Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson
Close
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil.
Close
Kultur

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Det finns omkring 21 000 broar som Trafikverket förvaltar i landet. 17 000 vägbroar och 4 000 järnvägsbroar. Det statliga verket har ansvar för underhåll och gör regelbundet inspektioner för att broarna ska vara säkra.

Den absolut vanligaste typen av bro i Sverige är en så kallad plattram. Inte så iögonfallande men en pålitlig typ som de flesta i stort sett dagligen möter. Konstruktionen är enkel, en fyrkantig ram, och bron gjuts i betong – billig att bygga och i stort sett helt underhållsfri. Men modellen fungerar bara för små broar.

Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg
Vanliga brotyper: Plattram och plattbro, båda i Stockholmsförorten Blackeberg. I gångtunneln, under plattramsbron, utspelar sig en av de otäckaste scenerna, ett vampyröverfall i romanen Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist (2004). Foto: Lilly Hallberg

När spännvidden ska vara längre krävs andra metoder. Då är det vanligaste antingen att bygga en balkbro, som kan få mycket lång sträckning, eller en plattbro; en enklare konstruktion. Vanligt är att använda platta vid vägkorsningar i olika plan. Plattbron löper då över en väg med stödpelare på båda sidor.

Namn från trakten

Broar inom ett land får sitt namn från trakten i närheten eller öar de förbinder med fastlandet, som Uddevallabron eller Tjörnbron. Men när det handlar om broar mellan länder får de vanligen namn efter vattnet de spänner över, som Öresundsbron.

Förbindelsen mellan Sverige och Danmark kan ses som vårt lands längsta bro med sina 7,8 kilometer. Men den brukar inte räknas med i sammanhanget och Trafikverket exkluderar Öresundsbron i sammanställningen över Sveriges längsta broar. I stället är det Ölandsbron som är avgjort längst bland ”helsvenska” broförbindelser: 6 072 meter.

Ölandsbron öppnade för trafik 1972 och var även Europas längsta fram till 1998 då en ny bro över floden Tejo i Lissabon, Portugal, invigdes. Att förbindelsen till Öland skulle utgå från Kalmar på fastlandssidan var långt ifrån självklart, sundet är betydligt smalare längre norrut och brobygge där hade diskuterats sedan början av 1930-talet.

Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket
Ölandsbron firade 50 förra året. Och var längst i hela Europa 1972–1998! Bron över Kalmarsund är fortfarande den längsta broförbindelsen som helt går på svenskt territorialvatten. Foto: Elin Gårdestig/Trafikverket

I dag passerar i snitt nära 20 000 fordon per dygn över Ölandsbron, som sedan 1996 har två körfält i båda riktningarna. Under högbrodelen är segelhöjden 36 meter.

Näst längst

Tvåa på listan över landets längsta broar kommer järnvägsbron i Södertälje, Igelstabron, med 2  140 meter – bara 21 meter längre än trean, Sundsvallsbron. Högbron över Sundsvallsfjärden, som invigdes 2014, är en del av E4:ans nya sträckning.

Bron gör att det inte längre är nödvändigt att ta svängen genom centrala Sundsvall, vilket både minskar restiden för dem som passerar staden och utsläppen i centrum.

Sundsvallsbron är en betalbro. Från början planerades bara avgift för tung trafik. Men EU-direktiv tvingade fram likabehandling. Så från och med 2015 kostar det att åka över bron oavsett fordon:

20 kronor för tung lastbil, hälften för lätt lastbil, buss och personbil. Bron har även cykelbana – gratis!

Spektakulär hängbro

En verkligt spektakulär bro är Högakustenbron, över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösands kommuner. Bron är till skillnad från de flesta övriga långa broar i Sverige inte en balkbro utan en hängbro. Dess förebild är Golden Gate-bron i San Francisco, Kalifornien, som invigdes 50 år före bron i Ådalen.

Högakustenbrons fria spann är 1 210 meter, längst i landet, och dess pyloner – pelarna som håller upp bron – är 182 meter höga. Bortsett från tv-master är det Sveriges högsta byggnader.

Bron ligger nära älvens mynning, och den byggdes för att korta E4:s sträckning. Den gamla motorvägen, över Sandöbron, är nästan en mil längre. Sandöbron har heller inte bärighet för tunga fordon så BK1-lastbilar tvangs tidigare ta vägen över Bollstabruk, ytterligare nästan 4 mil.

När Sandöbron invigdes 1943 var bågbron världens längsta brokonstruktion i ett spann. Fyra år tidigare hade den värsta byggolyckan i Sveriges historia inträffat. Träkonstruktionen till bron, som var under uppförande, rasade och 18 arbetare omkom. Det var den 31 augusti 1939.Dagen efter startade andra världskriget med Hitlertysklands anfall mot Polen. Det förklarar att uppmärksamheten blev jämförelsevis liten vad gäller katastrofen vid bygget av den vackra bron över Ångermanälven.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 mars, 2023

    När det byggs broar är det väldigt viktigt att de använder konstruktioner som klarar av alla årets olika väder för att t.ex. förhindra isbildning på kablar/vajrar att falla ner på fordon vintertid.Att göra vissa broar till betalbroar är inte rättvist i vårt avlånga land lika orättvist som att vi har trängselskatt i våra storstäder.

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Kollage med 3 rondeller i Borlänge.

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.