Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.
Arbete & fritid

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Transportarbetaren har gått igenom Transports samtliga avtal och kontaktat ett antal LO-förbund som organiserar jämförbara arbetargrupper för att jämföra vilka som har mer semester än lagen kräver. Det visar sig att privatanställda arbetare sällan har mer än fem veckors semester.

I Transports avtal är det bara flygplatsarbetare och miljöarbetare som går på Sobona-avtalet som har mer semester än lagen ger rätt till. Året de fyller 40 får de 31 dagar och året de fyller 50 blir det 32 dagar.

Varken hos Seko eller Handels får privatanställda arbetare någon extra semester. Hos Kommunal får majoriteten av medlemmarna fler semesterdagar vid året de fyller 40.

Enbart lagstadgad ledighet

Man med rakat huvud sitter i kontorsrum
Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports avtalssekreterare Peter Winstén bekräftar att de flesta av Transports avtal enbart har den semester som lagen kräver, och att det är lön som Transport prioriterad historiskt.

– Vi försökte få till semesterlöneväxling i några avtal men det gick inte. Det är inte så lätt att göra i alla avtal heller, eftersom det kräver att man har ett upplägg med en högre semesterlön och inte bara semesterersättning.

Peter Winstén anser att alla skulle kunna tjäna på semesterlöneväxling.

– Om man tar ut de extra dagarna i lågsäsong så blir det win-win.

Ingen semesterlöneväxling

Transport har under de senaste avtalsrörelserna diskuterat semesterlöneväxling i civilflygets avtal, alltså att man avstår lite extra pengar på semesterlönen till förmån för fler lediga dagar, men misslyckats. Arbetsgivarsidan är inte alls intresserad av det.

Om liknande krav kommer vid nästa avtalsrörelse blir det svårt, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

– För våra medlemsföretag är all tillgänglig arbetstid viktig. I den bästa av världar skulle vi öka den tillgängliga arbetstiden.

Arbetstidsförkortning

Skallig man i kostym utomhus, porträttbild
Marcus Dahlsten. Foto: Albin Händig

Transport har börjat argumentera för att politikerna ska sänka arbetstiden och LO-kongressen har beslutat att driva frågan i kollektivavtal. Marcus Dahlsten har inte bilden av att Transport drivit frågan om arbetstidsförkortning i tidigare avtalsrörelser.

– Jag delar inte bilden att Transport prioriterat någon form av arbetstidsförkortning i sina förhandlingar. Vi jobbar i lågmarginalbranscher och det är en stor sak för oss om det här blir ett skarpt krav i avtalsrörelsen. Det kommer behöva finnas en stor motvaluta om vi ska vara intresserade. Vi har problem med kompetensförsörjning. Jag säger med djupaste allvar att det skulle innebära betydande svårigheter för våra medlemsföretag, säger Marcus Dahlsten.

LO-kongresssen

Under LO kongressen argumenterade Transports ombud för mer semester och för lagstadgad arbetstidsförkortning. Till slut prioriterade LO att målet är att först försöka få till arbetstidsförkortning avtalsvägen, men om inte det går ska man satsa politiskt.

– Hur vi kommer att prioritera de här kraven under nästa avtalsrörelse är svårt att säga innan vi har haft våra avtalsråd som börjar till hösten, säger Peter Winstén.

Hur kan Transports medlemmar påverka vad ni beslutar där?

– Man kan besöka möten i sin klubb och sektion och berätta vad man vill. Den medlem som vill påverka Transport kan göra det, men då måste man engagera sig.

 

Fotnot: LO har valt en ny avtalssekreterare, läs hur han tänker här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    19 augusti, 2024

    När jag var egen åkare så hade jag ett år 7 veckors semester i följd över jul och nyår och hela januari vilket var underbart särskilt då jag jobbade mer än de flesta andra chaufförer.5 veckor är alldeles för lite för frågan är om livet skall användas till att mestadels arbeta eller till att leva och njuta av livet med mycket fritid.Det är något för våra politiker och fack att hitta vettiga lösningar på som gynnar både arbetsgivarna och löntagarna.

  2. Martin Fischer:
    7 juli, 2024

    Jag har hållit på 30 år plus i transportvärlden och 25 dagar är lite väl lite när man är över 50 år, 25 dagar tar det ju att varva ner med alla arbetsskador som fått under alla åren, så 7 dagar till skulle bara göra underverk för hälsan på oss 50plussare, och ännu mer för alla unga som börjar sin karriär och gör att dom kan jobba längre när dom blir äldre utan att ha en massa besvär med hälsan.

    Det är bara bra att kommunal har 32 dagar vid 50års ålder, men vi inom transport är inte mindre eller sämre människor än dom så nu är det dax att vi också får ett 32 dagars avtal vid 50 års ålder, tänk på att vi har redan börjat att importera chaufförer från andra länder som inte ens kan prata svenska och det irriterar kunderna, tänk på sådant nästa gång när ni förhandlar om vår framtid inom transport.

