Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

– Det känns skönt att vi är i hamn, säger förbundskassör Anna Ryding efter dagens styrelsemöte. Vi tar ett viktigt steg, så jag är samtidigt glad att vi inte har skyndat på det.

Transports medlemmar kommer knappast att märka av förändringen. De som betalar sin avgift med autogiro eller e-faktura behöver inte göra någonting, Men om du betalar genom en avi som du får i brevlådan blir det lite förändringar.

– Det ska vi informera om, säger Anna Ryding.

Bakgrunden till bankbytet är Nordeas flytt av huvudkontoret – från Sverige till Finland. När flytten först aviserades var anledningen att regeringen tänkte höja avgifterna till den så kallade resolutionsreserven. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen mildrade senare sitt förslag, men Nordea kom ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler. Och resolutionsavgifterna blir lägre än i Sverige.

Efter Nordeas slutliga beslut i september förr året har Transport utrett hur de framtida bankaffärerna ska skötas. Två banker har granskats: Swedbank och Handelsbanken.

– Vi har gjort en helhetsbedömning och kommit fram till att Swedbank tillgodoser våra behov bäst, säger Anna Ryding.

Efter dagens styrelsebeslut ska frågan ut till fackförbundets alla lokalavdelningar som också ska involveras. Flytten ska sedan ske ”så snart som möjligt”.

– Realistiskt sett handlar det nog om efter sommaren, säger Anna Ryding.

Transport har inte haft sin kapitalförvaltning hos Nordea. Bankbytet handlar om de löpande penningflödena: medlemsavgifter, löner, fakturor. Nordea har på ett års sikt hanterat mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    18 maj, 2018

    Tanken med formuleringen är att det slutliga beslutet kunde fattas först när Transports styrelse också bestämde vilken bank som anlitas i stället. Det följer självklart kongressens beslut.

  2. Per OLof L undin:
    17 maj, 2018

    Lite förvånad över formuleringarna ovan om hur man slutligen har bestämt osv........! Jag, min dumskalle, har levt nästan ett år i förvissning om att VI som deltog kongressen för nästan ett år sedan beslutade det !! För övrigt är det väl bra att styrelsen följer kongressbeslut eller....?

Lästips:

Lars Mikaelsson och Petr Lövkvist.

Så blir Transports nya topp

Kongressen. På lördagsförmiddagen utsågs de som tillsammans med ordförande Tommy Wreeth ska leda Transport under kommande kongressperiod. Lars Mikaelsson får förtroende som förbundssekreterare i fem år till. Till ny förbundskassör valdes Peter Lövkvist.

Transports kongress 2017

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.