På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.
Close
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.
Close
Fusket i åkeribranschen

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Det är en lördag morgon i oktober. Tommy Jonsson knappar in en första adress i bilens gps. Sedan kör han mot hamnområdet i Malmö. Där finns ett antal adresser han ska kolla upp. Den här gången följer Transportarbetaren med för att se hur Tommy Jonsson jobbar för ordning och reda i åkeribranschen.

Vid den första adressen i Malmö är det stendött den här lördagen. På den andra adressen är det lite liv och Jonsson antecknar regnummer på släp och dragbilar.

Kartlägger

Det är så han jobbar. Kartlägger lastbilar, företag och ställplatser. Lägger ett pussel för att förstå nya och skiftande upplägg. Det kräver fältarbete eftersom han allt oftare hittar företag som är skrivna på ägarnas hemadresser. Trots att de ibland omsätter tiotals miljoner kronor.

Sedan EU:s mobilitetspaket infördes har mycket av den gamla kombitrafiken börjat utföras av företag med svenska adresser.

– Jag såg att de började förbereda sig redan innan reglerna genomfördes, säger Tommy Jonsson.

Få känner till

Reglerna som EU beslutade om ger den som kör inrikestransporter i annat land rätt att tjäna lika mycket som värdlandets löner. En regel som få utländska chaufförer känner till, enligt en undersökning från Transportstyrelsen, och som varken fack eller myndigheter anser sig klara av att kontrollera.

Största delen av de internationella transporterna kommer till Sverige genom Skåne och det är därför Tommy Jonsson regelbundet kör rundor för att kolla upp adresser till olika åkerier han tipsats om eller upptäckt på vägarna. Lördagskvällen avslutas med en tripp till Trelleborgs hamn. Jonsson antecknar uppgifter från några bilar som tillhör ett utländskt åkeri som dyker upp oftare och oftare.

Men huvudmålet för den här resan är Landskrona, och dit åker vi på söndagsmorgonen. Tommy Jonsson har en adress där att kolla upp. Någon vecka tidigare har polisen gjort kontroller vid ett åkeri som håller till nere vid det gamla varvsområdet. Polisens uppgifter till Tommy Jonsson handlade om chaufförer som tjänar så lite som 8 000 kronor i månaden.

Tommy Jonsson pratar med en chaufför från Nordmakedonien. Foto: John Antonsson

”Brukade vara ett bra jobb”

Där står bilar på rad och tuffar på tomgång. Vi hittar bara en chaufför som vill prata. Chauffören kommer från Nordmakedonien och har varit i Sverige i ett par månader. Han har kommit upp hit efter många år i Tyskland. Ett land där han sett lönerna ligga stilla på runt 1 800 euro i månaden i flera år.

– Chaufför brukade vara ett bra jobb.

Han bor i lastbilshytten på gatan utanför åkeriet och tillbringar alla sina helger i lastbilen.

– Jag klagar inte. De är bra och fixar mat till oss varje helg och alla får en bra lön, säger han.

Saknar familjen

Han säger att han tjänar 24 000 i månaden efter skatt och det är i samma nivå som kollektivavtalet anger. Familjen har han kvar i Nordmakedonien. Efter att vi pratat en stund tar han fram mobilen och visar fotografier på sin son som han har kvar där hemma.

– Jag saknar familjen men har gjort det här i 18 år och är van, säger han.

Vi åker därifrån.

– Han var mycket medveten om att myndigheterna var här tidigare och det han säger står i kontrast till vad polisen sagt till mig tidigare, säger Jonsson.

– Det är uppenbart att de lever sitt liv i lastbilshytten och det är inte tillåtet. Det jag inte förstår är varför myndigheterna inte slår ner på det.

Problem kontrollera

Det är fullt lagligt att ta den korta helgvilan i hytt. Däremot inte den långa. Men det finns stora problem med att kontrollera den, skriver Transportstyrelsen i den årliga mätningen av regelefterlevnad inom yrkestrafik med godstransporter. Rapporten pekar på att de chaufförer som kör i Sverige men är anställda av utländska åkerier börjar närma sig svenska löner.

I undersökningen har Transportstyrelsen låtit 384 förare svara på en enkät. Av dem var 28 procent anställda av företag i ett annat land, merparten Rumänien och Polen.

På frågan om lön var det dock ett stort bortfall. 24 procent svarade aldrig på de frågorna.

Chaufförer med en utländsk arbetsgivare har 26 900 kronor i medianlön, och chaufförer med en svensk arbetsgivare har 29 700 i medianlön. Skillnaden har aldrig varit så liten.

Svenskregistrerade

Tommy Jonsson har sett att flera bilar som körde med utländska plåtar är registrerade i Sverige. Rapporten från Transportstyrelsen visar att bland förarna som har utländskt pass är det bara 57 procent som jobbar på företag med kollektivavtal.

