Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Huvudskyddsombudet Stefan Andreasson i Malmö har fått nog av att väktare och ordningsvakter tvingas utföra allt farligare uppdrag, med risk för livet. – Samhället har tappat greppet.
Sjömansklubben i franska La Rochelle döper sin nya tillbyggnad efter Göran Nilsson. Medlemmarna vill visa sin uppskattning för Transports ITF-inspektör, som avled tidigare i höst, genom att kalla flygelbyggnaden Goran Nilsson.
Chauffören som körde 28 minuter för länge med sin farliga last frias i domstol. I ett annat rättsfall döms ett rumänskt transportföretag för avancerat fiffel med färdskrivare.
– Nämen fy! Julstressade kunder stannade upp när Transport i dag genomförde en aktion mot Ikea. Möbeljätten utnyttjar lågavlönade chaufförer för att transportera gods både i Sverige och utomlands.
Svenska åkerier och andra företag kan få det svårare att skattefiffla med regeringens förslag till nya regler. Utredningen om vägslitageskatt – som också ska stoppa fusk från utländska åkerier – dröjer däremot till i slutet av februari.
Frågan om YKB för dem som kör tunga fordon med flygbränsle hamnade i en arbetsgrupp i årets avtalsrörelse. Nu ser den ut att lösa sig ändå – flygtankarna på Arlanda ska få sin utbildning betald av arbetsgivaren.
I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.
Hårdare tag föreslås mot arbetsgivare som kringgår reglerna kring arbetskraftsinvandring. Fängelse kan hota den som upprättar rena skenkontrakt. Samma straff ska arbetsgivaren kunna dömas till om hen bryter mot villkoren som Migrationsverket och fackförbunden fått se.
Facken ska kunna varsla om strejk och blockad för att utländska arbetare ska få kollektivavtal när de jobbar i Sverige. Regeringen lägger i morgon fram ett förslag som river upp lex Laval. I vår väntas riksdagen avgöra om lagförslaget blir verklighet.
Efter att Transportarbetaren börjat granska organizerverksamheten har Transport vänt sig till Datainspektionen för att få klarhet i om personuppgifterna hanteras korrekt.
Känsliga personuppgifter har hanterats på olika sätt under åren som projektarbetet pågått i Transport. Det visar en rundringning bland personer som jobbat som "organizers".
Vid sidan av det vanliga fackliga arbetet har Transport bedrivit ett särskilt organiseringsprojekt på utvalda arbetsplatser. Hundratals anställda har intervjuats om sin syn på facket. Åsikter har sedan lagrats i dator på förbundskontoret. – Om åsikter hanterats på det sättet är det ett misstag. Det är inget som förbundet sanktionerat, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
Säkerhetsföretagen byter organisation. De lämnar Almega och går in i Transportföretagen, där arbetsgivarna i de flesta andra av Transports branscher redan finns. – Bytet påverkar ingenting när det gäller avtalen med oss, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman.
Luleå, Gävle, Göteborg. I lördags samlades de tunga fordonen till nya manifestationer mot oschysta villkor och för schyst konkurrens på vägarna. Här stannar Sverige-rörelsen har dock inte riktigt samma tryck som tidigare.