Inflation
Close
Även om lönerna gått upp har du förmodligen känt av att du får mindre i plånboken.
Close
Dina pengar

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez.
”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez. Foto: Privat.

Özgür Günez är arbetsplatsombud för Transport och tankbilschaufför i Halmstad. Han har som många andra märkt att det är dyrare i mataffären och att det svider mer att betala matkassen än tidigare. Han och sambon har båda jobb och klarar det, än så länge.

– Men jag kan tänka mig att andra med lägre inkomster drabbas mycket värre, säger han.

På jobbet pratar kollegorna om att det blivit dyrare och att man tänker mer på vad saker och ting kostar.

Mindre för pengarna

Den senaste tidens prishöjningar gör att en chaufför med fyra års yrkeserfarenhet får mindre för pengarna än vid löneökningen för elva år sedan.

 

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund
Grafik: Christina Ahlund

I våra beräkningar har vi utgått från månadslönen för en åkerichaufför som har fyra år i yrket. Vi börjar med 2011 års löneökning. Därefter har vi tagit Statistiska Centralbyråns (SCB:s) månadsstatistik för konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) och jämfört den med lönen. På så sätt kan vi se hur reallönen, alltså skillnaden mellan löneutveckling och inflation, utvecklats vid varje löneökning.

Den senaste löneökningen var den 1 april i år. Vi har också valt att visa hur mycket reallönen sjunkit mellan den sista löneökningen och den 1 september.

Noterbart är att det kan finnas vissa inbyggda decimalfel i beräkningen, eftersom SCB:s månadsstatistik är förkortad till två decimaler.)

 

Mer än någonsin att göra

Özgür Günez kör tankbil. Under en tid trodde han att det skulle bli mindre att göra i takt med att drivmedelspriserna går upp. Lasten i tankbilarna har blivit dyrare, men chaufförerna har mer att göra än någonsin.

– Vi kör ut lika mycket ändå. Folk måste ta sig till jobbet och tankar i alla fall. Alla bor inte i storstan och kan välja att åka kollektivtrafik eller cykel till jobbet, säger Özgür Günez.

Nästa år går transportavtalet ut och Günez förhoppning är glasklar.

– Nu när våra löner tappar värde på grund av inflationen tycker jag att det skulle vara bra om facket gick ut stenhårt och tryckte till ordentligt i förhandlingarna.

Viktig avtalsrörelse

Özgür Günez tror att nästa avtalsrörelse är extra viktig för fackets framtid. Transport och de andra LO-förbunden har under flera år sett vikande medlemssiffror.

– För att vända trenden tror jag att man måste ut och visa att man tänker på sina medlemmar. Jag tror verkligen att vi är i ett avgörande skede just nu. Jag vet att facket gör mycket dolt arbete som medlemmarna inte ser. Därför är det dags att synas och höras och visa att man verkligen kämpar för medlemmarna och det skulle verkligen kunna locka in fler.

Chaufförslönerna

Trots chaufförsbrist finns det lite som pekar på att chaufförernas löner kommer att sticka i väg. Den bilden bekräftas till viss del av Medlingsinstitutets lönestatistik. Özgür Günez har inte heller hört talas om arbetsplatser där chaufförslönerna är mycket högre än vad som står i kollektivavtalen. Det verkar som om de marginalerna inte finns i åkeribranschen.

– På min förra arbetsplats sa de: ”Vi betalar gärna mer i lön, men då måste alla andra göra det. Annars blir vi utkonkurrerade.”

Höjda löner kan leda till höjd inflation, borde inte facken tänka på det?

– Det är Riksbankens och inte fackets jobb att se till att inflationen är låg och arbetsgivarna har alltid en ursäkt för att vi inte ska höja lönerna.

 

Diagram prishöjningar
Grafik: Christina Ahlund

…från augusti  2012 till augusti 2022. Under samma period har lönen för en åkerichaufför med fyra år i yrket ökat med 23,2 procent.

Källa: Statistiska Centralbyrån

 

Avtalsrörelse

Mot slutet av året kommer Transport och övriga fackförbund att gå in i en avtalsrörelse och försöka komma överens med arbetsgivarnas organisationer om nya löner.

Först kommer Transport att samlas till avtalsråd för att lyssna in medlemmarna. Till slut spikas kraven och så kommer facket och arbetsgivarna träffas för att växla krav.

”Våga ta konflikt”

– Vi i Transport är den absolut viktigaste delen av den samhällsbärande arbetskraften. Vem ska släcka bränder om det inte finns diesel att tanka räddningsfordonen med? Där har vi en möjlighet. Titta på Frankrike. Landet har inte gått sönder bara för att bönderna blockerar vägarna och lastbilschaufförerna strejkar. De får sin vilja igenom. Tiden för konflikträdsla är förbi. Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar, säger Özgür Günez.

Vad är en reallönesänkning?

Ekonomi. För den som jobbar på företag med kollektivavtal går lönen ofta upp en gång om året. De senaste åren lite mera sällan, till följd av först corona och därefter ett längre avtal. Det är facken och arbetsgivarna som kommer överens om hur stor löneökning du ska få.

Om du tjänar 10  000 kronor och får 1  000 kronor i löneökning har du fått 10 procents löneökning. Men i praktiken betyder det inte att du har tio procent mer att röra dig med. Det har att göra med att varor och tjänster hela tiden blir dyrare. Det kallas för inflation.

Om din lön gått upp med 10 procent och inflationen är 5 procent. Då har du fått en reallöneökning på 5 procent (så hög löneökning får sällan en arbetare).

Hög inflation

Den 1 april i år gick lönerna i transportavtalet upp. Mellan det datumet och den 1 augusti har vi haft hög inflation.

Löneökningen var på 2,32 procent. Under samma period har priserna ökat med 4,1 procent, enligt KPIF (konsumentprisindex med fast ränta). 4,1 minus 2,32 är 1,78.

Alltså har reallönen sänkts med 1,78 procent under vår-och sommarmånaderna.

Likadant utomlands

Vi ser en liknande utveckling av inflationen i stora delar av världen. I Europa är det främst på grund av den energikris som orsakats till följd av Putins krig i Ukraina. Euro-området har inflation ungefär i nivå med den svenska. Och i USA har det varit ännu värre, men där drivs inflationen bland annat på av stigande löner och många stora statliga stimulanspaket.

Riksbanken har valt att svara på inflationen med att höja räntan. Många ekonomer anser att det är en nödvändig väg att gå. Medan LO:s ekonomer är kritiska och tycker att Riksbanken går för hårt fram. Och att de höjda räntorna riskerar att slänga ut Sverige i lågkonjunktur och stigande arbetslöshet, samtidigt som allt fler får svårt att klara av räntor, elräkningar och matinköp i slutet av varje månad.

Knepig uppgift

Det är inte sannolikt att något fackförbund kommer att gå ut och kräva att lönerna ska kompensera hela inflationen. Arbetsgivarna vill absolut inte se några kraftiga löneökningar. Svenskt Näringslivs vd Mattias Dahl sa redan i somras att han inte vill att Sverige går tillbaka till den ordning vi hade på 1970- och 80-talen.

Då såg vi stora löneökningar, men en inflation som många gånger var ännu högre. Fackförbunden har en knepig uppgift framför sig. Många medlemmar vill se att facken tar i från tårna i nästa avtalsrörelse. En av dem är tankbilschauffören Özgür Günez i artikeln här ovanför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.