  3. Elisabeth Johansson:
    4 juli, 2024

    Förespråkar absolut 4dagars arbetsvecka, som lastbils chaufför har vi rätt stressigt arbete och magsår och högt blodtryck är ett faktum. Tror man får mer återhämtning samt mår bättre om man har kortare arbetsvecka

  4. Jill:
    4 juli, 2024

    vill absolut ha fler semester dagar! jobbet sliter hårt på kroppen när man börjar bli äldre och vill själv välja när jag behöver var ledig !

  5. Lars-Eric Bergqvist:
    4 juli, 2024

    Det här med längre semester, det är kanske dax att damma av det gamla avtalet från 70-80 talet där vi fick 2 dagar till ( 27 semesterdagar ) och skulle få ytterligare dagar några år fram över.
    Dom tog regeringen tillbaka för det var dåliga tider, och arbetarna skulle få tillbaka dom när det blev bättre tider. men detta har regeringen glömt bort.

  6. Lotta:
    4 juli, 2024

    Arbetstidsförkortning även för de i bevakningsavtalet som jobbar skift!!

  7. Glen Bengtsson:
    4 juli, 2024

    jag hade föredragit att jobbat 4 dagars vecka det hade jag mått mycket bättre av.

  8. Jessica:
    4 juli, 2024

    Mer arbetstidsförkortning för dom som jobbar ständig natt!

  9. Leif lavin:
    4 juli, 2024

    Votr bra

  10. Nils Månsson:
    4 juli, 2024

    Som väktare är det väldigt svårt att vara med på årsmötet mm då vi oftast jobbar natt.
    Frågan som kommer upp mycket bland anställda är om transport är verkligen rätt fack för oss....allt handlar om chaufförer.
    Det finns många frågor varför vi ska vara med facket överhuvudtaget, det gynnar inte direkt oss på natten.
    Det senaste avtalet som transport fick igenom kändes som ett hån mot oss anställda, då bevakningsbranschen har gjort stora vinster under pandemin och Ukrainakriget , där vi anställda får jobba mer med övertid blandannat.
    Ni fick igenom 100kr/månaden för oss med mer än 5års branschvana, det kändes mer som en spark i magen än något positivt. Att lämna facket blir minst 500kr mer i lönekuvertet (vi vet om att kollektivavtalet ger oss minimum lön)
    Arbetstidsförkortning hade gärna fått öka framförallt för nattarbete, men även en ökning på semesterdagar efter ålder.
    Något måste förändras, då de yngre idag tycker att facket är en onödig utgift, då facket har backat väldigt enkelt vid utlovad strejk konflikt.

  11. Arend de Ruiter:
    4 juli, 2024

    Hej !
    Att jobba i denna bransch är ofta mycket tidskrävande.
    Vill man inte det då ska man jobba med något annat.
    Jag tycker att helg timmar på utrikes avtal är ett skämt.
    Facket tar ut en ganska stor belopp av vara lön.
    Jag kan fortsätta jobba lika mycket men ser hellre mer i lön , så att man känner att det är lönt att va på väg!!

  12. Stefan:
    4 juli, 2024

    Jag har jobbat natt i snart 40år och vi har 1 min per arbetad timme i arbetstidsförkortning och 25 dagar sem. Det är skandal. Vi jobbar 40 timmar natt per vecka. Vilka andra har det så??

  13. Fatima Nilsson:
    4 juli, 2024

    Intressant och viktig debatt! Jag anser inte alls att vi ”måste” avstå löneutrymme för att få fler semesterdagar. Det är bara gammal uttjänt retorik från arbetsgivaresidan. Det är dags att vi sätter vår egen agenda och kämpar för våra medlemmars bästa. Vi kommer aldrig få ngt ”gratis” från våra arbetsgivare.Mvh Fatima Nilsson, fackligt aktiv samt SO.

  14. Magnus Pousette:
    4 juli, 2024

    Eftersom jag jobbar ett schema transport inte vill ha, jag har väldigt många långa ledigheter utöver semestern, så varje vecka jag går på är jag rejält utvilad och känner mig positiv över att få jobba igen. Har fått höra av min avdelning att de arbetar för att få bort den schematyp jag jobbar, får de som de vill har jag inget annat val än att säga upp mig och göra något annat, känns tufft när man är 50+ och jobbat i branschen 30+år. Men jag är på det hela taget med hur och när jag jobbar och mina ledigheter. Jag har dock en önskan om att jobba längre pass så man kan ta ut ännu fler lediga dagar, jobbdagar är ju ändå förstörda även om man jobbar 8 eller 12timmar.

  15. Jeanette:
    4 juli, 2024

    Jag tycker det är skamligt att inte Transport hängt med och insett att antalet semesterdagar ska ökas med ålder. När jag var ung behövde jag inte alla semesterdagar, men nu när jag passerat 50 är behovet större…

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.