Körigt för ensamstående pappa
Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.
Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.
Snabbkollen. Visste du att även farmor eller grannen kan vabba med ditt sjuka barn? Eller att du som är föräldraledig har rätt till samma förmåner som dina jobbarkompisar? Transportarbetaren reder ut reglerna kring livspusslet.
Bärgaren är på plats vid den trasiga Volvon. Bakom står redan TMA-bilen med nedfälld krockkudde. Det är 30 kilometer i timmen som gäller förbi haveriplatsen. Då kommer länsbussen. I 90 blås. Chauffören pratar i mobiltelefonen och tvärbromsar först när han ser den höjda kameralinsen.
Arbetsmiljöverket har stoppat ett flerårigt arbete där verkets egna inspektörer på ett radikalt sätt minskat olycksrisken för bärgare och däckpersonal som jobbar ute på vägen. Myndigheten får nu svidande kritik från facket och stora delar av bärgnings- och däckbranschen.
Debatt. Skulle du våga flyga om du visste att världen drabbas av cirka 1 500 allvarliga flygolyckor varje dag? Knappast. Men detta är precis den risk vi tar i dag, enligt miljöprofessor Johan Rockström som jämför våra globala flygresor med att temperaturen i världen höjs med katastrofala sex grader om vi fortsätter på samma sätt.
Krönika. I början av december möts världens ledare i Paris för att åter igen försöka hitta överenskommelser som minskar mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Må de lyckas i sitt uppdrag. Hitintills har ansträngningarna inte gett så mycket resultat.
Det har stormat länge kring färdtjänsten i Sörmland. Ett företag med skatteskulder, trafikfarliga fordon, tvivelaktiga uppsägningar och löner som inte betalas i tid kör både skolbarn och sjuka åt kommun och landsting. Men nu görs en ny upphandling.
Polisen släpper utbildningen av ordningsvakter. Bya väktarskolan räknar med att sätta i gång kurser i januari. Den stora mängden asylsökande gör att väktare och ordningsvakter redan i dag jobbar maximal övertid.
I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.
Inför en sal full med unga fackliga från olika branscher lobbade transportarna för namninsamlingen om schystare villkor på Europas vägar. Då kom telefoner fram bland bänkraderna – och underskrifterna fylldes på.
Transports sjuk- och efterlevandeförsäkring förbättras rejält. En grupp transportare får i dagarna på försök ett erbjudande om att teckna försäkringen utan att först behöva fylla i en hälsodeklaration. Funkar det bra så kommer samma regler att gälla för alla.
Företaget Exeldi Transport har gått i konkurs efter att Transport krävt företaget på en halv miljon i uteblivna löner och skadestånd för avtalsbrott. Sju chaufförer mister jobbet.
Taxi Göteborg har stämt en friåkare och kräver skadestånd. Trots att Marknadsdomstolen har sagt ifrån fortsätter friåkaren att köra med en taxi som ser ut som Taxi Göteborgs bilar.