Fokus på lastbilar i valet
Åkeribranschen är het inför valet på söndag. Debatten handlar om hur illojal konkurrens ska stoppas. Andra Transportfrågor har inte synts till i utfrågningar och utspel
Åkeribranschen är het inför valet på söndag. Debatten handlar om hur illojal konkurrens ska stoppas. Andra Transportfrågor har inte synts till i utfrågningar och utspel
Valet, valet, valet. Det var den fråga som dominerade när LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson tillsammans med ordföranden för flera av LO-förbunden mötte personal på Arlanda i dag
Med ett program med 14 punkter tänker Danmarks transportminister stoppa olovligt cabotage, och få fungerande regler för utländska åkeriföretag som kör inrikestrafik. Planen rullar sedan något år.
– Tänk dig lön per körd kilometer för en busschaufför. Eller att biträdet i Coop-kassan får betalt per kund. Det är vidrigt med procentlön för att köra gamla och sjuka människor. Det borde förbjudas inom färdtjänst och rullstolstaxi!
Årets svenska mästare i busskörning heter Pär Fransson och kommer från Eksjö – fast han egentligen är bussmekaniker. Han var den som i helgen gjorde sammantaget bäst ifrån sig i halkkörning, sparsam körning, manöverprov och katastrofövning.
– De medlemmar och unga jag träffar på arbetsplatserna signalerar inte att de har för mycket trygghet i dag. Tvärtom. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är starkt kritiskt till Alliansens förslag att förlänga tiden för provanställning till ett år.
”Stopp för exploatering av utländska arbetare. Vi vill ha svensk lön och schysta villkor för alla som arbetar i Sverige”. I lördags drog en demonstration med 70 till 80 deltagare mellan Gustav Adolfs torg och Götaplatsen i Göteborg.
David Holmqvist, lastbilschaufför i Norrtälje, har gjort succé på nätet med sin instruktionsfilm om hur man blinkar. Mycket pedagogiskt beskriver han hur du ”trycker den här spaken neråt – och då börjar det blinka på vänster sida”.
Det är inte säkert att fast lön är bästa sättet att minska stressen och förbättra inkomsterna för färdtjänstförarna, anser Bo Lindblom. Han kör rullstolstaxi, skolskjuts och färdtjänst i Stockholm – och grunnar på en annan lönemodell.
Företagen är överrepresenterade i EU:s expertgrupper, på bekostnad av arbetstagarna. Det anser Europafacket som kräver att EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker ska åtgärda snedfördelningen.
– Vi jobbar som slavar. Vi har inga rättigheter, tyckte färdtjänst- och taxiförarna som köade i långa rader utanför centralstationen i Stockholm. Efter lunch dök trafikpolitikern Anders Ygeman (S) upp och lovade jobba för kollektivavtal och mot ackordslöner inom samhällsbetalda resor.
Ska sopgubbar tvingas söka om sina jobb och få sämre villkor – om deras arbetsgivare förlorar ett uppdrag? Det hör till frågorna som Transports Stockholmsavdelning vill ha svar på vid en politiker-hearing den 8 september.
Karsten Kaltoft, 160 kilo, blev avskedad från förskolan i danska Billund kommun. Han var för tjock, fick han veta. I dag är han lastbilschaufför – och har anmält sin gamla arbetsgivare till EU-domstolen.
Det kan räcka med att titta bort några sekunder – så är olyckan framme. Forskare har granskat varför bilister kör in i fordonet framför. Blicken och avståndet finns med bland orsakerna. Däremot finns det inget som tyder på att mobilprat bidrar till den sortens olyckor.
På lördag demonstrerar Patrik Ljunggren, ordförande Göteborgsavdelningen, och andra transportare på stadens gator. Det har blivit en årlig tradition att protestera mot läget i åkeribranschen.