”En oproportionerligt stor andel av matbuden är migrantarbetare med låg ställning på arbetsmarknaden, inte bara rättsligt utan också socialt”, säger Transports utredare Pontus Blüme, som även är doktorand vid Stockholms universitet och aktiv i organisationen Gigwatch.
Close
”En oproportionerligt stor andel av matbuden är migrantarbetare med låg ställning på arbetsmarknaden, inte bara rättsligt utan också socialt”, säger Transports utredare Pontus Blüme, som även är doktorand vid Stockholms universitet och aktiv i organisationen Gigwatch.
Close
Den svenska modellen

Utan motpart i en partsmodell

Plattformsarbete. Lagstiftningen bör anpassas till en ny verklighet, enligt Transports utredare: Facket saknar i dag makt att förhandla om rimliga villkor för dem som jobbar för gigföretag som på pappret inte är arbetsgivare.

– Politikerna måste skapa en jämn spelplan. Det krävs en lagstiftning som ser till att den svenska modellen kan fungera om vi ska ha den kvar, säger Pontus Blüme, forskare vid Stockholms universitet.

Han är även utredare hos Transportarbetareförbundet.

– Transport kan inte förhandla med bolag som Wolt, som anlitar bulvanföretag för att slippa arbetsgivaransvar.

Pontus Blüme har som forskare under flera år studerat plattformsekonomin och dess konsekvenser på arbetsmarknaden. Han pekar på att den svenska modellen, där arbetsmarknaden regleras i avtal mellan fack och arbetsgivare, bygger på att det faktiskt finns sådana motparter. Det är inte alltid fallet när det gäller plattformsföretag.

Arbetsgivarroll

I Sverige anlitar bolagen andra företag som får arbetsgivarroll trots att de saknar möjlighet att påverka de anställdas löner, schemaläggning, arbetskläder och utrustning. I praktiken är dessa ”arbetsgivare” bara brevlådeföretag eller arbetsgivarmålvakter, med Pontus Blümes ord. Upplägget är helt lagligt. Och det är här nödvändigheten att se över gällande lagar kommer in.

– Det behövs en lagstiftning som tvingar den aktör som i praktiken köper arbetskraft att vara antingen vanliga företag eller plattformar, säger Transports utredare.

Pontus Blüme tar också upp hur ”bulvanarbetsgivarna” borde regleras genom uthyrningslagen, vars syfte är att företag kan ta in extrapersonal vid tillfälliga toppar i verksamheten:

– Det finns inget skäl att det ska vara lagligt att kontinuerligt hyra in 100 procent av arbetskraften. Förändrade regler skulle kapa länken mellan till exempel Wolt och Invoicery, den arbetsgivarmålvakt där alla Wolts matbud är anställda.

Meningslöst

Att facket skulle försöka förhandla om kollektivavtal med de så kallade bulvanföretagen vore meningslöst eftersom de inte har något att säga till om, konstaterar Pontus Blüme:

– Om facket mot alla odds skulle lyckas teckna ett avtal med ett sådant företag skulle plattformsbolaget omedelbart byta bulvan.

Det gäller också de många små åkerier som kör sista milen-leveranser under Airmees paraply. Det gör, enligt Blüme, lagstiftningsvägen till mest effektiv för bättre arbetsvillkor i branscher där det inte existerar någon verklig motpart.

 

Reglering i ny verklighet

  • 2024 antog EU plattformsdirektivet, som ska förbättra villkoren för omkring 43 miljoner gigjobbare inom unionen.

  • Plattformsdirektivet bygger dock på hur det ser ut i de flesta andra EU-länder där majoriteten av gigjobbarna är F-skattare (”falska egenföretagare”) till skillnad från i Sverige där de flesta är anställda hos företag (”bulvanföretag”).

  • Svensk arbetsmarknad regleras traditionellt genom centrala överenskommelser mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer (den svenska modellen).

  • 2021 tecknade Transport och Foodora kollektivavtal för plattformsföretagets cykel- och mopedbud, av båda parter beskrivet som ett historiskt avtal. Bud anställda av underleverantörer omfattas dock inte.

Gigekonomins framfart förändrar spelreglerna på arbetsmarknaden

Gigjobb. Wolts matbud i flera svenska städer har det senaste året slagit larm om hopplöst låg ersättning och arbetsveckor på över 70 timmar. Hur facket kan och ska agera är inte givet.

Marknaden där fackförbunden saknar motpart – och medlemmar för att kunna förhandla – växer och gäller långt ifrån bara områden där Transport organiserar, som taxi och matbud. Städbranschen är ett annat exempel.

Även inom flera tjänstemannayrken pågår en omvandling: Tidigare anställda styrs om mot att bli ”sina egna” och få betalt per skrivet tecken till exempel.

Vad kan facket då göra? Bearbeta Arbetsmiljöverket för kontroll av hur exempelvis gällande arbetstidslagstiftning följs? Fördjupat samarbete med organisationer som Taxiunionen? Driva krav som digitala system för övervakning av körtid?

”Öppen för nya vägar”

Lars Mikaelsson. Foto: Emil Flisbäck
Lars Mikaelsson. Foto: Emil Flisbäck

– Jag är öppen för olika vägar, bara de leder till att möjligheterna att utnyttja människor försvinner. Eller i alla fall att de hårdhänt begränsas, säger Lars Mikaelsson, Transports vice ordförande.

Han framhåller att det för ny lagstiftning krävs ett brett allmänt stöd. Och att det saknas:

– Det är alldeles för få politiker och vanliga så kallade Svenssons som bryr sig i dag. Det gör risken stor att upplägget med arbetsgivarmålvakter sprider sig till fler branscher. Det enda positiva med det skulle vara att det då äntligen blir nödvändigt att hantera frågan, säger Lars Mikaelsson.

– Frågan är mångfasetterad. Jag tror att EU skulle kunna lägga sig i lagstiftningen när företag i Sverige försöker undgå plattformsdirektivet genom sitt upplägg.

”Lön som går att leva på”

Däremot är Transports vice ordförande skeptisk till ökat samarbete med organisationer som är sammanslutningar av entreprenörer:

– De så kallade företagarna borde i stället bli anställda på ett företag som har kollektivavtal så att de får en lön som går att leva på. När ett företag har så låg bärkraft att inte ens företagaren själv kan ta ut en vettig lön så borde de antingen förändra verksamhetsinriktning eller lägga företaget vilande, säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Winsén. Foto: Martin Hörner Kloo

Delpension från 62 – så går det till

Avtalat. Under avtalsrörelsen 2025, infördes möjlighet till delpension i flera av Transports avtal. Så här ska det fungera:

LO-borgen. Foto: Shutterstock

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.