Nya a-kassan

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson
En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

En kritik mot det gamla arbetsvillkoret har varit att för få är kvalificerade. Många täcks helt enkelt inte av försäkringen.

De gamla reglerna gav ersättning utifrån inkomsterna som fanns på arbetsgivarintyg. Det gjorde det krångligt för personer som haft flera arbetsgivare.

Den nya a-kassan utgår från den arbetsinkomst som rapporterats in till Skatteverket.

För att få rätt till ersättning ska man vara med i a-kassan och ha tjänat minst 120 000 kronor under tolv månader och minst 11 000 kronor i månaden under fyra månader.

Hur många dagars ersättning man sedan får av a-kassan bestäms av hur många månader man haft en inkomst.

  • 11 eller fler månader ger 300 dagars ersättning.
  • 8, 9 eller 10 månader ger 200 dagar.
  • 4, 5, 6 eller 7 månader ger 100 dagar.

En undantagsregel gör att också den som tjänat minst 11 000 kronor i månaden kan få en lägsta ersättning. Har man varit med i a-kassan under tolv månader och tjänat 11 000 kronor per månad i fyra månader ger det 2 934 kronor per månad före skatt i 66 dagar.

Högre inkomst gör att det går fortare att kvalificera sig.

För att få 80 procent av inkomster upp till 34 000 kronor i månaden under de första 100 dagarna och arbetslöshetsersättning i sammanlagt 300 dagar måste man ha tjänat 408 000 kronor under de senaste tolv månaderna, men aldrig under 11 000 kronor per månad, och man ska ha varit medlem i a-kassan under hela perioden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Pia Edvall

Efter nya reglerna: Transports inkomstförsäkring görs om

Medlemsförsäkring. Transport har en inkomstförsäkring som gör att löner över a-kassans tak också är försäkrade. Nya regler i a-kassan ger nu nya regler för inkomstförsäkringen.

Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.

Så mycket sänks din a-kassa

A-kasseregler. Snart börjar de nya reglerna för a-kassan gälla. För den som är arbetslös i mer än hundra dagar innebär det oftast betydligt mindre pengar i plånboken.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.