En tredjedel av svenskarna arbetar på obekväma tider. Men mycket av samhällsservicen är anpassad efter åtta-till-fem-jobb. – Systemen är helt osynkade. Från politiskt håll förutsätts man ha ett personligt nätverk som ska lösa det, säger Joa Bergold, utredare på LO.
Lisa måste ta med sonen i lastbilen varje måndagsmorgon för att hinna till jobbet i tid. Förutsättningarna för att klara ett jobb med obekväma arbetstider skiljer sig stort mellan Sveriges kommuner.
Har du tid att både jobba och ha familj? Eller går pusslet inte ihop? Nästan alla transportare arbetar på oregelbundna tider. Men samhället är snarare anpassat efter åtta till fem-jobb och flexibla arbetstider.
Bärgaren är på plats vid den trasiga Volvon. Bakom står redan TMA-bilen med nedfälld krockkudde. Det är 30 kilometer i timmen som gäller förbi haveriplatsen. Då kommer länsbussen. I 90 blås. Chauffören pratar i mobiltelefonen och tvärbromsar först när han ser den höjda kameralinsen.
Arbetsmiljöverket har stoppat ett flerårigt arbete där verkets egna inspektörer på ett radikalt sätt minskat olycksrisken för bärgare och däckpersonal som jobbar ute på vägen. Myndigheten får nu svidande kritik från facket och stora delar av bärgnings- och däckbranschen.
Det har stormat länge kring färdtjänsten i Sörmland. Ett företag med skatteskulder, trafikfarliga fordon, tvivelaktiga uppsägningar och löner som inte betalas i tid kör både skolbarn och sjuka åt kommun och landsting. Men nu görs en ny upphandling.
Polisen släpper utbildningen av ordningsvakter. Bya väktarskolan räknar med att sätta i gång kurser i januari. Den stora mängden asylsökande gör att väktare och ordningsvakter redan i dag jobbar maximal övertid.
I ett års tid har Sverige stannat. Om inte två gånger per dygn – så tillräckligt ofta för att protesterna ska märkas. Den 19 december planeras en ny stor manifestation av aktionsgruppen som kämpar för rättvisa villkor på vägarna.
Inför en sal full med unga fackliga från olika branscher lobbade transportarna för namninsamlingen om schystare villkor på Europas vägar. Då kom telefoner fram bland bänkraderna – och underskrifterna fylldes på.
Transports sjuk- och efterlevandeförsäkring förbättras rejält. En grupp transportare får i dagarna på försök ett erbjudande om att teckna försäkringen utan att först behöva fylla i en hälsodeklaration. Funkar det bra så kommer samma regler att gälla för alla.
Företaget Exeldi Transport har gått i konkurs efter att Transport krävt företaget på en halv miljon i uteblivna löner och skadestånd för avtalsbrott. Sju chaufförer mister jobbet.
Taxi Göteborg har stämt en friåkare och kräver skadestånd. Trots att Marknadsdomstolen har sagt ifrån fortsätter friåkaren att köra med en taxi som ser ut som Taxi Göteborgs bilar.
Samma jobb och samma villkor. De anställda som sköter flygplatskontrollerna på Arlanda ser ut att få bli kvar även om Proffice tar över. Förhandlingar mellan företaget och Transport resulterade i ett kollektivavtal.
Ny upphandling av sopjobbet i Stockholm, arbetsgivare som sänker löner – och vinterns avtalsrörelse. Tre hotbilder målades upp när Stockholms sopgubbar i kväll höll stormöte.
Företaget saknar kompetens, kunskap och beredskap. Securitas skräder inte orden i sitt överklagande av upphandlingen på Arlanda. Att bemanningsföretaget Proffice får ta över flygplatskontrollerna bryter mot kraven i upphandlingen, skriver Securitas.