Tommy Jonsson
…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.
…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.
Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.
Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.
Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.
Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.
Kabinavtalet. Det blir ingen kabinstrejk. För första gången någonsin har Transport och Svenska Flygbranschen tecknat ett preliminärt centralt kollektivavtal. Nu inleds förhandlingar om de lokala avtalen.
Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.
Arbetsmiljö. En mentorsdag med regionala skyddsombudet är en chans till fördjupad kunskap för det egna uppdraget. Och har snabbt blivit uppskattat, inte minst av dem som nyligen fått förtroendeuppdrag ute på någon av Värmlandsavdelningens arbetsplatser.
Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.
Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.