Onlinepizza och Hungrig.se blir Foodora
Matbud. I december slopas Hungrig.se och Onlinepizza som varumärke. I stället samlar ägarbolaget Delivery hero dem under Foodora.
”Vi har tre starka varumärken som presterat bra på marknaden. Men att driva flera varumärken är kostsamt. Nu samlar vi all erfarenhet och kraft i ett gemensamt varumärke. Nya Foodora kommer att bli starkare än alla tre varumärken separat”, säger Samir Bachkami, vd för Delivery hero Sverige i ett pressmeddelande.
Det tyskägda bolaget Delivery hero köpte Onlinepizza år 2012 och Foodora år 2015. Tidigare i år meddelade företaget att de köper Hungrig.se. I och med att tjänsterna slås samman kommer Foodora att ha 4 000 anslutna restauranger på 270 olika orter i Sverige.
Enligt Samir Bachkami har Foodora 900 anställda bud. Av dem är cirka 50 tillsvidareanställda. De bud som arbetat på Hungrig.se kommer att fortsätta sin anställning där, trots sammanslagning och namnbyte. Transports ombudsman Lars Karlsson berättar att båda företagen använder sig av korta anställningar som eventuellt förnyas efter tre månader.
Bolaget går även ut med information om att de kommer expandera och anställa nya medarbetare under nästa år.
Hur många nya kommer anställas och var?
– Vi kan inte ge en exakt siffra, men planerar en tvåsiffrig procentuell tillväxt av antalet kurirer som arbetar med oss. En större andel kommer anställas i städer där vi redan är stora i dag, såsom Stockholm, Göteborg och Malmö, svarar Samir Bachkami i ett mejl.
Kommer Foodora att teckna kollektivavtal i takt med att företaget växer?
– Vi är i kontinuerlig kontakt med fackförbund men har inga ytterligare kommentarer i dagsläget, svarar han.
Den 10 december ska Lars Karlsson, ombudsman på Transport i Stockholm, träffa Foodoras ledning för att diskutera kollektivavtalsteckning.
– Foodora blir störst på marknaden och det är konstigt om de inte tecknar kollektivavtal framöver, säger Lars Karlsson.