Hallå där!
… Lasse Wennman, som jobbar med återvinning i Gävle och var med på Svenska hjältar-galan strax före jul.
… Lasse Wennman, som jobbar med återvinning i Gävle och var med på Svenska hjältar-galan strax före jul.
… Niclas Sandström, ombudsman på Transport i Gävle, som hoppas att många chaufförer kommer till Arbetsförmedlingens sommarjobbsmässa i början av februari.
… Kristina Wahlgren, som är regionalt skyddsombud på Transports Dala-avdelning och såg till att ett hotat tidningsbud får dela ut tidningarna senare på morgonen.
Elin Engström som är på väg till Kanada för att prata om kvinnliga lastbilschaufförer i Sverige.
Snabbkollen. En god natts sömn gör oss inte bara piggare utan också smartare. När vi sover repareras både kroppen och knoppen. Men hur ska nattarbetaren göra för att maxa sömnen? Och vad gör den som inte kan sova? Visste du förresten att en trött förare är lika farlig som en full förare?
Stjärnstatus. De har vuxit upp bakom traktorratten. Blev stämplade som bonnjävlar i skolan. I dag är de kändisar i hela Tibro med omnejd.
Utstationering – det är när en anställd jobbar i mer än fem dagar i ett annat land än arbetsgivarens. Statistiken visar att totalt 39 utstationerade förra året jobbade med landtransporter i Sverige. – Alla vet att det är många fler, men att de inte anmäls till Arbetsmiljöverket, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.
Taxi 020 kallar hundratals förare till obligatorisk obetald utbildning. Den som inte kommer hotas med indragen legitimation, vilket innebär sparken. – Jag vet inte varför just jag kallats. Det sägs att det är förare som fått många klagomål på sig, säger en förare som är på väg in till utbildningen.
Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.
Helsingborgsåkeriet Linkway trans, tidigare Tornado, lurade inte bara chaufförer på lön. I januari dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse vardera för att ha plundrat bolaget på lastbilar. Många av åkeriets 45 belånade eller leasade fordon såldes i Iran eller Irak. Fortfarande är 21 dragbilar spårlöst borta.
– Hej, jag söker Roland Tufvesson… – Det är det många som gör. Fast de andra brukar ha yxa med sig.
Fönstret lyser svagt i kontorsbaracken. Ett par dragbilar står parkerade innanför staketet. Inget skvallrar om att åkeriets ägare står åtalade för grova ekobrott. Trans Cargo är ännu en härva i en bransch där mycket pengar är i omlopp och kraven närmast obefintliga för den som vill starta eget.
Debatt. Lär de sig aldrig!? ropade jag till framför teveapparaten när Kommunalskandalen briserade. Varför skämmer fackliga höjdare så ofta ut sina fackföreningar, varför fläckar de ner den fackliga idén? För det är ju inte första gången, eller hur? Gång på gång samma beteende.