Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet.
Close
Vägsträckan

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.

Plötsligt öppnar sig landskapet och blicken når långt, fritt över det stora vattnet till kullarna och städerna på andra sidan sjön.

– När man ser Vättern är det fortfarande wow, fast jag kört sträckan många gånger. Och hela vägen ned mot Jönköping är det jättefint, säger lastbilschauffören Evelina Månsson, som stannat vid Rasta.

Hon är anställd på ett Jönköpingsåkeri, och kör alkohol till systembolag och krogar. Släpet är helt vitt.

– Jag kör mycket på Höglandet, men gillar att vara här uppe.

Här uppe är Ödeshög. Och här börjar Vätterleden för den som kommer norrifrån. Men vägens omtalade skönhet blir slående först lite senare. Det är också möjligt att ta en avstickare ned till den gamla landsvägen, Riksettan, som i stort sett går parallellt med E4:an på sträckan. Lika rak här, men närmare sjön.

Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas. Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard.
Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas.
Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas. Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard. Foto: Lilly Hallberg
Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard. Foto: Lilly Hallberg

Ikoniskt motell

Från motorvägen är det också skyltat ned till Vida Vättern – ikoniskt motell och rastplats, med panoramautsikt, där det tidigare låg en populär restaurang. Expressen kunde i april 1954 berätta om att Sverige skulle få sitt andra motorhotell, artikeln andas framtidsoptimism och en tro på bilismen som modernismens grund.

På Vida Vättern spelades också scener till Ingmar Bergmans film Smultronstället (1957) in. Sällskapet med professor Isak Borg (Victor Sjöström) i spetsen stannar på väg ned till doktorspromovering i Lund.

I dag är det flera år sedan det drevs verksamhet på motellet. Neonskylten är sedan länge nedtagen.

Klas Pantzar driver bensinstationen intill nedlagda Motell Vida Vättern. Han tycker att det är lite sorgligt att motellepoken gått i graven. Under många år drev hans far restaurangen. Foto: Lilly Hallberg
Klas Pantzar driver bensinstationen intill nedlagda Motell Vida Vättern. Han tycker att det är lite sorgligt att motellepoken gått i graven. Under många år drev hans far restaurangen. Foto: Lilly Hallberg

Ska rivas

Efter några år som flyktingförläggning i den intilliggande stugbyn har nya ägare tagit över. Planer finns att riva anläggningen och i stället bygga sommarhus eller villor.

– Det är lite synd, det är något av en epok som går i graven, säger Klas Pantzar.

Han driver den lilla bensinmacken intill motellet. Klas far skötte under många år ruljangsen på motellets restaurang, och efter honom tog Klas bror över.

– När de drev den var det alltid öppet, året runt. På sommaren från 7 på morgonen till elva på kvällen. Men senare ägare var inte så intresserade av långa öppettider, säger Klas Pantzar.

Tidningen Riksettan med artikeln om Motell Vilda Vättern. Foto: Lilly Hallberg
Tidningen Riksettan med artikeln om Motell Vilda Vättern. Foto: Lilly Hallberg

Han visar tidningen Riksettans reportage från 2012, med rubriken ”Det våras för Vida Vättern”. Här finns också en bild som Klas tagit i början av 1980-talet, på ett tjejgäng som parkerat sina amerikanare intill motellet och själva sitter i grönskan en solig sommardag.

– Men macken är kvar, även om det ju inte är så mycket trafik här i februari, säger Klas Pantzar.

Lunch med utsikt. Brahehus. Foto: Lilly Hallberg
Polislunch med utsikt på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg

Lunch med utsikt. Trafikpoliserna Tomas Bonn och Anneli Ruuska från Eskilstuna intar medhavd mat på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg
Trafikpoliserna Tomas Bonn och Anneli Ruuska från Eskilstuna intar medhavd mat på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg

Lunchtid

På rastplats Brahehus är det mer folk i lunchtid. Bland andra flera poliser från trafikenheter inom Polisregion Öst, på väg ned till gemensam utbildning i Jönköping. Tomas Bonn och Anneli Ruuska, från Eskilstuna, har med sig matlådor.

– Vi njuter av maten, bättre än på många ställen utmed vägen. Och det är fin utsikt!

