Lagens korta arm

Totalt 200 poliser i hela landet klarar att göra en fullständig besiktning av ett tungt fordon. Vid de kontroller som trots allt görs avslöjas trafikfarliga fordon, förare utan körkort och förare som inte har vilat som de ska.

Svempa – customkungen som knappt kan bärga sig

När kontorsnissarna går hem kliver Svempa Bergendahl på sitt andra skift. Legendaren inom bilbärgning och upphottade Scaniabilar stannar kvar i verkstaden, städar upp, skruvar lite, lyssnar på rock’n roll. 76 år fyllda kan han inte tänka sig ett liv utan tunga bilar.

Ingen förvåning över SD-förslag

Transports Markus Pettersson är inte förvånad över det senaste sverigedemokratiska inspelet på arbetsmarknaden. I en SD-märkt riksdagsmotion ifrågasätts fackliga sympatiåtgärder – de är ”något som inte hör till dagens samhälle”.

Halvtidsjobb i 14 år räckte inte för a-kassa

I våras fick flygmekaniker Kurt Eriksson sparken efter 36 år på SAS. Sedan kom nästa kalldusch. Kurt hade bara jobbat halvtid, nattskift med rejäl arbetstidsförkortning. Timmarna räcker inte för att få a-kassa. För att få ersättning krävs minst 18,5 jobbtimmar per vecka, i snitt.

Fortsatt Fågelvik i färdtjänsten

Nio taxibolag lämnade in anbud på färdtjänsten i Stockholms län. Fågelviksföretagen Taxi Kurir och Taxi 020 vann i samtliga 33 områden. De kör därmed hundra procent av färdtjänst- och sjuktaxibilarna från den 1 februari. Till en kostnad som är tio procent lägre än i dag.

Vad har du i din burk?

Vid Örebro flygplats simmade 56 fiskpinnar ur frysen i lunchrummet. Ingen vet vart de tog vägen. Men ramparbetarna vet hur man stoppar en ketchuptjuv! Vi åkte dit och till några renhållare i Göteborg samt ett gäng lagerarbetare i Borås – och kikade i deras matlådor.

Krångla inte till matlådan

Krångla inte till det. Välj mat du gillar så att du ser fram mot lunchen. Så låter kostvetaren Anna K Sjögrens bästa råd för att få till en bra matlåda.

Klartecken för Stockholms nya storhamn

Stockholms hamn får bygga den planerade hamnen i Norvik utanför Nynäshamn. Det står klart sedan Mark- och miljööverdomstolen i dag meddelat tre domar om projektet.

…men i Gävle hamn är det inget stort problem

Ungefär fem miljoner ton gods passerar Gävle containerterminal varje år. Ändå är snedlastade containrar sällan något problem här. Det finns några förklaringar till det.

Sned last en fara på vägarna

Snedlastade containrar är en säkerhetsrisk för både kranförare och lastbilschaufförer. Enligt föreskrifterna ska de ställas åt sidan och inte transporteras någonstans förrän problemet är åtgärdat. Men det görs nästan aldrig. Tiden räcker inte till.

”Västarna har gjort att jag fått tillbaks livet”

Har du drabbats av någon sjukdom? Förlorat det du äger i en brand? Facket har en stiftelse med 23 miljoner kronor för behövande. Ms-sjuka Eva Ekman fick pengar för att kunna kyla ner sig rejält.

”Rastplatser bereds”

Överfyllda och stängda rastplatser försvårar för yrkeschaufförer att ta sina lagstadgade vilotider. I dag svarade justitieminister Morgan Johansson att frågan om skyddade parkeringsplatser för yrkestrafiken bereds inom regeringskansliet. Men det tar en bra stund för en handläggare att leta fram vad detta besked innebär i praktiken.

Därför sprack samordningen

Jämställda löner är numera den stora knäckfrågan när LO-förbunden ska försöka enas om gemensamma avtalskrav. Den här gången valde Kommunal att stjälpa samordningen. Varför, undrar kritikerna. Kommunal fick ju stöd för sin viktigaste fråga …

Här är målen som LO lagt fast

Rätt till heltid, höjda lägstalöner och stopp för det utbredda daglöneriet. I våras la LO fast en serie radikala mål som ska uppfyllas inom tolv år, alltså till 2028. Här är de – målen som omedelbart dömdes ut av arbetsgivarlägret.

Låga lönehöjningar gynnar bara kapitalet

Över hela världen tar kapitalägarna en allt större del av företagens vinster, samtidigt som arbetstagarnas löneandel krympt. Kan höjda löner få fart på tillväxten i en samhällsekonomi som hamnat i koma? Den frågan ställer ekonomhistorikern Erik Bengtsson.