
Månadens avdelning

”Vi har så sjukt roligt tillsammans”

Umeå. Biltestning under vinterhalvåret och lönetvister. Det är två viktiga uppgifter för Transports avdelning 28 i norr.

Avdelning 28 håller till i ljusa lokaler i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.

– Vi trivs bra här ute. Och det lätt att stanna med lastbil utanför. Vi vill ju vara på en plats, dit det är lätt att komma, säger Annika Sjöstam.

Hon har jobbat på avdelningen i 31 år och sköter tillsammans med kollegan Wiveca Sundling, som började redan 1988, bland annat medlemsforumet, förbundsmejlen och handlägger inkomstförsäkringen.

– Jag tycker om att prata med folk, att vara serviceinriktad. Jobbet i sin helhet är intressant. Och vi har så sjukt roligt tillsammans här, säger Annika Sjöstam.

Jobbat ihop länge

Många på avdelningen har jobbat ihop länge och det märks att de har roligt ihop. De driver ohämmat med varandra och skrattar ofta.

– Vi bra sammanhållning här på jobbet och jag tror att våra medlemmar tycker att de blir bra företrädda, säger Mikael Danielsson Sjöstam, kassör och lokal ombudsman.

Han tycker att det bästa med jobbet är när det går att hjälpa medlemmar. Det kan handla om en lönetvist eller att hjälpa någon som har blivit uppsagd av personliga skäl att få tillbaka jobbet. Eller att medlemmar får sammanhängande semester i stället för att arbetsgivaren delar upp ledigheten.

– Det är värt jättemycket när man lyckas hyfsat med en förhandling och medlemmarna säger tack för hjälpen, säger han.

Kan vara tungt

Men arbetet kan också vara tungt.

– Ibland känner man sig maktlös när man inte kan hjälpa till, till exempel om en chaufför har kört bort körkortet, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Lönetvister, främst i åkeribranschen, är en vanlig uppgift för avdelningen, berättar Mikael von Ahn, som också är lokal ombudsman.

– Arbetsgivarna tror att de gör rätt, därför att ingen har ifrågasatt dem. Men när någon till slut påtalar att de gör fel betalar de ofta ut pengarna, säger han.

Biltestning

Att internationella företag söker sig till trakten för att testa nya bilmodeller betyder jobb för uppemot 600 bilförare, tekniker och andra yrkesgrupper. Det kan även innebära mer jobb för avdelningens personal, som granskning av anställningsbevis, förhandlingar, schema- och löneöverenskommelser.

– Det är en jättespännande bransch som är en ganska stor del av vår verksamhet – åtminstone under vinterhalvåret, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Avdelningen har drygt 2 000 medlemmar. Men medlemstalet har minskat något de senaste tolv månaderna. En anledning tros vara att vissa medlemmar har gått över till annan verksamhet under pandemin.

– Jag tror inte att det är så många som bara har gått ur facket, säger Mikael von Ahn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.