Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

DHL kränker fackligt aktiva i flera länder

Pensionsbolaget AMF är en av aktieägarna i DHL, ett transportföretag som kränker fackliga rättigheter i flera länder. Nu vill Transport sätta press på DHL och få till ett avtal som ska stärka rätten till facklig organisering. Vägen dit blir genom de som har makten att påverka – investerarna.

Storkonflikt rycker allt närmare

Transports stridsåtgärder rycker allt närmare. Det gäller för alla tre områdena där förbundet varslat – alltså åkeri/terminal, bevakning och renhållningsarbete. Klockan tre i eftermiddag väntas slutbud från medlarna. – Som det ser ut nu kommer vi att säga nej till alla tre buden, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Transport begär facklig sympati från omvärlden

Inför den varslade konflikten begär Transport sympatiåtgärder från en lång rad nordiska, europeiska och globala fackliga organisationer. I breven som går i väg i dag, tisdag, hemställer förbundet om att transportarbetare världen över ska vägra befatta sig med "smittat" gods från DHL, DSV och Schenker.

Skattesmäll för Hyrlett

Skatteverket kräver det lettiska bemanningsföretaget Hyrlett på sex miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, skatt och skattetillägg. Myndigheten anser att Hyrlett har så kallat fast driftsställe i Sverige, och därför ska bolaget betala sociala avgifter och skatter här.

Hovrätten skjuter upp David Strid-målet

Just nu skulle hovrätten ha prövat tingsrättens ekobrottsdom mot David Strid, före detta vd i Skaraslättens Transport. Men hovrättsförhandlingarna har skjutits upp på obestämd tid.

Medlingsarbetet i full gång

Transport har nu träffat medlarna två gånger på vart och ett av de tre avtalsområden som är indragna i konflikten. Ännu har inga bud lämnats över till parterna. För åkeri- och terminal är nya tider utsatta för möten med medlarna både idag, fredag, och på söndag eftermiddag.

Thomas Gravius åtalas för grova bokföringsbrott

I dag, fredag, väcktes åtal mot Panaxias grundare Thomas Gravius och hans svägerska Carolina Damos. Åklagaren yrkar på tre miljoner i företagsbot, samt näringsförbud för bägge två.

Här är alla kraven som BA driver i lönematchen

– Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, kräver ändringar i alla paragrafer som ger de anställda inflytande över arbetstiderna. Målet är uppenbart. Företagen ska ensidigt få bestämma hur och när personalen jobbar, utan att behöva betala övertidstillägg. Det säger Transports åkeriombudsman Ulf Persson, som här går igenom BA avtalskrav punkt för punkt på åkeri- och terminalområdet.

Transport protesterar mot arbetsgivarnas varsel

I dag, på torsdagsmorgonen, skickade Transport en så kallad varselinvändning till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Facket anser att BA:s lockout mot uppåt 450 åkerier är oprecist och bryter mot reglerna i medbestämmandelagen.

Lockout på uppgång i årets avtalsrörelse

Transports strejk-varsel möttes av varsel om lockout från arbetsgivarnas sida. Ett ovanligt stridsmedel som redan har använts flera gånger i årets avtalsrörelse.

Transport vill ha stopp för all inhyrning under konflikten

Inhyrd arbetskraft har vållat tvister vid Transports tidigare arbetsmarknadskonflikter. Ska inhyrda arbetarna fortsätta jobba under blockaden och strejken, om åtgärderna träder i kraft nästa vecka? – Nej, säger Transports ombudsman Lennart Sköld.

Många frågor på strejkmöte

Betyder lockout att man inte får ersättning? Varför måste man skriva in sig på arbetsförmedlingen om det blir strejk? Och vad är det egentligen Transport kräver? På DHL:s terminal i Västberga utanför Stockholm började dimmorna kring strejken skingras under ett första informationsmöte på torsdagen.

Svaren på miljöarbetarnas konfliktfrågor

Ett konfliktvarsel väcker många frågor. Nu har turen kommit till miljöarbetarna att få svar om blockaden. Ombudsman Jerker Nilsson reder ut frågor som: Varför har Transport har varslat om konflikt? Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid? Och vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Blockad och lockout – vad gäller för åkeri och terminal?

Hur länge kommer konflikten att pågå? Får jag strejkersättning? Det är ju övertidsblockad, hur ska jag agera om arbetstiden tar slut innan jag är framme med lastbilen? När facket eller arbetsgivarna utlöser stridsåtgärder uppstår många frågor. Här svarar de ansvariga ombudsmännen. Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här. Frågor och svar för miljöarbetare finns att läsa här. Ombudsmännen Magnus Larsson och Ulf Persson svarar på de vanligaste frågorna som rör chaufförer och terminalarbetare.