S/Y Loris
Close
S/Y Loris gjorde 27 knop med en bensinmotor på 300 hästkrafter. I dag har hon en modern dieselmaskin.
Close
Kultur

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Mitt inne i Stockholm, i Pålsundet vid Långholmen, ligger båtarna från en svunnen tid. De är ömt vårdade av ägare som lägger ut veckolöner på slippapper och fernissa.

I år fyller deras båtklubb, Heleneborg, 100 år och 15 av klenoderna visades på båtmässan i Älvsjö i början av mars.

Närmast entrén låg S/Y Loris. Hon beställdes av Ivar Kreuger i februari 1913, samma månad som han grundade sitt berömda tändsticksaktiebolag.

Loris byggdes lång och smal för att gå snabbt. Den första motorn var bara på 49 hästkrafter, men den gav ändå tolv knops fart. (Drygt 22 kilometer i timmen.)

Fast det räckte inte för Kreuger. I takt med teknikutvecklingen kom nya starkare maskiner och 1922 lät han sätta i en Sterlingmotor på 200 hästkrafter. Några år senare byttes den ut mot en upphottad variant på 300 hästar.

Det var en jättelik bensinslukare som drog uppåt 160 liter per timme och gav en toppfart på 50 kilometer i timmen. Inte mycket för en båt i dag, men svindlade för 100 år sedan.

1932 tog sagan slut. Ivar Kreuger sköt sig i Paris och hans tillgångar klubbades bort på konkursauktion.

Loris bytte ägare flera gånger och i slutet av 1980-talet var det nära att hon eldades upp på en grusplan. Som illa åtgånget och plundrat vrak.

Men i sista stund dök några träbåtsentusiaster upp. Det blev början på en omfattande renovering och i dag går hon i chartertrafik, med Mats Arrhénborg och Ilona Orgmertz som ägare.

I Pålsundet, en bit från platsen där Jas-planet störtade, har Loris sällskap av Plurr, Eje, A.W (After Work), Doris och andra träbåtar som ser ut att vara i skick som nya. Många av dem är ritade av CG Pettersson och har påfallande slanka linjer.

På mässan fick träklenoderna dela hörn med ett antal fantaster i SÅF. Som betyder Sveriges ångbåtsförening. En av de ångfrälsta är Lars Nilsson, som inte svarade på frågan om vad som är det bästa med ångdrift på sjön.

I stället petade han i gång en tvåcylindrig demonstrationsmaskin som nästan ljudlöst puffade upp i 170 varv per minut

– Räcker till perfekt fart på sjön, bedyrade han.

Även ångbåtarna firar jubileum. I somras var det precis 200 år sedan ångbåtstrafiken startade i Stockholm.

Numera finns ungefär 300 ångdrivna farkoster i huvudstaden. Den minsta är en kanot och den största – isbrytaren Sankt Erik – ligger förtöjd vid museibryggan nedanför Vasamuseet på Djurgården.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.