Företaget vi besökt under söndagsmorgonen har inte kollektivavtal och Tommy Jonsson har därför ingen insyn i hur mycket chauffören tjänar. Men tidigare erfarenhet pekar på att lönerna brukar få en skjuts uppåt efter att avtal tecknats. Så blev det för chaufförerna som Samskip utstationerat i Sverige. De har ett utstationeringsavtal med Transport och har därför samma löner som svenska chaufförer. Ett tiotal av deras bilar står parkerade vid ett uttjänt hus i Älmhult som vi passerar.

Men vi kör vidare mot Värnamo.

Där finns ytterligare en adress att kolla upp.

Tommy Jonsson spanar på ett åkeri i Värnamo. Foto: John Antonsson
Tommy Jonsson spanar på ett åkeri i Värnamo. Foto: John Antonsson

Fick för lite lön

Tommy Jonsson fick först höra talas om den efter att en slovakisk förare, som fått för lite lön, misshandlats där och hamnat på sjukhus efter att ha frågat om sin lön.

– Han fick aldrig sin månadslön, bara någon tusenlapp här och där, berättar Tommy Jonsson då vi kör mot uppställningsplatsen.

Tommy Jonsson kunde hjälpa medlemmen, som till slut fick ut sin lön och därefter kontaktade Jonsson myndigheterna och tipsade om företaget. Med hjälp av handlingar som Transport skickat till Transportstyrelsen återkallades trafiktillståndet för företaget och bolaget fick dessutom viten på mer än en miljon kronor.

”Business as usual”

Trots att företaget blivit av med trafiktillståndet i januari är det ”business as usual” på adressen i Värnamo.

– Jag ser ofta upplägg då lastbilarna är på ett bolag, trafiktillståndet på ett annat och kanske de anställda på ett tredje. När jag ser den typen av upplägg tipsar jag direkt om center mot arbetslivskriminalitet. Men problemet är att den här typen av upplägg kan vara helt lagliga. Nu behövs en lagändring så att det inte går att ha anställda på ett bolag och trafiktillståndet på ett annat, säger Tommy Jonsson.

Det var det sista stoppet för den helgen.

– Nu ska jag sammanställa det jag sett och skicka till myndigheterna, säger Tommy Jonsson.

Sex anmälningar

Några veckor senare hörs vi igen. Vad blev det för resultat?

– Det var ganska tomt på adresserna jag kollade upp. Men jag har ändå hittat ett antal åkerier med tveksamma upplägg. Bland annat åkerier med flera lastbilar som inte betalar in några arbetsgivaravgifter. Sammanlagt sex anmälningar har skickats till center mot arbetslivskriminalitet. Men sedan är det sekretess, jag vet inte vad som händer förrän någon blir av med trafiktillståndet, då blir det offentligt.

Så vanliga är utländska lastbilstransporter

Åkeri. Var femte kilometer som körs med lastbil i Sverige körs av en utländsk lastbil, visar Trafikanalys årliga genomgång av utländska lastbilstransporter.

Den svenska myndigheten Trafikanalys sammanställer årligen statistik över varutransporter på väg, baserat på uppgifter från de EU-länder som frivilligt rapporterar in data.

Under 2023 deltog 25 länder i denna rapportering. Även om det finns en viss osäkerhet i siffrorna utgör detta den mest omfattande informationen om utländska åkeriers verksamhet i Sverige.

För länder utanför EU är rapporteringen frivillig, vilket innebär att transporter från exempelvis Ryssland, Ukraina och Nordmakedonien inte inkluderas i statistiken. Olagliga transporter ingår inte heller.

– Vi är medvetna om att siffrorna kan innebära en viss underskattning, men detta är trots allt den bästa data vi har, säger Anette Myhr på Trafikanalys.

2,7 miljoner transporter

Rapporten från Trafikanalys visar att utlandsregistrerade tunga fordon genomförde 2,7 miljoner transporter på svenska vägar under 2023, och fraktade sammanlagt 35 miljoner ton gods.

Av alla transporter som utfördes av utländska lastbilar var 69 procent internationella transporter mellan Sverige och utlandet. 23 procent utgjordes av tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, vilket innebar omkring 600 000 cabotagetransporter under 2023.

Till skillnad från andra transporter kördes fler cabotagetransporter utan last än med last under året. De återstående 8 procenten var transittrafik, där lastbilar passerade genom Sverige utan att lasta eller lossa gods.

Polska lastbilar vanligast

De vanligaste utländska lastbilarna på svenska vägar kom från Polen, som stod för 38 procent av den utländska trafiken. Därefter följde lastbilar registrerade i Litauen och Norge.

Största delen av den utländska lastbilstrafiken utgörs, som tidigare nämnts, av internationella transporter, och merparten av dessa godsleveranser tas emot i Skåne.

Under de senaste tio åren har utländska transporter stått för drygt en femtedel av transportmarknaden i Sverige, med ett tillfälligt avbrott under 2022. År 2023 återhämtades dock marknadsandelen till samma nivå som 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.