Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

1. Varsel

Är en förvarning om stridsåtgärd. Både fack och arbetsgivare kan lägga varsel. Varslar facket om strejk måste det gå en viss tid innan den bryter ut. Både arbetsgivaren och statliga Medlingsinstitutet ska meddelas minst sju arbetsdagar i förväg. Nås en uppgörelse blir konflikten avblåst.

2. Info om konflikt

Facket informerar om vad som gäller för en arbetsplats inför en hotande konflikt. Och går direkt ut med information när den är avblåst. Under en strejk har facket dock inte tillträde till arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska också informera om vad som gäller vid strejk/lockout på arbetsplatsen. Till exempel när det gäller tillträde, löneutbetalningar och ersättning, samt hur arbetet ska återupptas efter konflikten.

3. Strejk

På de arbetsplatser som är uttagna läggs arbetet ned helt, eller begränsas till ett minimum av nödvändiga arbetsuppgifter. Det är Transports förbundsstyrelse som bestämmer på vilka arbetsplatser de anställda ska tas ut i strejk.

4. Blockad

Fackets åtgärd för att försvåra för arbetsgivaren ekonomiskt, genom att stoppa vissa former av arbete. Vid strejk tas vapnet fram först efter att förhandlingar misslyckats, och ett varsel lagts. I samband med strejk är det också vanligt att samtidigt varsla om blockad. Exempel på olika former är arbetsplatsblockad, övertidsblockad, blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal, samt blockad av mertid för deltidsanställda.

5. Var med!

Det är inte olagligt att utföra arbetsuppgifter under en strejk. Men enligt Transports, och andra fackförbunds, stadgar är medlemmar skyldiga att delta i en varslad konflikt. Om en medlem trots det väljer att arbeta kan hen uteslutas. Det är vanligt att facket ställer ut strejkvakter under en pågående konflikt.

6. Strejkkassa

Bara medlemmar har rätt till ersättning ur förbundets strejkkassa. Hur stor den blir bestäms av förbundsstyrelsen. Beslut om det tas vid varje konflikt.

7. Lön

Tidigare intjänad lön betalas ut som vanligt. För dagarna strejken pågår betalas ingen lön. Under en övertidsblockad betalar arbetsgivaren ut ”vanlig” lön. Någon konfliktersättning för förlorad övertidsersättning blir det däremot inte.

8. Lockout

Arbetsgivarens motvapen. Anställda stängs då ute från arbetsplatsen. Vid en partiell lockout drabbas bara organiserad arbetskraft, de som är med i facket. I annat fall stängs alla anställda ute från arbetsplatsen utan lön, vilket betyder att de som inte är med i facket blir utan inkomst.

9. Risk för strejkbryteri

De som inte är medlemmar omfattas inte av fackets varsel. Facket kan bara vädja till deras solidaritet. De har rätt att följa stridsåtgärderna utan att ”bestraffas” på något vis av arbetsgivaren, men riskerar att behöva agera strejkbrytare.

10. Fredsplikt

Inga stridsåtgärder är tillåtna under den tid ett avtal löper. Fredsplikten bygger på en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Vilda strejker är aktioner i strid med reglerna för arbetsnedläggelse. En variant är att arbetare strejkar utan fackförbundets godkännande. En annan variant är en varslad strejk som strider mot fredsplikten i kollektivavtalet.

11. Sympatiåtgärder

Ett fackförbund som självt inte är part i en tvist kan med stridsåtgärder stödja en annan facklig part i dess konflikt. Förutsättningen är att den stridsåtgärd som sympatistrejken stödjer är tillåten. Ett exempel är konflikten vid den amerikanska leksaksjätten Toys-r-us, som öppnade butiker i Sverige på 1990-talet. Handels tog ut sina medlemmar i strejk då företaget vägrade teckna kollektivavtal. Flera andra fackförbund utlyste då sympatiåtgärder. Transports medlemmar vägrade lämna varor till Toys-r-us.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Illustration av Mattias Käll till Snabbkoll om Föräldraledighet.

Ska du vara föräldraledig? Tänk på det här!

Föräldraledighet. Väntar du barn? Grattis! Här kommer några tips på vägen om vad som kan vara bra att tänka på.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.