Det lackar mot maj och för facket betyder det dags för uppsökeri. Laddade med korvar och informationsmaterial ger sig förtroendevalda ut på företagen för att under en vecka träffa både anställda och arbetsgivare. I år är siktet extra inställt på att samla ihop namnunderskrifter för schysta transporter.
650 meter ny kaj planeras. Pampushamnen i Norrköping ska växa till det dubbla och utbyggnaden blir ett av regionens större byggprojekt. Upphandlingen startar om ungefär ett år.
Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.
Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.
Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.
Tunga lyft och monotona rörelser har satt sig i de anställdas ryggar på Ragn-Sells i Oskarshamn. De hanterar farligt avfall – gasflaskor, spillolja, färger – dagarna i ända. Men detta är en berättelse om när arbetsmiljöarbetet fungerar bra.
Transport fortsätter avtalsförhandlingarna. Just nu är miljöarbetarna på tapeten. Förhandlingar har förts i dag, torsdag, och fortsätter i morgon. – Det var ganska hårda tag i dag, men vi har helt klart rört oss framåt, säger Marcel Carlstedt som leder den fackliga förhandlingsdelegationen.
När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.
Nu är lönerna klara även för bensinstationerna, utom en del av OKQ8-mackarna. I dag, tisdag, enades Transport och arbetsgivarna om ett 13 månader långt avtal med en löneökning på 2,38 procent. – Det viktigaste var att vi fick bort en skrivning som inneburit att anställda fått sämre betalt när de jobbat mertid, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.
Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.
Strax före klockan 19 i dag, måndag, träffade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund ett nytt löneavtal för åkerichaufförer och anställda på terminalerna. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer för en stor majoritet av löntagarna.
Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.
Schenker lägger ner sin terminal i Karlshamn i Blekinge vid årsskiftet. Personalen fick beskedet i tisdags. Nästa vecka börjar förhandlingarna med Transport.