Spelet om hamnen

När folk hör ordet ”brädspel”, är det nog ofta Monopol, Fia med knuff eller kanske Trivial Pursuit de tänker på. Men för tusentals entusiaster är det så mycket mer. Vurmen för små träblock, plastfigurer, kort och tärningar utgör i sin undanskymdhet nu en helt egen subkultur. Jag bjöd in väktaren och spelveteranen Martin Rutberg till mitt kök i Uppsala för att spela ett parti och prata om vårt gemensamma intresse.

För att förstå omfattningen på denna globala rörelse kan man besöka brädspelsforumet boardgamegeek.com, eller BGG. På BGG diskuteras alla tänkbara ämnen som rör detta annars mycket analoga nöje. Men framför allt kan man imponeras av hängivenheten. Forumets medlemmar har (än så länge) dokumenterat 69 400 olika speltitlar i text och bild. Här finns också den globalt erkända världsrankingen, med 9 623 rankade spel. Jag och Martin ska spela nummer tio: Le Havre.

Locket till spelkartongen pryds av en fransk stuveriarbetare, med en låda på axeln. Det tar en liten stund att ställa upp pjäserna och när det är dags att sätta i gång, har dagsljuset precis börjat avta utanför köksfönstret. Kvällens tillbehör (som inte följer med i kartongen) är artisten Benny Goodman, te och ett ganska billigt, men trevligt portvin. Snart är världen utanför kökslampans ljus som försvunnen. Martin tittar i reglerna och konstaterar:

– Du börjar, eftersom du bor närmast vatten. Han syftar på Fyrisån.

Målet är att under ett begränsat antal rundor tillskansa sig så mycket tillgångar som möjligt. Det går att göra genom att köpa fartyg och hus och förädla de varor som lossas i hamnen. Samtidigt är man tvungen att betala sina anställda i mat eller pengar, så det gäller att planera hur man ska använda sina resurser. Här finns ingen slumpfaktor, bara taktik.

– Det som är bra med brädspel är att det tar en viss, begränsad tid och att det är en utmaning varje gång. Sen är det förstås den sociala biten. Man pratar ju om en massa andra saker också, till skillnad från när man spelar på nätet, säger Martin och tar tepåsen ur sin kopp.

Han är något på spåren. När jag talar med andra spelare verkar den växande brädspelskulturen delvis vara en reaktion på det digitaliserade sättet att umgås. Man vill återvända till det fysiska, långsamma formatet. Det bjuder in till umgänge, som sträcker sig längre än till bara själva spelandet. När så många andra naturliga kontakttillfällen rationaliserats bort av tekniken blir brädspelet något att samlas runt och ett gott skäl att ses.

– Tyvärr gör schemat att jag inte hinner spela så mycket som jag vill. Alla andra är ju lediga när jag jobbar, säger Martin.

Populariteten har också att göra med att de nya spelen är mer inkluderande, än till exempel de otroligt komplexa och långdragna krigsspel som var populära under åttiotalet. De är lätta att lära sig (oftast) och har teman som rör sig över ett brett spektra, det finns alltså något för alla.

Allt från jordbruk och industri till otroliga fantasivärldar och storpolitik. Arbetaryrkena är också därför frekvent representerade, även om själva arbetaren ofta är en färglagd liten träkub. Som Transportare kanske man ska prova Galaxy Trucker eller Airlines Europé, förutom kvällens spel som utspelar sig i en fransk hamn.

– Monopol är ett typiskt föråldrat spel. Det är som att strypas långsamt. Man kan ganska fort lista ut vem som kommer att vinna, men sedan tar det timmar att spela klart. Ett modernt spel avgörs i de sista rundorna, om spelarna är någorlunda jämbördiga. Sen finns det ofta flera olika sätt att vinna, vilket är en förutsättning för att det ska vara riktigt bra, säger Martin.

Vad Martin beskriver låter som ett väldigt ”tyskt” spel. Tyskland ligger nämligen i framkant när det kommer till spelutveckling och är ursprungslandet för majoriteten av de populäraste titlarna. Landet har också världens största spelmässa, Internationale Spieltage SPIEL i Essen, med 150 000 besökare årligen.

I Tyskland är inte spelandet heller något som bara angår den skara som hittat till spelbutiken, utan ett stående inslag i dagspressen. Spel recenseras precis som böcker och musik eller vilken annan kulturyttring som helst. Även brädspelsindustrins mest prestigefyllda pris är tyskt, Spiel des Jahres, och delas ut av pressen tillsammans med de ledande förlagen. Har ett spel ens nominerats är det alltid värt att prova. Le Havre kammade hem en andraplats i tävlingen 2009.

Nu ser Martin sammanbiten ut, men samtidigt väldigt tillfreds. Efter en trevande start har han kommit underfund med vad som ska göras. Han har tagit kontroll över all brödtillverkning i hamnen, medan jag har fått problem med att utfodra min sjåare. Jag flyttar min lilla träbåt i blått och plockar upp ett lass fisk från spelplanen. Kanske har jag en chans att vända det här, om Martin inte blockerar tegelbränneriet nästa runda. Som tur är har han fullt upp med sina egna planer. Jag lyckas bränna leran jag samlat på mig och får en slant för försäljningen. Vid sluträkningen av kassan har jag 119 pengar mot Martins 98. Jag vinner. Vi skakar hand. Det är över.

Dagen därpå kommer ett sms. Martin verkar ha legat sömnlös: ”Gah… Har nu analyserat gårdagens parti. Två saker: Jag byggde mina fartyg för sent och fegspelade maten. Martin”.

Han kanske har rätt. Jag lovar honom revansch.

 

Jonas Löwenberg

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Hamnarbetare och andra invånare i Livorno turas om att samlas vid protesttältet vid en av infarterna till hamnen. De är beredda att ingripa snabbt om något fartyg med material till Israels militär skulle lägga till.

Italienska hamnfack hotar med ännu en storstrejk

Internationellt. Hamnarbetarna i Italien fortsätter att protestera mot Israels handlingar i Gaza. I toskanska Livorno har facken tillsammans lyckats hindra en leverans med material till Israels armé och i hamnar över hela landet är arbetarna beredda att göra samma sak. Nu hotar förbunden med ännu en storstrejk.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.