Pensionsavsättningen sänks efter 65

Tema: Pensioner. Vi ska jobba längre för att rädda pensionerna. Men tjänstepensionsinbetalningarna upphör vid 65 år för privatanställda arbetare.

Illustration: Ingrid Fröhlich
Efter två långa yrkesliv ska ramparbetarna Stefan Lindberg och Örjan Fägerblad gå i pension.
Tjänstepensionen är en betydande del av den sammanlagda pensionsinkomsten. Men privatanställda arbetare slutar tjäna in tjänstepension efter att de fyllt 65. (Genrebild.) Foto: Shutterstock
Sören Hägg plockar bort koppar och skräp, endast järnbitar blir kvar på bandet.

Uppdrag granskning

Anläggningen ser ut som ett skrotupplag, men visar sig vara en riktig guldgruva. Halten av den ädla metallen är många gånger högre här än när guldmalm knackas fram från det mest lovande urberget i Sverige. Välkommen till vardagen i återvinningsindustrin.

Berit Müllerström föreläser.

Transports skyddsombud motarbetas mest

Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.

Orimligt lång handläggningstid

I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.

Här är skyddsombudet som kartlagt 400 hämtställen

I Växjö har skyddsombudet Denny Lovelind kartlagt 400 hämtställen där sopbilsförarna måste backa. – Minst 300 av dem behöver åtgärdas. Ragn-Sells står bakom mig till 100 procent, säger han.

Backande sopbil.

22 döda och 102 svårt skadade

Sedan 1994 har 22 personer dött i olyckor med sopbilar. Många av dem hamnade under bilen när förare tvingades backa för att komma åt kärl eller säckar. I Göteborg och Växjö samarbetar miljöföretag och skyddsombud för att få bort farliga hämtställen.

Civilminister Ardalan Shekarabi i samtal med taxichauffören Coskun Sen.

Civilministern kampanjar för schysta villkor

En lagändring behövs för att få slut på lönedumpningen inom färdtjänsten. En lag som regeringen ska fortsätta kämpa för trots att SD kan fälla förslaget i riksdagen. Det var civilminister Ardalan Shekarabis budskap när han träffade taxichaufförer på Arlanda tidigt i morse.

Framtidens lastbil – även för kvinnor

Den typiska lastbilsföraren? En lagom lång man, 40 år, utan funktionshinder. Den normen synas i sömmarna av forskare. Resultatet kan bli fordon som passar kvinnor och andra utanför mallen.

”Vita jobb fördyrar inte resorna”

Priset på persontransporterna var mer än dubbelt så dyrt som tidigare när Stockholm fick in nya anbud. Men, enligt högsta tjänstemannen, var det inte kraven på schysta villkor som drev upp kostnaderna.

Nytt löneavtal klart för flygteknikerna

Efter två dagars förhandlingar fick flygteknikerna, i dag torsdag, ett nytt avtal. Parterna enades om en ettårig uppgörelse som ger 2,2 procent på utgående lön. – Just utgående lön är viktigt. Flygteknikerna har ofta personliga tillägg som ger betydligt mer än tarifflönen, säger Transports förhandlare Peter Winsten.

Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen

LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.