Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.) Foto: Avdelning 28
Close
Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.)
Close
Månadens avdelning

”Vi har så sjukt roligt tillsammans”

Umeå. Biltestning under vinterhalvåret och lönetvister. Det är två viktiga uppgifter för Transports avdelning 28 i norr.

Avdelning 28 håller till i ljusa lokaler i ett industriområde några kilometer från centrala Umeå.

– Vi trivs bra här ute. Och det lätt att stanna med lastbil utanför. Vi vill ju vara på en plats, dit det är lätt att komma, säger Annika Sjöstam.

Hon har jobbat på avdelningen i 31 år och sköter tillsammans med kollegan Wiveca Sundling, som började redan 1988, bland annat medlemsforumet, förbundsmejlen och handlägger inkomstförsäkringen.

– Jag tycker om att prata med folk, att vara serviceinriktad. Jobbet i sin helhet är intressant. Och vi har så sjukt roligt tillsammans här, säger Annika Sjöstam.

Jobbat ihop länge

Många på avdelningen har jobbat ihop länge och det märks att de har roligt ihop. De driver ohämmat med varandra och skrattar ofta.

– Vi bra sammanhållning här på jobbet och jag tror att våra medlemmar tycker att de blir bra företrädda, säger Mikael Danielsson Sjöstam, kassör och lokal ombudsman.

Han tycker att det bästa med jobbet är när det går att hjälpa medlemmar. Det kan handla om en lönetvist eller att hjälpa någon som har blivit uppsagd av personliga skäl att få tillbaka jobbet. Eller att medlemmar får sammanhängande semester i stället för att arbetsgivaren delar upp ledigheten.

– Det är värt jättemycket när man lyckas hyfsat med en förhandling och medlemmarna säger tack för hjälpen, säger han.

Kan vara tungt

Men arbetet kan också vara tungt.

– Ibland känner man sig maktlös när man inte kan hjälpa till, till exempel om en chaufför har kört bort körkortet, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Lönetvister, främst i åkeribranschen, är en vanlig uppgift för avdelningen, berättar Mikael von Ahn, som också är lokal ombudsman.

– Arbetsgivarna tror att de gör rätt, därför att ingen har ifrågasatt dem. Men när någon till slut påtalar att de gör fel betalar de ofta ut pengarna, säger han.

Biltestning

Att internationella företag söker sig till trakten för att testa nya bilmodeller betyder jobb för uppemot 600 bilförare, tekniker och andra yrkesgrupper. Det kan även innebära mer jobb för avdelningens personal, som granskning av anställningsbevis, förhandlingar, schema- och löneöverenskommelser.

– Det är en jättespännande bransch som är en ganska stor del av vår verksamhet – åtminstone under vinterhalvåret, säger Mikael Danielsson Sjöstam.

Avdelningen har drygt 2 000 medlemmar. Men medlemstalet har minskat något de senaste tolv månaderna. En anledning tros vara att vissa medlemmar har gått över till annan verksamhet under pandemin.

– Jag tror inte att det är så många som bara har gått ur facket, säger Mikael von Ahn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.