Onlinepizza och Hungrig.se blir Foodora

Matbud. I december slopas Hungrig.se och Onlinepizza som varumärke. I stället samlar ägarbolaget Delivery hero dem under Foodora.

”Vi har tre starka varumärken som presterat bra på marknaden. Men att driva flera varumärken är kostsamt. Nu samlar vi all erfarenhet och kraft i ett gemensamt varumärke. Nya Foodora kommer att bli starkare än alla tre varumärken separat”, säger Samir Bachkami, vd för Delivery hero Sverige i ett pressmeddelande.

Det tyskägda bolaget Delivery hero köpte Onlinepizza år 2012 och Foodora år 2015. Tidigare i år meddelade företaget att de köper Hungrig.se. I och med att tjänsterna slås samman kommer Foodora att ha 4 000 anslutna restauranger på 270 olika orter i Sverige.

Enligt Samir Bachkami har Foodora 900 anställda bud. Av dem är cirka 50 tillsvidareanställda. De bud som arbetat på Hungrig.se kommer att fortsätta sin anställning där, trots sammanslagning och namnbyte. Transports ombudsman Lars Karlsson berättar att båda företagen använder sig av korta anställningar som eventuellt förnyas efter tre månader.

Bolaget går även ut med information om att de kommer expandera och anställa nya medarbetare under nästa år.

Hur många nya kommer anställas och var?   

– Vi kan inte ge en exakt siffra, men planerar en tvåsiffrig procentuell tillväxt av antalet kurirer som arbetar med oss. En större andel kommer anställas i städer där vi redan är stora i dag, såsom Stockholm, Göteborg och Malmö, svarar Samir Bachkami i ett mejl.

Kommer Foodora att teckna kollektivavtal i takt med att företaget växer?

– Vi är i kontinuerlig kontakt med fackförbund men har inga ytterligare kommentarer i dagsläget, svarar han.

Den 10 december ska Lars Karlsson, ombudsman på Transport i Stockholm, träffa Foodoras ledning för att diskutera kollektivavtalsteckning.

– Foodora blir störst på marknaden och det är konstigt om de inte tecknar kollektivavtal framöver, säger Lars Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.