
Välkommen till ”Scam trans”!
Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.
Transportarbetaren har granskat två svenska åkare som nyttjat Scan trans, vi väljer att kalla dem Gregor och Peter. Skatteverket menar att de betalat ut svarta löner, men Gregor håller inte med.
– På den tiden när jag hade Scan trans så vet jag att det betalades in någon liten summa, det var några tusen per gubbe. Det finns ett lägsta belopp där allt räknas in. Socialavgifter, försäkringar och hela baletten, säger han.
Han berättar att han startade Scan trans som bemanningsföretag, innan sitt åkeri. Sedan menar han att Scan trans först sålts till en man han bara känner vid förnamn, och därefter vidare.
Bosniskt företag
Det bosniska företaget grundades 2010, men senaste kända årsredovisning är från 2012. Det återfinns inte i internationella företagsregister, har ingen hemsida och är registrerat på en adress där det verkar husera ett charkuteri.
Stora summor från de svenska åkerierna betalades till Scan trans, som skickades tillbaka dem till privata bankkonton – från vilka löner portionerades ut.
– Chaufförerna nere i Bosnien har varit anställda på Scan trans på grund av mycket lägre avgifter ju, säger Gregor.
Faktureringsfusk
Skatteverket menar att samtliga granskade fakturor till det bosniska bolaget är osanna. Tolv av Gregors sexton chaufförer fick lön på så vis och ungefär 200 000 kronor behöll han själv.
De aktuella chaufförerna i de båda åkarnas bolag har varken varit F-skattare, haft giltiga intyg för att skatta utomlands, eller fått arbetsgivaravgifter inbetalade för sig. De har dock varit placerade i Småland och arbetat i Sverige.
Om man arbetar här ska man ju betala skatt och sociala avgifter här.
– Jag var nog inte den enda som hade så. Jag vet inte vad lagen säger, men jag tycker att om man har en revisor så ska han säga ifrån, säger Gregor.
Fast det är ju ditt ansvar.
– Jo, men revisorn kan ju inte godkänna det om det inte är rätt. På flera år hördes inte ett ljud om att man inte fick göra så, säger Gregor som tycker att Skatteverket verkar ha glömt hur mycket skatt han faktiskt har betalat in.
– Jag är så trött och less på att de påstår att det varit svarta löner och svarta pengar hit och dit. Det har väl varit en och en annan som jobbat lite extra åt mig, där jag skickat pengar direkt, som blivit fel. Det kan jag köpa. Men jag har haft flera betalda bilar som jag sålt och skickat pengar till Skatteverket för, säger han.

Galopphäst
På Gregors företag stod också en galopphäst som vi kan kalla Rosanna. Hon har kostat mer än hon dragit in.
– Jag satte hästen på företaget för att jag skulle kunna dra momsen. Revisorn sa ingenting om det. Jag visste inte att man inte kunde göra så för då hade jag givetvis inte gjort det. Jag har ju fått på käften för det.
Efter omräkningar och godkända avdrag krävde Skatteverket honom på 300 000 kronor, samt på moms som inte betalats när han sålt varor utomlands.
Redan innan granskningen fick han förartillstånd återkallade och bolaget har gått i konkurs.
Novalja är en turistort i Kroatien med ungefär 3 600 invånare. Staden skyltar med populära stränder, en forntida akvedukt, olivlundar och fårost med smak av kryddväxter från betet. Där höll sig ett svenskt åkeri med en lägenhet med dubbla terrasser. Foto: Pixabay
Äger lägenhet
Peters företag har en lägenhet i det kroatiska semesterparadiset Novalja, som Skatteverket menar använts för privata ändamål. Han har också tagit emot nära en halv miljon i Swishbetalningar. Själv hävdar han att han sålt akvarium, någon cykel och fälgar. Men åtminstone 300 000 kronor kom in genom att han sålde diesel till privatpersoner svart.
Peter svarar för ett utländskt bolag som skrivits på hans dotter, samt för det svenska åkeri som bland andra kört åt Thomas betong AB, Börje Jönsson åkeri AB och Stay fresh Sweden AB. Dagen efter att han kontaktades av Skatteverket valde han att byta namn på den svenska firman. Den överläts också på en annan, men Peter var fortsatt företagsledare.
Hans chaufförer har uppehållit sig i Sverige och han har stått för arbetskläder åt dem här. Ändå fakturerade Scan trans, utan underlag, åkeriet på över tre miljoner kronor under de två år som granskats. Peters företag blev slutligen skyldigt staten en kvarts miljon.
Transportarbetaren har sökt Peter, utan resultat.
”Hyr bara in i nödfall”
Börje Jönsson åkeri och Stay fresh har hyrt in arbetskraft från Peters företag. När Transportarbetaren når The Jönsson group-koncernens styrelseordförande Ulf Jönsson känner han inte till vad som hänt.
– Sådana här företag finns det hur många som helst. Mina direktiv är att vi bara ska hyra in i nödfall och då se till att de följer kollektivavtal. Jag har suttit i styrelsen för Transportföretagen i över 30 år så jag är extra noga med sådant, säger Ulf Jönsson som också är vd för Stay fresh.
Han återkopplar efter kontakt med ekonomiavdelningen och poängterar att de bara hyr in personal vid sjukdom och semestrar.
– Vi betalade ju tydligen gott och väl så att de kan betala avtalsenlig lön, 385 kronor debiterade de. De har hängavtal med Transport i Göteborg också, säger han. The Jönsson group stoppade inhyrning av det aktuella företaget förra året.
Inga tillstånd
Thomas Betong AB betalade liknande timlöner när de under ett knappt halvår 2021–2022 hyrde in personal för sammantaget 1 750 013 kronor.
Peters företag anlitades efter rekommendation, men samarbetet avslutades då efterfrågade tillstånd inte kunde uppvisas. Senare kom NCC som kund att ställa frågor till Thomas betong om det aktuella bolaget.
Nu testkör betongjätten övervakande varningssystem som ska flagga om någon chaufför till exempel har skulder hos Kronofogden eller annat.
Schysta villkor

– Vi ser att när det blir flera led så är det svårt att följa det. Vi vill inte heller ha in någon som inte kört färsk betong tidigare. Vi vill veta vem som kör och att de har rätt kompetenser, säger logistikchefen Tomas Cederhammar.
Han säger också att Thomas betong AB kontrollerar att de åkerier och åkeriföreningar som de skriver avtal med har schysta villkor.
Hängavtalet för Peters företag är enligt Transports avdelning 3 i Göteborg fortfarande giltigt, men i februari i år avregistrerades det för arbetsgivaravgift och moms hos Skatteverket.