Tobias Bager, till vardags servicetekniker på Pågatågen, tog över Caltexmacken i somras. Stationen byggdes 1936 av Texaco och är den enda i sitt slag i Sverige. Den som vill se något liknande får åka till USA.
Close
Tobias Bager, till vardags servicetekniker på Pågatågen, tog över Caltexmacken i somras. Stationen byggdes 1936 av Texaco och är den enda i sitt slag i Sverige. Den som vill se något liknande får åka till USA.
Close

Välkommen till macken där tiden stått stilla!

Bakom disken. Efter nio år som granne med den Q-märkta Caltexmacken i Mörarp utanför Helsingborg har drömmen gått i uppfyllelse. Från och med nu är det Tobias Bager som äger bensinstationen där tiden har stannat.

– Jag har inte riktigt hunnit smälta det här än, säger Tobias Bager och kliver för första gången som ägare över tröskeln till Caltexmacken i skånska Mörarp.

Sedan 2006 bor han med sin familj på krypavstånd till den. I verkstaden har han länge hyrt in sig och mekat med sina bilar. Men att han en dag skulle ta över denna välbevarade historia har han knappt vågat fantisera om. Förrän nu. I våras blev macken plötsligt till salu och Tobias slog till.

– Jag ska plocka bort så lite som möjligt av det gamla, säger han och ser sig omkring i sin tidskapsel.

Caltexmacken byggdes 1936 och var en fullt fungerande bensinstation ända till slutet av 1970-talet då den förvandlades till cykel- och mopedaffär. I början av 2000-talet lades även den verksamheten ner och resan bakåt i tiden började. Så mycket som möjligt skulle återställas till 1950-talsskick, och nu står vi på ett svartvitrutigt linoleumgolv och tittar på tv-kannor och pipor i askfatet på kontorets skrivbord. Portabel skivspelare, skotskrutiga termosar och campingkök för den bilburne. Radioskåp, oljekannor och röda, bulliga bensinpumpar. Det luktar ingrodd diesel och oljiga trasor. Lite rockabilly i högtalarna och tidsmaskinen är ett faktum.

Här kan vem som helst bli nostalgisk, även en reporter som inte ens var påtänkt för 60 år sedan. Hur är det möjligt?

Jo men det är något visst med just 1950-talet och säkert ingen slump att tiden på macken skulle stanna just då – och inte 20 år tidigare när den byggdes. Det säger Sverker Sörlin som är idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Tekniska högskolan i Stockholm.

– 50-talet i Sverige har status som den bästa tid vi har haft, säger han. Då var allt perfekt. Det rådde en enorm framstegstro, vi rusade ut ur fattigdom och in i ett folkhem som fungerade. Det var på samma gång effektivt, idylliskt och omhändertagande. Det rådde en harmoni som färgat av sig i vårt kollektiva minne. Det är det som är nostalgins paradgren, det vi kallar regressiv utopi. Alltså en utopi som inte ligger i framtiden utan snarare tvärtom. Man söker sig tillbaka.

Nostalgi representerar något ofarligt. En slags form av lössläppt historia där man kan ge sig hän. Det är därför det finns en enorm potential i att producera nostalgi, säger Sverker Sörlin.

– Det är lockande och attraktivt och intressant. Kan man själv bli nostalgisk inför något kan man få andra att tänka och känna samma sak. Det tror jag är en del av hemligheten i det här med retrostilar. Det bygger på känslan av nostalgi.

Själv är Sverker Sörlin, som är född 1956, lite extra svag för just gamla mackar. När han växte upp i lappländska Åsele fungerade stationerna som ungdomsgårdar.

– Ortens ungdomar samlades där för att prata, dricka läsk och äta godis och glass. Det som hände fick man alltid veta på de här mackarna. Och föreståndarna var ganska karismatiska och kunde mycket om bilar.

– Vet du vad mitt drömjobb var när jag var en sex, sju, tio år? Jag kallade det för att vara tankare. Jag ville bli en sån som gick i uniform och fyllde bilarna och gjorde servicen. Men jag blev inte tankare. Jag blev tänkare i stället.

Att Caltexmacken i Mörarp är Q-märkt betyder att utsidan inte får ändras. Insidan får däremot Tobias Bager göra vad han vill med. Men han tänker inte använda sig av den möjligheten. Här ska in en liten blomsteraffär, i övrigt ska han göra sitt bästa för att bevara 1950-talskänslan.

– Jag tänker inte rensa ut, säger han. Det ska vara genuint. Om man vill ha träffar med sina motorklubbar kan man ha det här, då fixar vi korv och dricka och guidningar. Eller om man bara vill komma hit och fotografera miljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.