Renhållning.
Sopgubbarna i Malmö har ilsknat till. Inte på sina arbetsgivare och chefer, utan på kommunens bolag som köper avfallsföretagens tjänster. Det handlar om soptunnor som måste baxas runt för hand innan de kan tömmas i sopbilen.
I flera år betalade Strömblads åkeri ut sina chaufförslöner via det skattefifflande "bemanningsföretaget" Staff Road i Danmark. Förvaltningsrätten slår nu fast att Strömblads var den verklige arbetsgivaren, inte Staff Road. Åkeriet döms att betala sociala avgifter för åren 2006 till 2009.
Transportarbetaren är nominerad i den tunga klassen ”bästa avslöjande” inför fackförbundspressens egen Oscarsgala. Jonas Löfvenberg gjorde granskningen av hur bemanningsföretag utnyttjar anställda som får sin lön subventionerad av staten. – Jag är jätteglad, säger han när Transportarbetaren ringer upp.
Personal på statliga myndigheter ska åka taxi med förare som har kollektivavtalsenliga villkor. I alla fall om det upphandlingsunderlag som nu gått ut på remiss blir verklighet.
Betalt även när man väntar vid telefonen. Och minst fyra kronor mer i timmen. I dag har LO levererat sina krav när det gäller de bemanningsanställdas villkor till arbetsgivarna.
Köpet godkändes och Fågelviksgruppen tas över av riskkapitaljätten HIG Capital. Konkurrensverket tyckte att affären – som källor i branschen uppskattar till minst ett par miljarder kronor – var ok.
Bensinskatten höjs med 44 öre litern och skatten på diesel med 48 öre. Plus moms. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel, enligt regeringens förslag till budget för nästa år. Sveriges Åkeriföretags Ulric Långberg tar beskedet med ro.
För 20 år sedan gick Sverige med i EU. Transport var emot. En omröstning i förbundet visade att en majoritet av medlemmarna ville att Sverige skulle stanna utanför. Hur ser transportarbetarna på EU i dag? På det Sverige som vuxit fram? Vi har rest 400 mil genom landet och frågat.
Fågelviksgruppen – som är störst på den skandinaviska taximarknaden – säljs till riskkapitalet. – Vi trodde att botten var nådd i taxibranschen, säger Transports Mattias Schulstad. Men det är inte så säkert längre. Vi är rädda att chaufförerna får ännu sämre villkor nu när ett riskkapitalbolag tar över.
I tisdags tog kammarrätten upp målet om arbetsgivaravgifter för de uppåt 260 polska chaufförer som kört för Andreassons åkeri i Veddige. Skatteverket hävdar att förarna varit anställda, inte egenföretagare. Sammanlagt krävs Andreassons på 25 miljoner kronor i uteblivna sociala avgifter och skattetillägg. Åkeriet förlorade den första ronden, i förvaltningsrätten. Om tre, fyra veckor väntas domen från kammarrätten.
De som väljer att ta sitt liv genom att svänga ut framför en lastbil brukar titta chauffören i ögonen. Den blicken glömmer man inte, säger Rune Bryngel. Han har i drygt fjorton år tagit hand om chaufförer i chock.
Var tionde dödsolycka i trafiken är självmord. I ungefär hälften av fallen är det en lastbil som får ta emot smällen. Trafikverkets utredare Anna-Lena Andersson säger att många chaufförer känner skuld – trots att de inte hade en chans att bromsa.
”Svår trafikolycka i Huddinge. Personbil krockade med lastbil.” Så löd den korta notisen i mediernas nyhetsflöde. För Anders Österberg kom olyckan att förändra livet. Det var han som körde lastbilen den där sommarmorgonen. En studie visar att självmord i trafiken är vanligare än forskarna trott.
Hon är ministern som inte har bestämt sig för vad hon ska bli när hon blir stor. Politikern som är evinnerligt trött på att få frågor om sin pappa. Vi hängde med Anna Johansson en dag på jobbet – och pratade allt från maxlast på lastbilar till hur man läser sagor för en sjuåring på distans.
Det omdebatterade åkeriet Johansson Jokkmokk, i Skutskär, har försatts i konkurs. Det är Skatteverket som skickat in konkursansökan, efter att bolaget dragit på sig nya skatteskulder på över 1,6 miljoner kronor. – Åkeriets lastbilar rullar för fullt, säger Transports ombudsman Niclas Sandström som utkämpat många fackliga duster med företaget.