Här är vägdragningen som högst. Brahehus ligger 180 meter över Vättern, och sluttningen ned mot sjön stupar brant. Vilket orsakade problem på 1600-talet när byggmaterialet skulle forslas upp till höjden där adelsmannen Per Brahe ville uppföra ett slott med utsikt över Vättern och Visingsö.

Knappt 60 år efter att slottet stod färdigt brann det ned till grunden, år 1708, och har sedan dess stått ruin.

Per Brahe själv hade utsikt över Gränna under sin livstid, men den som vill besöka polkagrisstaden måste ta av från motorvägen. Vätterledens sista etapp, klar för 50 år sedan, drogs utanför staden.

Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg
Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg

Lågsäsong

På ett annat klassiskt motell, Vätterleden, råder lågsäsong. Dörrarna till soldäcket på övervåningens restaurang är låsta.

– Nej, det är inte så tätt med besökare, nej. Februari är absolut botten, säger en av de anställda i motellets reception som delar lokal med bensinstationens butik.

Kommenterar alla besökare utsikten?

– Ja, i princip. Men ibland ser vi inte ens sjön om det är dimma. Om Vättern fryser? Ja, det händer typ var tionde år. I år blir det inte.

Det är den tionde februari och Sveriges näst största insjö ligger djupblå och isfri. Mörka moln tornar upp sig, det ser ut att vara kraftiga regnskurar på andra sidan land. Trakten är känd för snabba väderomkast och Vättern för att det snabbt kan blåsa upp till storm. Mest omtalad är kanske den stormiga novembernatt 1918 då ångaren Per Brahe förliste utanför Hästholmen vid Ödeshög. Samtliga 24 ombord omkom, bland dem konstnären John Bauer, hans hustru och lille son.

Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy.
Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg

Äter i hytten

På parkeringen intill Vätterledens motell står ett tiotal långtradare. Bara en är svenskregistrerad.

– Ja, det brukar vara så. Jag byter här, säger Nick Lundberg, som kommer från Stockholm och kör svetsbil.

Han har med sig lunch i termos, och äter i hytten. Det brukar han göra här.

– Vacker utsikt? Nej, det tänker jag inte på längre. Jag har blivit hemmablind, säger Nick.

Sjönära. Vätterledens äldsta del, i söder, löper nära vattnet som här vid trafikplats Vista Kulle. Ett medvetet val för att öka ledens skönhetsvärde. Foto: Lilly Hallberg
Sjönära. Vätterledens äldsta del, i söder, löper nära vattnet som här vid trafikplats Vista Kulle. Ett medvetet val för att öka ledens skönhetsvärde. Foto: Lilly Hallberg

60-årsjubileum

År 2020 firade den första sträckan av leden 60 år. Etappen från Jönköping upp mot Gränna invigdes högtidligt på Luciadagen, den 13 december, 1960. Då var sträckan Brunstorp – Vättersmålen färdigställd.

Bygget av motorvägen hade startat 1958 och innebar stora utmaningar. Den branta sluttningen gjorde att vägbanorna ligger i olika nivå, med dagens norrgående körfält högre upp. Kraftiga metallnät spänner över berget, för att förhindra sten från att rulla ned där vägen sprängts fram.

Utmed långa partier stryker motorvägen utmed sjöns strandkant, till exempel vid rastplats Vista Kulle. Det är ett medvetet estetiskt val, för att de som körde på vägen skulle hänföras av landskapets skönhet.

Jätten Vist är ett av Sveriges mest kända landmärken.
Jätten Vist är ett av Sveriges mest kända landmärken. Foto: Lilly Hallberg

Jätten Vist

Lite yngre än leden är trollet som står vid vägkanten intill Vätterns ”högra hörn”: Jätten Vist som håller Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemarks träskulptur kom på plats på 1970-talet, vid Strandvägen i Huskvarna.

Enligt legenden hade jätten Vist tillsammans med sin fru varit på kalas i Västergötland. När de skulle hem till Småland tog han sig själv med ett jättekliv över sjön, men hans hustru var för trött. Då slet Vist upp en stor tuva och kastade ut för henne att kliva på. Och så kom Visingsö till, säger sagan. För den som vill besöka jättetuvan i Vättern går det färja till Visingsö från Gränna, en tur som tar en knapp halvtimme.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.