– Trenden är att arbetsgivare över hela världen, av konkurrensskäl, försämrar arbetsvillkoren och arbetsmiljön för chaufförerna. Det kan vi aldrig acceptera. Det säger David Cockroft, generalsekreterare för Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. Efter 20 år i ledningen för världens alla transportare lämnar han nu över stafettpinnen till Stephen Cotton.
31 av landets hamnar, som lossar gods med kran, deltog i Transports enkät. Frågorna tog upp livräddning av personer från fartyg och hamnkran, samarbete med räddningstjänsten, fallskyddsutrustning, samt arbets- och personkorgar.
Hur gör man om en hamnarbetare drabbas av stroke 50–60 meter upp i hamnkranen? I dag har ingen av Sveriges hamnar någon riktig beredskap för att rädda svårt sjuka eller skadade arbetare från så hög höjd. Det visar en enkät gjord av Transports regionala skyddsombud.
Bevakningskonflikten har pågått i snart två veckor och den varslade strejken rycker allt närmare. Direkt efter Kristi himmelsfärdshelgen löser den ut, om parterna inte kan komma överens innan. Efter lunch i dag, tisdag, väntar ett nytt möte med medlarna.
Våra nordiska grannländer stramar upp reglerna kring tillfälliga inrikestransporter, så kallat cabotage. I Danmark krävs nu att föraren har med sig dokumentation i bilen. Finland går ännu längre och stärker sitt redan tydliga beställaransvar. – Om det fuskas i Finland så ryker beställaren, konstaterar Magnus Falk på Transport.
En ny försäkringsuppgörelse ska ge mer i plånboken för föräldralediga LO-medlemmar. Men samtidigt får arbetsgivarna tillbaka miljardbelopp från det gemensamma försäkringsbolaget Afa. – Det är ett alldeles för högt pris att betala för föräldraförsäkringen, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Åkeriet NTT från Norrköping tänker gå till domstol med speditörsjätten DSV. Åkeriet anser sig ha minst åtta miljoner kronor att fordra, och hävdar dessutom att DSV Road gjort sig skyldiga till avtalsbrott. – Jag har en ganska klar uppfattning om att NTT har ordentligt på fötterna i det här, säger åkeriets advokat.
Av de 176 företagskontroller Transportstyrelsen hittills hunnit genomföra, har omkring 25 stycken lett till beslut med sanktionsavgifter. De flesta har dock överklagats, och bara nio ärenden har än så länge vunnit laga kraft.
En lastbilschaufför i Sydsverige har gått till Kronofogden med en lönefordran mot MPG Transport i Marieholm, och polisanmält åkeriet för olaglig milpengsersättning. Polisen har överlämnat milpengsärendet till Transportstyrelsen, och MPG riskerar upp till 200 000 kronor i straffavgift.
Drygt två år har gått sedan Transportstyrelsen tog över företagskontrollen av kör- och vilotider. Fler åkerier skulle granskas, och sanktionerna skärpas. I själva verket har åkerikontrollerna blivit klart färre – men straffavgifterna för kör- och vilotidsbrott har mångdubblats.
Taxi Stockholm har precis som Taxi Göteborg beslutat sig för att behålla enhetsanslutningen till BA, som gör att växelns alla åkare automatiskt blir bundna av kollektivavtal. – Vi vill inte ta bort anställningstryggheten, det är den som ger service och god kvalitet, säger styrelseordförande Dimitrios Faniadis.
Arbetsförmedlingen meddelar att det är färre bidragsanställda i taxibranschen än vad som rapporterats i media på senaste tiden. De räknar med tio procent, och menar att det är en rimlig nivå – något som Transport inte håller med om.
Transports utökade strejkvarsel får uppbackning från den fackliga världen. Inte bara LO, utan även Handels, Hotell- och restaurang och den fackliga sammanslutningen 6F ställer sig bakom Transports krav.
Transport har varslat om strejk för att få igenom kraven i bevakningsavtalet. Nu svarar arbetsgivarsidan med att varsla om lockout för värdetransportörer på nio orter i Sverige.